Hur står det till med Ylivieska, Kalajoki och Nivala sysselsättningsområde?
- Nyheter
Ansvaret för arbets- och näringstjänsterna överfördes från staten till sysselsättningsområden bildade av kommunerna den 1.1.2025. I samband med reformen bildades 45 sysselsättningsområden i Finland. I denna nyhet berättar vi hur reformen har påverkat Ylivieska, Kalajoki och Nivala sysselsättningsområde.

Arbetet inom det nya sysselsättningsområdet har börjat snabbt och effektivt. Verksamheten som inleddes vid årsskiftet har medfört både utmaningar och framgångar, men i sin helhet har starten varit lovande.
– Kundservicen kunde inledas snabbt i sex kommuner och närtjänsterna fungerade redan i slutet av januari i alla kommuner, berättar Mervi Mäkihonka som är direktör för sysselsättningsområdet.
Även om det förekom tekniska utmaningar klarade vi av dem. I reformen kombinerades gamla och nya verksamhetssätt och vi tog över helt nya arbetsuppgifter, såsom upphandlingar, utbetalningar samt informations-, rådgivnings- och handledningstjänster.
– Även de nya funktionerna har kommit igång på ett framgångsrikt sätt och vår kunniga och flexibla personal har haft nyckelrollen, tackar Mäkihonka.
Fyra av sex kommuner i sysselsättningsområdet deltog i det tidigare kommunförsöket för sysselsättning, vilket gjorde det lättare att inleda verksamheten i det nya området. Enligt Mäkihonka var erfarenheterna av kommunförsöket positiva.
Kunderna har förhållit sig förstående till reformen
Kunderna har varit nöjda med att de får service på sin egen ort. Även arbetsgivarteamet har aktivt börjat besöka företagen tillsammans med aktörerna inom näringslivet och läroanstalterna i kommunerna.
– Våra kunder förtjänar också ett stort tack: de har varit förstående i fråga om reformen. Vi har också fått bra respons från arbetsgivare och intressentgrupper, berättar Mäkihonka.
Reformen har varit omfattande. Det har varit utmanande att binda lönesubvention och startpeng, att verksamheten är halvfärdig samt att samordna arbetskulturerna. Samarbetet mellan kommunerna har fungerat smidigt och vi planerar framtiden tillsammans.
– Vi har fortfarande mycket att göra, men vi går framåt steg för steg, konstaterar Mäkihonka.
De regionala sidorna och Jobbmarknaden stöder kommunikationen
De regionala sidorna togs i bruk genast i början av året parallellt med de övriga kommunikationskanalerna. Kommunerna skickade information till webbplatsen redan i beredningsskedet och nu publiceras information om tjänster, utbildningar, coachningar och aktuella ärenden på webbplatsen.
– Användningssätten utformas så småningom. Vi har uppmuntrat olika aktörer i området att utnyttja avsnitten Aktuellt och Evenemang på de regionala sidorna, berättar kommunikationsexpert Petra Silvennoinen.
Denna intervju är en del av artikelserien Hur går det för sysselsättningsområdet? I intervjuerna berättar experter från olika sysselsättningsområden hur det har gått med reformen av sysselsättningstjänsterna i kommunerna.