Det kan förekomma störningar i sektionen E-tjänster på grund av uppdateringen. Om du inte kan sköta ditt ärende på grund av en störning, lämna en kontaktbegäran i E-tjänsten. E-tjänsterna har ett driftavbrott vid årsskiftet. Läs mer

Anvisningar och stöd⁠

Kreativ producent

Intervjuer Publicerad

"Producentens arbete är mycket mångsidigt: jag planerar kampanjer och hjälper kunderna att förtydliga sina huvudbudskap, kommer överens om intervjuer och ordnar fotograferingar, instruerar skrivande redaktörer och skriver ibland också själv artiklar."

Luova tuottaja Johanna Teelahti
  • Johanna Teelahti
  • Kreativ producent på Sanoma Media Finland.
  • Har avlagt kandidatexamen i journalistik vid Brunel University i London.
  • Sju års arbetserfarenhet inom branschen.

Berätta kort vad du arbetar med.

Jag jobbar som kreativ producent, dvs. jag producerar olika innehåll och kampanjhelheter inom marknadskommunikation för Sanomas företagskunder. Man kan hitta de innehåll jag producerar både i företagens egna kanaler och i Sanomas medienätverk det vill säga till exempel Ilta-Sanomat, Helsingin Sanomat och i olika tidskrifter.

Producentens arbete är mycket mångsidigt: jag planerar kampanjer och hjälper kunderna att förtydliga sina huvudbudskap, kommer överens om intervjuer och ordnar fotograferingar, instruerar skrivande redaktörer och skriver ibland också själv artiklar. I huvudsak producerar jag native annonsering dvs. reklam som passar in i olika mediekanalers nyhetsflöde och följer journalistisk stil.

Hur har du hamnat i det yrke du valt?

Jag har arbetat med både journalistik och marknadskommunikation, och jag tycker mycket om båda. Jag tycker att den välskrivna native-annonsen förenar de bästa sidorna i dessa två världar: den ger läsaren information och underhållning på samma sätt som en tidningsartikel, och är därför också mycket värdefull för företaget som reklam. Man trivs nämligen mycket längre med native annonsering än med vanlig tidnings- eller digital reklam. Tanken fascinerade mig och därför hamnade jag på mitt nuvarande jobb.

Innan dess var jag chefredaktör för en tidskrift där jag ansvarade för en stor grupp journalister och assistenter, men blev intresserad av ett arbete med självständigare arbetsbeskrivning. Nu är jag i stort sett herre över mina egna projekt och tidtabeller, vilket passar mig utmärkt. Jag kan ändå utnyttja de färdigheter i projekthantering som jag utvecklat på mina tidigare arbetsplatser.

Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka.

Under veckan har jag vanligtvis 10–15 kunders kampanjer på mitt skrivbord, där alla är i olika skeden av produktionslinjen. Vi inleder processen med ett produktionsmöte där jag tillsammans med kunden planerar en kampanj och tillhörande innehåll. Efter det börjar jag sköta de praktiska arrangemangen, såsom intervjuer och fotograferingar. När texterna och bilderna är klara finslipar vi helheten i publiceringsskick tillsammans med kunden. Jag kommer överens om tidtabellerna för produktionen redan i ett tidigt skede, så jag kan vara säker på att varje kampanj framskrider väl, även om det är många kampanjer på gång samtidigt.

I varje kampanj deltar många olika aktörer: mediebyrån som bokar kampanjen, kundens egen kontaktperson, den digitala strategen som gör publikationsplanen, redaktören som gör intervjun, fotografen, grafikern samt dataspecialisten som mäter hur effektiv reklamen är. Jag är dessa personers kontaktperson i alla frågor som gäller kampanjen, dvs. största delen av mina arbetsdagar går åt till att skriva e-post.

Lyckligtvis får jag varje vecka också utföra genuint kreativt arbete. Jag gillar att planera och skriva reklamer själv, om tidtabellerna bara tillåter det. Ibland kan jag också planera det visuella genomförandet tillsammans med våra grafiker.

Hurdan är din arbetsmiljö eller vilka är dina arbetstider?

