Asiakkaan asialla - kohti sujuvampia työllisyyspalveluita Etelä-Karjalassa

  • Regionala nyheter
  • Nyheter

Etelä-Karjalan työllisyysalue tarjoaa maakunnan asukkaille lakisääteisiä työllisyys- ja maahanmuuttopalveluja. Asiakkaiden tarpeet vaihtelevat suuresti, ja tämä otetaan huomioon palvelujen suunnittelussa. Tavoitteemme on, että jokainen asiakas saa omaan elämäntilanteeseensa sopivinta tukea ja neuvontaa – sujuvasti ja oikea-aikaisesti. 

Kaksi henkilöä katsovat tietokoneen näyttöä työpöydän ääressä.

Valtakunnallisesti työmarkkinatilanne on haastava, eikä Etelä-Karjala tee tästä poikkeusta. Työllisyysalueen toiminnan ensimmäisen puolivuotiskauden keskeisessä tavoitteessa, palvelujen siirron ja jatkuvuuden turvaamisessa, kuitenkin onnistuttiin.   

Palvelualueet rakentavat yhdessä sujuvaa asiakaspolkua   

Etelä-Karjalan työllisyysalueen organisaatiossa on kolme palvelualuetta, joilla on omat, kokonaisuuteen yhteensovitetut tehtävänsä asiakkaiden sekä sidosryhmien neuvonnassa ja tukemisessa.   

Työvoimapalvelut   

Palvelualue vastaa työnvälitys- sekä yritys- ja työnantajapalveluista. Henkilöasiakkaat saavat asiakkuuden alussa tukea työnhaun alku ja tuki -tiimin asiantuntijoilta, ja työnantaja- ja yritysasiakkaat ohjataan ripeästi yrityspalveluihin. Olemme panostaneet erityisesti alkupalveluihin, joiden avulla tavoitellaan työnhakijoiden nopeampaa työllistymistä. Palvelua on tarjolla verkossa, puhelimitse ja toimipisteissä – jokaiselle sopivalla tavalla.   

Asiakkaat kohdataan työnhaun aloituksen yhteydessä tyypillisesti ensin kertaalleen puhelimitse. Tässä puhelussa tarkistetaan muun muassa työttömyysturvaoikeus. Kasvokkaisessa alkuhaastattelussa asiakas ja vastuuasiantuntija sopivat yhdessä työnhaun tavoitteista ja konkreettisista palveluista, joiden avulla asiakas pääsee sujuvimmin etenemään työllistymispolullaan, kertoo työnhaun alku ja tuki palvelujen tiimipäällikkö Emilia Reijonen.   

Monialaiset palvelut   

Monialaisten palveluiden palvelualue toteuttaa ja vastaa kokonaisuudesta, joka sisältää työllistymisen monialaista edistämistä sekä kotoutumislainsäädännön mukaiset palvelut. Asiantuntijat tukevat asiakkaita tilanteissa, joissa tarvitaan usean eri palvelun yhteensovittamista. Yhteistyötä asiakkaan toimijuuden edistämiseksi tehdään tiiviisti Etelä-Karjalan hyvinvointialueen, Kelan, kuntien, kolmannen sektorin sekä muiden yhteistyökumppaneiden kanssa.    

Alle 30-vuotiaita nuoria työnhakijoita palvellaan myös Lappeenrannan ja Imatran Ohjaamoissa sekä aikavarauksella, että ilman aikavarausta.   

Kotoutumis- ja maahanmuuttopalveluiden tavoitteena on tukea maahanmuuttajien sujuvaa kotoutumista. Henkilöasiakkaille on tarjolla myös tietoa yrittäjyydestä ja työnantajille kansainvälisestä rekrytoinnista. Etelä-Karjalassa toteutetaan lisäksi International House -toimintamallia, ja jonka palveluita jalkautetaan tänä vuonna.   

Yhteiset palvelut   

Palvelualue vastaa koko työllisyysalueen yhteisistä palveluista, kuten koulutushankinnoista, tapahtumista ja palkkatukien käsittelystä sekä maksatustehtävistä. Tiedon tuottaminen ja tiedolla johtaminen ovat keskeisiä tehtäviä, jotka hyödyttävät sekä organisaation omaa kehittämistä että yhteistyötä alueen eri toimijoiden kanssa. 
 

Tiesitkö, että työllisyysalueella  

  • on käytössä monikanavainen asiakaspalvelu,   
    jonka avulla voit asioida joustavasti verkossa, puhelimella ja toimipisteissä  

  • tavataan asiakkaita kasvokkain,   
    jolloin saat henkilökohtaista palvelua tukemaan tilannettasi ja tavoitteitasi  

  • tehdään työllistymissuunnitelma yhdessä asiakkaan kanssa,   
    tavoitteena mahdollisimman nopea työllistyminen tai osaamisen vahvistaminen  

  • on palveluvalikoimassa työllisyyttä edistäviä palveluja,  
    kuten koulutuksia ja valmennuksia  
     

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Meidän Lappeenranta -lehdessä 6.8.2025.
 

Lue lisää

Aiheesta muualla

 

  • Södra Karelen sysselsättningsområde
  • Imatra
  • Villmanstrand
  • Lemi
  • Luumäki
  • Parikkala
  • Rautjärvi
  • Ruokolahti
  • Savitaipale
  • Taipalsaari