Den riksomfattande karriärvägledningstjänsten överförs till sysselsättningsområdena vid årsskiftet
Syftet med AN-tjänsternas riksomfattande yrkesvals- och karriärvägledningstjänst, som har funnits i 14 år, är att hjälpa kunden att fatta beslut om utbildning och karriär. Tjänsten avslutas i slutet av 2024, och yrkesvalspsykologerna som erbjudit tjänsten övergår i sysselsättningsområdenas tjänst i början av nästa år.
Yrkesvals- och karriärvägledning är en tjänst där kunden får vägledning av en psykolog som stöd för yrkesval och ändringar i karriären. Utöver AN-byråernas och kommunförsökens verksamhetsställen får man också service med tidsbokning via nätet och per telefon. Både arbetssökande och personer som arbetar kan söka sig till karriärvägledning. Tjänsten är individuell, avgiftsfri och konfidentiell. Det är möjligt att få karriärvägledning ännu till slutet av 2024.
Karriärvägledningsexperterna är psykologer till sin utbildning. De har specialiserat sig på övergångar inom utbildning och arbetslivet, så de har kunskap om det föränderliga arbetslivet och utbildningsmöjligheter samt förståelse för vilka steg som hjälper mot en betydelsefull utbildnings- och karriärväg. Kunderna uppskattar kompetensen hos psykologerna inom karriärvägledningen, eftersom kunderna i responsenkäten för 2024 gav tjänsten betyget 4,8 på skalan 1–5.
Karriärvägledningens historia vid AN-kundservicecentret
År 2010 inledde Arbets- och näringsförvaltningens kundservicecenter ett karriärvägledningsförsök där tjänsten genomfördes per telefon. Tjänsten omfattade till en början en expert som stöddes av en grupp psykologer vid AN-byråerna. År 2013 etablerades tjänsten som en del av AN-kundservicecentret, och kallades då Jobblinjen.
År 2015 började man utöver telefontjänsten erbjuda service genom distansförbindelse. År 2020 blev AN-byråerna tvungna att börja genomföra sina tjänster på distans på grund av coronapandemin. Experterna på karriärvägledning hjälpte AN-byråernas psykologer med förändringen. För närvarande arbetar fyra psykologer med den riksomfattande karriärvägledningstjänsten.
Karriärvägledningens och yrkesvalets framtid genom experternas ögon
Karriärvägledningens kunder funderar på sin framtid och sin yrkesidentitet, och ofta ökar deras självförtroende i och med diskussionerna. Känslan av meningsfullhet är viktig för dem. I arbetslivet pågår en brytningstid, och inom flera branscher har det skett stora, plötsliga förändringar. Kraven på kompetensutveckling kommer att öka ytterligare i framtiden.
– Den riksomfattande karriärvägledningen är samhällsansvarig och beaktar dagens viktiga teman. Målet är att stödja smidiga utbildnings- och arbetslivsövergångar som beaktar kundernas potential. Kärnan i handledningen är en reflekterande diskussion om klientens kompetens. Karriärplaneringsfärdigheter behövs även i framtiden, berättar karriärvägledningspsykolog Johanna Viheräkoski.
Tidigt stöd för förändringar i arbetet och styrning av karriärutvecklingen för personer i arbete är förebyggande arbete och sparar både människor och samhällets resurser.
– En motsvarande service är viktig även i fortsättningen, eftersom yrkesvalspsykologernas kompetens behövs och människorna vill ha genuina möten. Artificiell intelligens kan inte göra allt. Karriärplanering och karriärvägledning erbjuds också i skolor och fackförbund, och dessutom spelar företagen en viktig roll. Distanstjänsterna kommer att öka, och distanshandledning utförs redan nu i områdena. Snabbhet och smidighet har varit ett trumfkort för den riksomfattande tjänsten. Förhoppningsvis styrs kunderna också till de lokala tjänsterna. För närvarande har de kanske lite längre väntetider. Olika sysselsättningsområden har olika lösningar, men kunderna kan även i fortsättningen förvänta sig tjänster i anslutning till yrkesval och karriärvägledning, berättar karriärvägledningspsykolog Heli Pakonen.
Var får man karriärvägledning 2025?
Den riksomfattande karriärvägledningstjänsten upphör i slutet av 2024. Tjänsten kan utnyttjas ännu under hösten och nya lediga tider införs med jämna mellanrum i tidsbokningskalendern. Om inga lediga tider syns i tidsbokningskalendern, försök då på nytt senare.
Ansvaret för att ordna offentlig arbetskraftsservice överförs från AN-byråerna till kommunerna och de sysselsättningsområden som kommunerna bildar den 1 januari 2025. Tjänsterna i ditt eget område hittar du på Jobbmarknaden och på webbplatsen för ditt eget sysselsättningsområde.