Det kan förekomma störningar i sektionen E-tjänster på grund av uppdateringen. Om du inte kan sköta ditt ärende på grund av en störning, lämna en kontaktbegäran i E-tjänsten. E-tjänsterna har ett driftavbrott vid årsskiftet. Läs mer

Anvisningar och stöd⁠

Apoteksföreståndare

Intervjuer Publicerad

"I apotekaryrket behövs färdigheter inom kundservice, därför är det en fördel att vara en social karaktär. Vid kundmöten är det viktigt att kunna lyssna på kunden för att förstå deras verkliga behov och hitta rätt hjälp i situationen. I stressiga situationer är det bra att hålla sig lugn och sköta ett ärende åt gången."

Apteekinhoitaja Kirsi Kotokorpi
  • Kirsi Kotokorpi
  • Arbetar som apoteksföreståndare på Siuro filialapotek.
  • Utexaminerad som farmaceut från Östra Finlands universitet.
  • 20 års arbetserfarenhet inom branschen.

Berätta kort vad du arbetar med.

Jag jobbar som apoteksföreståndare på Siuro filialapotek. Enligt lagstiftningen ska varje filialapotek ha en utsedd apoteksföreståndare som är utbildad antingen som farmaceut eller provisor. Apoteksföreståndaren ansvarar för filialapotekets verksamhet, såsom ett tillräckligt läkemedelsutbud och månatliga rapporter. Samarbetet med apotekaren är intensivt. Största delen av mitt arbete består dock av kundservice och läkemedelsrådgivning, eftersom jag är den enda farmaceuten på vårt filialapotek. 

Hur har du hamnat i det yrke du valt?

Jag tyckte om att studera biologi och kemi i skolan. Jag blev intresserad av farmaci på Studiamässan som vi besökte under mitt abiår.

Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka.

På morgonen startar jag datorerna, apoteksprogrammen och kassasystemet. Samtidigt öppnar jag flera olika webbplatser, såsom Terveysporttis databaser, grossisternas och FPA:s webbplatser samt olika informationskanaler. Jag kontrollerar om det har kommit läkemedelsbeställningar från serviceboendeenheten. Resten av dagen går främst åt till kundservice och läkemedelsrådgivning. 

En del dagar är mer hektiska och man kan bli avbruten i matpausen flera gånger. Under lugnare dagar kan jag till exempel organisera arkiverade dokument, lära mig om nya läkemedelspreparat, repetera skötselrekommendationer eller kontrollera lagernivåerna.

Hurdan är din arbetsmiljö eller vilka är dina arbetstider?

Apoteket är min arbetsmiljö. Arbetstiderna följer apotekets öppettider, dvs. från måndag till torsdag kl. 9–16.30 och onsdagar kl. 10–17.30. På fredagar och veckoslut är vårt filialapotek stängt.

Vilka kunskaper eller egenskaper krävs i yrket?

I apotekaryrket behövs färdigheter inom kundservice, därför är det en fördel att vara en social karaktär. Vid kundmöten är det viktigt att kunna lyssna på kunden för att förstå deras verkliga behov och hitta rätt hjälp i situationen. I stressiga situationer är det bra att hålla sig lugn och sköta ett ärende åt gången. Särskilt filialapotek kräver förmågan att självständigt leda sitt arbete, eftersom arbetet utförs ensam eller i en mycket liten arbetsgemenskap. Noggrannhet och precision är viktigt i ett ansvarsfullt arbete.

Vad är det bästa med ditt yrke?

Det bästa är att kunna vara till hjälp både för kunder och arbetsgivaren. Ett lyckat kundmöte, där jag har etablerat en relation med kunden och känner att de litar på mig, känns bra. Det är inte alltid lätt, eftersom vi ibland pratar om mycket känsliga och privata frågor. Ibland stöter jag på situationer där jag behöver hänvisa kunden till läkaren istället för att hantera det på apoteket. I bästa fall får jag i efterhand höra att kunden har fått den hjälp hen behöver.

Vilka är skuggsidorna i yrket eller vad känns utmanande?

Situationer där jag inte kan skapa kontakt med kunden är utmanande. Ibland kan kunden tycka att det som diskuteras inte är farmaceutens sak eftersom det handlar om information mellan kunden och läkaren. Ibland möter jag sorg på grund av en allvarlig sjukdom eller förlust av en närstående och hör att behandlingen avslutas när sjukdomen har framskridit trots behandlingarna. Även negativ kundrespons känns tråkigt.

Vad skulle du berätta för en person som överväger att bli apoteksföreståndare?

Det är värt att fundera på om man vill arbeta med kundservice, eftersom de flesta föreståndare på filialapotek arbetar i små enheter där kundservice utgör en stor del av dagen. Mitt karriärval grundar sig på att jag gillar kemi och biologi, men i arbetslivet behöver jag främst samarbets- och interaktionsfärdigheter.

Hur ser framtiden ut för ditt yrke?

Apoteksbranschen genomgår för närvarande en ständig förändring. Det finns olika förväntningar på branschen, såsom längre öppettider och bättre tillgänglighet till läkemedel. Detta kan innebära att till exempel egenvårdsprodukter i framtiden även kommer att finnas i dagligvaruhandeln, vilket kan få en betydande inverkan på apoteksbranschen. Det betyder dock inte att arbete inom branschen helt och hållet upphör.

Jag önskar att man i framtiden oftare gör utvärderingar av läkemedelsbehandlingar. I dessa utvärderingar går man igenom klientens helhetsmedicinering och dess aktualitet, kontrollerar läkemedlens kompatibilitet och minimerar riskerna för läkemedelsbiverkningar. I mer omfattande helhetsbedömningar av läkemedelsbehandlingar fördjupar man sig också i laboratorieresultaten och samarbetar intensivare med den behandlande läkaren.

Dela artikeln