Gästskribent: Navigatorernas betydande roll i AN24-reformen

Nyheter

I början av 2025 överförs ansvaret för att ordna arbetskraftsservice till kommunerna, och samtidigt träder lagen om sektorsövergripande främjande av sysselsättningen i kraft. I lagen har samservicen för sektorsövergripande stöd som främjar sysselsättningen bland unga fått en egen paragraf. Med det avses service med låg tröskel som riktar sig till personer under 30 år och som fungerar på samma sätt som den nuvarande Navigatorn.

Att samservicen för sektorsövergripande stöd för unga inkluderas i lagen är beaktansvärt, eftersom den service som Navigatorerna producerar inte har föreskrivits i lagen tidigare. Detta ger kommunerna möjlighet att göra den fungerande tjänsten till en allt starkare del av servicen som främjar sysselsättningen bland unga.

Det lönar sig att etablera samservicen för unga, eftersom Navigatorerna har visat sitt värde som en del av sektorsövergripande tjänster för unga. Det har gjorts olika utredningar om Navigatorernas verksamhet, och de visar bland annat att unga via Navigatorerna hänvisas till de tjänster de behöver snabbare än via den traditionella servicerutten. Dessutom ökar Navigatorernas verksamhet de ungas delaktighet och förebygger marginalisering.

Multiprofessionaliteten och att tjänsterna samlas på ett ställe gör det möjligt för de unga att få stöd i rätt tid och på ett flexibelt sätt. En tjänst med låg tröskel som tar hänsyn till de ungas utgångspunkter är en föregångare som saknar motstycke. Navigatorn-konceptet har fungerat som ett typexempel på hur EU:s rekommendation om ungdomsgaranti kan genomföras, och många andra EU-medlemsländer har tillämpat den inom sina egna områden.

Dessutom har forskning visat att Navigatorerna producerar betydande ekonomisk nytta för samhället. De täcker sina kostnader med besparingar i den offentliga ekonomin, minskar kostnaderna som orsakas av arbetslösheten och ökar den värdeökning som arbetskraften producerar.

Det är obestridligt att Navigatorerna fungerar, så det är viktigt att sysselsättningsområdena kommer överens om genomförandet av tjänsten tillsammans med de aktörer som är viktiga för tjänsten. På så sätt får de unga så heltäckande och mångsidiga tjänster som möjligt från och med början av 2025.

Vad ska de nya arbetskraftsmyndigheterna ta hänsyn till när det gäller samservicen för unga?

Arbetskraftsmyndigheterna måste göra en bedömning av servicebehovet hos de unga i sitt område och skapa verksamhetsförutsättningar för samservicen. Syftet är att säkerställa att Navigatorerna bevaras och utvecklas som sektorsövergripande serviceställen med låg tröskel för unga. Även i fortsättningen kan aktören som ansvarar för Navigatorn-verksamheten också vara någon annan än arbetskraftsmyndigheten, till exempel ungdomsväsendet.

I bedömningen är det bra att beakta arbetsmarknadssituationen i regionen. Dessutom är det viktigt att höra aktörer och samarbetspartner som är centrala för samservicen för unga, eftersom samarbete mellan olika tjänster är viktigt i uppbyggandet av samservicen.

Vid utarbetandet av bedömningen kan man också utnyttja information som de lokala myndigheternas rådgivnings- och servicenätverk för sektorsövergripande samarbete producerat. Olika regioner kan ha olika servicebehov, vilket ska beaktas vid utarbetandet av bedömningen och planeringen av hur tjänsten ska genomföras.

I bedömningen är det bra att beakta det allmänna arbetsmarknadsläget för unga i sysselsättningsområdet, utvecklingen av den strukturella arbetslösheten bland unga, samarbetsstrukturerna inom den offentliga, privata och tredje sektorn, centrala aktörer i det regionala serviceekosystemet för unga, NEET-ungas situation samt eventuellt behov av mångkulturell kompetens inom tjänsterna för unga.

Sysselsättningsområdena ska förhandla om grundandet av serviceställen tillsammans med de centrala aktörerna för tjänsterna, och tjänsterna ska vara lättillgängliga för unga. Dessutom ska man säkerställa att samservicen har en person som ansvarar för verksamheten. Ansvarspersonen kan också vara en representant för en annan organisation som har en viktig roll för samservicen.

I vissa regioner har Navigatorn-verksamheten etablerats så väl att reformen inte nödvändigtvis orsakar några stora förändringar. Varje sysselsättningsområde har dock i och med AN24-reformen möjlighet att påverka hurdan samservice för unga som byggs upp för att på bästa möjliga sätt betjäna de unga i området.

Fungerande service bygger på fungerande samarbete

Samservicen för unga är en sektorsövergripande tjänst vars genomförande kräver expertis inom olika områden. Samarbetet mellan olika aktörer uppstår inte nödvändigtvis på ett ögonblick, utan det kräver arbete. Det är bra att ställa upp gemensamma mål för verksamheten. Det är viktigt att börja bygga samarbetet mellan olika aktörer i god tid så att de unga får så bra service som möjligt från och med början av 2025. De Navigatorer vars verksamhetssätt och samarbetsstrukturer har etablerats har i och med AN24-reformen möjlighet att reflektera över sin verksamhet och fundera på om vissa saker i fortsättningen kan göras ännu smidigare.

Skribent

Specialsakkunnig Eveliina Vainikka (ANM) är medlem i sekretariatet för arbetsgruppen för kontaktytorna med social- och hälsovården som deltar i beredningen av AN2024-reformen. Arbetsgruppen stöder verkställandet och beredningen av AN24- och KOTO24-reformerna på kontaktytorna mellan välfärdsområdenas social-, hälso- och rehabiliteringstjänster, FPA samt de nya arbetskraftsmyndigheterna.

Mer inofrmation