Ansvarig för kundrelationer
"Som kundansvarig kan man i synnerhet påverka utvecklingen av organisationens webbtjänster och att reformerna genomförs enligt kundernas behov."

- Sari Lahti
- Kundansvarig vid Skatteförvaltningen.
- Utexaminerad ekonomie magister från Vasa universitet.
- Har 20 års arbetserfarenhet inom branschen.
Berätta kort vad du arbetar med.
Jag arbetar med kundorienterad utveckling och mitt mål är att underlätta uträttandet av skatteärenden för personkunder. I utvecklingsarbetet kartlägger jag utmaningarna i kundernas skatteärenden, undersöker kundernas ärendebehov och kundrespons, funderar på metoder för kundhandledning och andra lösningar för att minska utmaningarna. Jag arbetar i nära samarbete med till exempel analytiker, kommunikatörer, tekniska utvecklare, skatteexperter och andra kundansvariga.
Till mitt arbete hör också att öka kundförståelsen i vår organisation. Jag utnyttjar information inom Skatteförvaltningen, genomför kundenkäter och -intervjuer, undersöker statistik från olika källor samt samarbetar med intressentgrupper, till exempel med andra myndigheter. Dessutom deltar jag i olika projekt och utvecklingshelheter som gäller personkunders skatteärenden.
Hur har du hamnat i det yrke du valt?
Jag har alltid varit intresserad av att utveckla och undersöka saker. Jag arbetade tidigare som försäljningschef vid ett förlag. I mitt arbete ingick mångsidiga uppgifter inom medieförsäljning och digital marknadsföring. Efter det övergick jag till Skatteförvaltningen för att arbeta med utveckling.
Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka.
Min morgon kan börja med en stödklinik där man övar på att utnyttja artificiell intelligens som stöd för arbetet. Sedan bekantar jag mig med nya utvecklingsidéer som behandlas i slutet av veckan under ett möte med temat från idé till lösning. Jag kommenterar på förhand förslagen som gäller mina arbetsuppgifter. Före lunch håller jag ett möte med en kollega om ett gemensamt kundfall.
På eftermiddagen deltar jag i möten. Tillsammans med teamet kan vi till exempel bedöma hur lagändringen som träder i kraft nästa år påverkar kundefterfrågan och kundernas beteende. I slutet av dagen går jag igenom responsen från arbetsgruppen som deltog i utredningen om kundförståelse och gör upp ett sammandrag för kundrelationsdirektören.
Hurdan är din arbetsmiljö eller vilka är dina arbetstider?
Jag arbetar i huvudsak på distans. Min arbetstid är vanligtvis cirka kl. 8–16.
Vilka kunskaper eller egenskaper krävs i yrket?
Den kundansvariga ska behärska omfattande helheter. Dessutom måste man vara målmedveten, eftersom det har ställts upp både personliga mål och mål för hela teamets arbete. I arbetet behövs en genuin vilja att utveckla ärendehanteringen och empati för att förstå kundernas vardag och olika livssituationer.
Vad är det bästa med ditt yrke?
Det bästa med mitt jobb är mångsidigheten. Det är också givande att se att vårt arbete verkligen underlättar kundernas vardag. Innan kunden ser utvecklingsidén som ett praktiskt genomförande, till exempel som smidigare ärendehantering i webbtjänsten, har vi utfört många slags arbeten, såsom idéskapande, teknisk utveckling, testning och kommunikation.
Vilka är skuggsidorna i yrket eller vad känns utmanande?
Det vore trevligt att se arbetskamraterna mer ofta. Teammedlemmarna arbetar runt om i Finland och vi ses ansikte mot ansikte endast några gånger om året.
Vad skulle du berätta för en person som överväger att bli kundansvarig?
Om du vill arbeta med betydelsefulla uppgifter kan jag rekommendera arbete inom statsförvaltningen. Som kundansvarig kan man i synnerhet påverka utvecklingen av organisationens webbtjänster och att reformerna genomförs enligt kundernas behov.
Hur ser framtiden ut för ditt yrke?
För närvarande utsätts den offentliga sektorn för sparpress. Dessutom har artificiell intelligens kommit med i vardagen. Arbetsbeskrivningarna och uppgifternas innehåll kan förändras i framtiden, men människor behövs fortfarande särskilt för att lösa komplicerade och utmanande skatteärenden. Kundorienterad utveckling behövs även i fortsättningen för att vi ska känna till kundernas föränderliga behov och kunna erbjuda lämpliga lösningar för dem.