Jag jobbar på vårt kontor i Sanomatalo nära Helsingfors tågstation två-tre dagar i veckan. Jag älskar att vara på kontoret, för jag får energi av att se mina kolleger. Ofta bollar vi artikelidéer och rubrikalternativ i producentgänget, även om vi alla har egna kampanjer. Inget går upp mot en ordentlig brainstorming med kollegorna.

Övriga dagar arbetar jag hemma. Jag försöker planera min tid så att jag gör kreativa arbeten som kräver koncentration under dessa dagar, eftersom det till exempel är lättare att skriva i lugn och ro där hemma.

Ibland kan jag också delta i artikel- eller fotograferingsuppdrag på plats. På grund av mitt arbete har jag bland annat provkört en sportbil och fotograferat en väldigt söt skolhund.

Min arbetstid är flexibel, men jag är mest produktiv genast på morgonen, så jag brukar vanligtvis göra åtta till fyra dagar.

Vilka kunskaper eller egenskaper krävs i yrket?

En stenhård projekthanteringsförmåga och tidtabellsfärdigheter är A och O i producentens arbete. När det finns många kampanjer med olika kontaktpersoner och assistenter måste man kunna hålla i trådarna med hundraprocentig säkerhet. Tidtabellerna håller inte nödvändigtvis alltid och då behövs kreativ problemlösningsförmåga och improvisationsförmåga.

Eftersom jag dagligen har kontakt med tiotals olika människor är kommunikationsfärdigheter viktiga. Alla kunder och assistenter är individer och jag måste kunna anpassa mig till deras arbetssätt så att samarbetet fungerar.

Eftersom vi producenter inte har ansvarsområden, utan genomför reklamkampanjer för alla slags företag mellan himmel och jord, är det även mycket viktigt att vara nyfiken, vilja lära sig och ha färdigheter i informationssökning. I mitt arbete har jag fått lära mig till exempel om arvslagen, luftvärmepumparnas energieffektivitetsvärden och makeuptrender.

Det bästa är mångsidigheten. Det finns alltid något nytt att lära sig och utreda. Även om produktionsprocessen redan går på rutin har varje kampanj sina egna inspirerande utmaningar.

Vad är det bästa med ditt yrke?

Det allra bästa är att se spåren av sitt eget arbete till exempel i Helsingin Sanomat eller i matbutikens tidningsavdelning. Innehållet jag producerar är ofta en del av en mer omfattande marknadsföringskampanj och det är roligt att få syn på reklam för samma produkt till exempel i gatubilden eller på tv. Det ger en känsla av att ha varit delaktig i något stort och viktigt.

Eftersom mitt arbete är kreativt och kräver mycket idékläckning och  tankeverksamhet är det svårt att lämna arbetet på arbetsplatsen. Även om jag inte startar datorn längre på kvällen funderar jag på kommande intervjuer och innehållsidéer då jag ligger i sängen och då jag står i duschen. Ibland uppstår de bästa idéerna utanför arbetstid.

Vilka är skuggsidorna i yrket eller vad känns utmanande?

Det kan vara svårt att greppa arbetet som kreativ producent utan tidigare erfarenhet av kommunikation eller journalistik. De praktiska färdigheterna måste vara på en god nivå så att de kan tillämpas i en arbetsmiljö med högt tempo samtidigt som man tjänar många olika kunders behov.

Vad skulle du berätta för en person som överväger att bli kreativ producent?

För dem som lätt tröttnar och törstar efter utmaningar passar arbetet som handen i handsken. Varje arbetsdag är annorlunda och när en kampanj avslutas väntar två nya. Man blir aldrig tvungen att stampa på samma ställe, utan man kan ständigt utveckla sig själv och sin yrkeskunskap inom nya helheter och branscher.

Hur ser framtiden ut för ditt yrke?

Det har sagts att artificiell intelligens kommer att ersätta yrkespersoner inom de kreativa branscherna, men jag ser inte det hända ännu på länge. Endast en människa kan veta vad som intresserar och inspirerar en annan människa. Produktivitetsverktyg baserade på artificiell intelligens kommer dock att påskynda och underlätta idékläckningen och textproduktionen. Jag ser inte detta på något sätt som dåligt, eftersom man då sparar tid för att göra andra saker.

Bild: Patrik Lydman

Dela artikeln