Asiakkaat ovat löytäneet Etelä-Hämeen työllisyysalueen

Nyheter

Etelä-Hämeen työllisyysalue on palvellut asiakkaita ahkerasti niin toimipisteissä kuin puhelimitse kahden ensimmäisen toimintakuukautensa aikana.

Uusi Etelä-Hämeen työllisyysalue eli EHTA on tarjonnut työvoima-, elinkeino- ja kotoutumispalveluja Riihimäellä, Janakkalassa, Lopella ja Hausjärvellä vuoden 2025 alusta lähtien. Vuoden 2024 lopussa lakkautetulta Hämeen TE-toimistolta siirtyi yli 4 000 työnhakija-asiakasta Etelä-Hämeen työllisyysalueelle. Asiakkaat ovat asioineet työllisyysalueen toimipisteissä ahkerasti.

Työllisyysalueen päätoimipisteessä Riihimäellä asiakkaat kävivät tammi-helmikuussa ilman varattua aikaa yhteensä 826 kertaa. Ajan varaaminen on ollut yleisin syy, miksi henkilöasiakkaat ovat asioineet aulapalvelussa. Toiseksi yleisin syy on ollut neuvonnan tarve ja kolmanneksi yleisin syy asiakirjojen toimittaminen. Moni tulee Riihimäen-toimipisteeseen ilmoittautumaan työnhakijaksi, ja jotkut kävijöistä hyödyntävät asiakastietokoneita.

Janakkalan-toimipisteessä asiakkaat kävivät 366 kertaa etukäteen sovitussa tapaamisessa tammi-helmikuussa. Samana ajanjaksona Lopen-toimipisteessä etukäteen sovittuja asiakastapaamisia oli 75 ja Hausjärven-toimipisteessä 85. Lopen- ja Hausjärven-toimipisteissä ei ole aulapalvelua, eli asiakas ei pysty asioimaan niissä ilman varattua aikaa.

Myös työllisyysalueen puhelinpalvelulle on koettu tarvetta: Henkilöasiakkaat soittivat työllisyysalueen puhelinpalveluun tammi-helmikuussa yhteensä 625 kertaa. Suurin osa puhelinasiakkaista on soittanut puhelinpalveluun saadakseen neuvontaa. Toiseksi yleisin syy soittaa puhelinpalveluun on ollut yhteydenottopyynnön jättäminen. Yritys- ja työnantaja-asiakkaiden puhelinpalveluun tuli tammi-helmikuussa yhteensä noin parisataa puhelua. Ne liittyivät erityisesti muutosturvaan, koulutuksiin sekä starttirahaan ja palkkatukeen.

Varsinkin maahanmuuttaneet asioivat kasvotusten

TE- ja KOTO-uudistukset ovat helpottaneet maahanmuuttaneiden elämää, sillä he saavat Etelä-Hämeen työllisyysalueelta paitsi työvoima- ja elinkeinopalveluja myös kotoutumispalveluja.

– Meidän kokemuksemme työllisyysalueen kahdesta ensimmäisestä toimintakuukaudesta on se, että työvoima-, elinkeino- ja kotoutumispalvelujen keskittäminen samalle viranomaiselle on ollut asiakkaiden kannalta erittäin hyvä ratkaisu. Työllisyysalueen kunnissa tämä muutos vaatii kuitenkin paljon työtä, ja prosessien hiominen on vielä kesken. Yhteinen maali on kuitenkin kaikille kansainvälisten asiakkaiden kanssa työskenteleville täysin kirkas, kertoo kotoutumispäällikkö Juha Hiltunen.

Etelä-Hämeen työllisyysalue palvelee Riihimäen kaupungin Kotolassa pelkästään vieraskielisiä asiakkaita. Siellä asiakkaat kävivät tammi-helmikuussa yhteensä 1 184 kertaa. Vuoden 2024 tammi-helmikuussa asiakkaat kävivät Kotolassa noin 500 kertaa, joten TE- ja KOTO-uudistukset ovat selkeästi lisänneet asiakasmääriä Kotolassa.

Työllisyysalue kehittää palvelujaan

Vuoden alussa Etelä-Hämeen työllisyysalue on eritoten keskittynyt järjestäytymiseen ja palvelujen turvaamiseen. Työllisyysalueen yrityspalvelut ovat heti alkuvuonna aloittaneet myös yhteistyön sidosryhmiensä kanssa, ja yritysneuvojat ottavat jo yhteyttä paikallisiin yrityksiin. Yrityspalvelujen tehtävä on auttaa yrityksiä kehittymään, kasvamaan ja palkkaamaan uutta henkilöstöä.

Kevään aikana Etelä-Hämeen työllisyysalueen tavoitteena on vakiinnuttaa palvelunsa osaksi kuntien peruspalveluja. Samalla työllisyysalue myös pyrkii kehittämään palvelujaan vaikuttavimmiksi:

– Etelä-Hämeen työllisyysalue haluaa kehittää erityisesti työllistymiseen johtavia palveluja. Keskeistä palvelujen kehittämisessä on tunnistaa asiakkaiden tarpeet ja tarjota siihen sopivia ratkaisuja yhdessä kumppaneidemme kanssa. Lisäksi haluamme koota yhteen ja vahvistaa omalla panoksellamme palveluja, joita on tarjolla yrityksille ja jotka tukevat alueemme elinvoimaa, kertoo työllisyysjohtaja Pekka Voutilainen.