Lönegarantiärenden överförs till UF-centret från och med 1.1.2025
Detta innebär att lönegarantiärenden överförs som en riksomfattande uppgift till UF-centret. Tidigare har dessa uppgifter skötts av NTM-centralen i Nyland sedan 2016. I och med förändringen fortsätter UF-centret behandlingen av lönegarantiansökningar och ärenden som gäller återkrav av lönegaranti.
Syftet med lönegarantin är att säkerställa arbetstagarnas löner och andra anställningsfordringar när arbetsgivaren på grund av insolvens inte kan betala dem. Arbetstagaren kan ansöka om lönegarantin själv eller befullmäktiga fackförbundet att ansöka om lönegaranti för sin del.
Ärendehantering gällande lönegaranti från och med 1.1.2025
För att sköta ärenden som gäller lönegarantin krävs inga åtgärder av den som ansökt om lönegaranti på grund av att myndigheten byts ut. Kontaktuppgifter till lönegarantin förblir oförändrade och ansökan kan lämnas in elektroniskt till UF-centret, den kommunala arbetskraftsmyndighet eller utomlands till en finsk beskickning.
Behandlingstiden för en lönegarantiansökan kan i början av 2025 vara långsammare på grund av ändringen och kundtjänsten kan inte nödvändigtvis ge en tillförlitlig uppskattning av behandlingstiden. Situationen försöker åtgärdas och information om den genomsnittliga behandlingstiden kommer att ges så snart som möjligt.
På UF-centrets webbplats finns aktuell information om lönegarantifrågor och det finns länkar till den från NTM-centralens nuvarande sidor om lönegaranti. Lönegarantiärenden finns i en uppdaterad form på finska och svenska.
Mer information
- Lönegaranti (keha-keskus.fi)
- Lönegarantiärenden överförs till UF-centret från och med 1.1.2025 (ely-keskus.fi)