Gästskribent: Work in Finland hjälper sysselsättningsområden att främja internationell rekrytering

Nyheter

I oktober 2024 genomförde utvecklings- och förvaltningscentret en enkät för sysselsättningsområdena, där man utredde läget av beredningen av uppgifter inom den internationella rekryteringen och behovet av stöd när årsskiftet närmar sig.

I enkäten frågades särskilt om hanteringen av kundrelationer vid internationell rekrytering, evenemang och plattformar för att ordna virtuella evenemang, serviceproduktion, expertuppgifter, utbildningsbehov och önskemål om kontakter mellan sysselsättningsområden och Work in Finland-funktionen. Samtidigt utreddes hur nyttiga de nuvarande Work in Finland-tjänsterna är för sysselsättningsområdena.

Svar mottogs från 36 sysselsättningsområden, vilket är en glädjande hög siffra. Den berättar att internationell arbetsförmedling ses som viktig i sysselsättningsområden. Detta trots att 60 % av sysselsättningsområdena rapporterar att de först nyligen har haft diskussioner om tjänster inom internationell arbetsförmedling eller identifierat att samtalen borde inledas. Även om situationerna varierar mellan olika regioner, rapporterade alla sysselsättningsområden att förberedelserna hade inletts, åtminstone på någon nivå, när det gäller uppgifter inom den internationella arbetsförmedlingen. Det finns alltså vilja att utveckla tjänsterna, men mitt i de stora omvälvningarna är den internationella arbetsförmedlingens tjänster i många sysselsättningsområden inte den första prioriteten på listan över ärenden som ska ordnas.

En av de viktigaste uppgifterna för Work in Finland-funktionen är att stödja sysselsättningsområdena i övertagandet av den internationella arbetsförmedlingens uppgifter. Utifrån enkätsvaren är det dock klart att behovet av stöd för olika sysselsättningsområden varierar kraftigt. Det är viktigt att det finns stöd, information och vägledning även om alla sysselsättningsområden inte utnyttjar dem i samma utsträckning.

Kundrelationshanteringssystemet Jobbmarknaden för sakkunniga (A-TMT) som används av UF-centret och sysselsättningsområdena kommer att vara det enda systemet för kundrelationshantering inom internationell rekrytering i de flesta av de sysselsättningsområden som besvarade enkäten. Ju större sysselsättningsområde det är fråga om, desto troligare är det dock att det också finns något annat system för hantering av kundrelationer inom området som man tänker använda för att hantera kundrelationer inom internationell rekrytering. En smidig och ur kundens synvinkel rättfram kundrelationshantering är givetvis kärnan i allt vårt arbete och detta arbete fortsätter fortfarande såväl vid UF-centret som säkert i kommunerna och i kommande sysselsättningsområden.

Evenemang, nätverk och samarbete bidrar till att den internationella rekryteringen lyckas

Mötet mellan internationella kunniga och lediga arbetsplatser som inte kräver kunskaper i finska eller svenska sker i huvudsak via redan existerande arbetsförmedlingsplattformar, såsom Jobbmarknaden och EURES-portalen. Utöver dessa har olika evenemang en betydande roll i rekryteringen av internationella talanger. Evenemangen arrangeras både virtuellt och på plats såväl i Finland som utomlands. Även om det finns en vilja i sysselsättningsområdena att delta i och ordna evenemang, förväntas överföringen av sysselsättningstjänster till kommunerna vid årsskiftet orsaka en viss inledande stelhet. Därför kan man under 2025 delta i och arrangera olika evenemang i mindre omfattning än under de följande åren. Förändringen syns också i Work in Finlands verksamhet till den grad att till exempel det europeiska arbetsförmedlingsnätverkets virtuella EOJD-evenemang år 2025 endast arrangeras på hösten, då målet från och med 2026 är att Work in Finland ordnar evenemanget även på våren.

Av de tjänster som redan finns under paraplyet för Work in Finland anser sysselsättningsområdena enligt enkäten att nätverk och partnerskap är särskilt viktiga i de länder som är föremål för kompetenslockning enligt regeringsprogrammet. Dessutom anses tjänster som utvecklar arbetsgemenskapernas förmåga att ta emot internationella arbetstagare vara nyttiga.

UF-centrets grupp Tjänster för internationell rekrytering utmanas i fortsättningen av sysselsättningsområdenas behov av att få information via flera kanaler, men samtidigt får informationen inte splittras. Denna utmaning gäller naturligtvis inte bara den internationella rekryteringen, utan även mer omfattande informationsutbytet och kontakterna mellan UF-centret och sysselsättningsområdena. Även om Work in Finland-funktionen redan planerar nästa års utbildningar, info och samarbete, kommer vi också att respektera sysselsättningsområdenas önskemål om att det första kvartalet år 2025 ska fredas och ge både oss på UF-centret och sysselsättningsområdena tid att organisera den egna verksamheten.

Även om tjänsterna, stödet och koordinationsansvaret för till exempel det europeiska arbetsförmedlingsnätverket hos UF-centret och Business Finland som genomför Work in Finland-funktionen är riksomfattande, skulle vår verksamhet inte vara effektiv utan regionala ekosystem för internationell rekrytering. Överföringen av sysselsättningstjänsterna till kommunerna vid årsskiftet ger kommunerna möjlighet att genomföra internationell arbetsförmedling så att den på bästa möjliga sätt stöder både behovet av arbetskraft och livskraften i varje region. Detta viktiga arbete stöder och främjar vi på Work in Finland så bra som möjligt.

Du hittar mer detaljerade svar på enkäten här: Raportti TMT työllisyysaluekysely syksy 2024 (pdf, på finska)

 

Petra Vander Horst

Utvecklingsexpert

UF-centret