Det digitala fotavtryckets inverkan på jobbsökningen
- Nyheter
Har du någonsin funderat på vilka spår du lämnar kvar på nätet? När du använder olika digitala tjänster och applikationer lämnar det spår på nätet som kallas digitala fotavtryck. Det digitala fotavtrycket kan påverka jobbsökningen – både positivt och negativt.

När du använder en smart enhet, en applikation eller en digital tjänst blir det kvar spår av användningen. De kan sparas på den enhet som du använder, servern eller till exempel i kunddatabasen. Dessutom samlar företag och myndigheter in användarnas person- och lokaliseringsuppgifter så att de kan utveckla bättre tjänster och rikta sin marknadsföring. De spår som sparas och den data som samlas in bildar ett digitalt fotavtryck.
Det digitala fotavtrycket uppstår som ett resultat av aktiv och passiv verksamhet. Spår som uppkommer av passiv verksamhet, såsom antalet besök på en webbplats, IP-adressen och webbläsaren som används, har ingen betydelse för jobbsökningen. Däremot är det digitala fotavtrycket som uppkommit som ett resultat av den aktiva verksamheten, som till exempel innehåller offentliga publikationer i sociala medier och kommentarer som skrivits under eget namn på diskussionsforumen mer komplexa.
Enligt lagstiftningen ska arbetsgivaren i en rekryteringssituation alltid be arbetstagaren om uppgifter direkt. Det är alltså inte tillåtet att söka efter en arbetssökande i en sökmotor med hens namn, men i praktiken är det nästan omöjligt att övervaka saken. Förmodligen vet många som sällan rekryterar inte ens att det strider mot god sed att söka information från andra källor än de som den arbetssökande ger. Den arbetssökandes digitala fotavtryck får inte påverka rekryteringsbeslutet, men det är möjligt att det är en del av det första intrycket man får av den arbetssökande.
Det digitala fotavtrycket kan också ha en positiv inverkan på rekryteringen. Du kan lägga till länkar i din meritförteckning till dina profiler i sociala medier eller till exempel till din blogg om dina hobbyer. Till exempel när kommunikationsfärdigheter eller representation av organisationen bland kunderna framhävs i uppgiften som söks kan en välgjord profil i sociala medier även vara till stor nytta. Kanske förmedlas din personlighet också bättre till arbetsgivaren via bilder och andra publikationer.
Om du funderar på ditt eget digitala fotavtryck kan du hantera det på olika sätt. Här är några tips.
- Fundera noga på vad du publicerar.
- Ta bort onödiga applikationer och konton i sociala medier från mobila enheter.
- Radera onödiga kontaktuppgifter från din telefon.
- Kontrollera sekretessinställningarna i sociala medier och vilka uppgifter andra ser om dig.
- När du tar i bruk en ny applikation eller tjänst, läs användarvillkoren så att du vet vad du förbinder dig till.
- Fundera också på ditt eget beteende på nätet med tanke på om du respekterar andras bilder, personuppgifter och användarkonton.
Lycka till med jobbsökningen!