Det kan förekomma störningar i sektionen E-tjänster på grund av uppdateringen. Om du inte kan sköta ditt ärende på grund av en störning, lämna en kontaktbegäran i E-tjänsten. E-tjänsterna har ett driftavbrott vid årsskiftet. Läs mer

Anvisningar och stöd⁠

Försäljningsrepresentant

Intervjuer Publicerad

"Arbetet ger mig möjlighet att uppleva och se nya platser och jag hinner inte tröttna på det. Jag är nyfiken av mig och intresserad av nya idéer, produkter och forskningsrön. Jag upplever att jag har tur som får implementera informationen på apotekspersonalen."

Myyntiedustaja Tiia Tervola
  • Tiia Tervola
  • Försäljningsrepresentant inom apoteksförsäljning för Orion Abp Orion Pharma.
  • Har avlagt farmaceutexamen vid Östra Finlands universitet och yrkesexamen inom försäljning vid Verutum.
  • 10 års arbetserfarenhet inom branschen.

Berätta kort vad du arbetar med.

Jag fungerar som kontaktperson mellan apoteken och Orion. Jag förmedlar aktuell information om våra produkter och aktuella saker till kunderna. Jag sköter om Orions kundrelationer på ett övergripande sätt och bygger upp långvariga kundrelationer. Jag säljer och marknadsför också egenvårdsläkemedel och frihandelsprodukter. Dessutom ordnar jag utbildningar för apotekspersonal och hälsovårdare.

Hur har du hamnat i det yrke du valt?

Det var meningen att jag skulle utbilda tjänstehundar, men mina knän skulle inte ha klarat av det arbetet. En ortoped uppmanade mig att hitta ett inomhusarbete och i den vevan blev jag intresserad av farmaci. Under studierna i farmaci fick vi besök av olika yrkespersoner inom branschen, bland dem apoteksrepresentanter. Arbetsbeskrivningen lät intressant och strax efter att jag blev klar sökte jag in till en yrkesexamen inom försäljning som var skräddarsydd för apoteksbranschen. På den vägen är jag fortfarande.

Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka.

Jag har byggt upp en rytm för min arbetsvecka som består av fyra dagar med kundmöten och en kontorsdag, som inom branschen brukar kallas pappersdagen. För kunddagarna har jag avtalat kundmöten på förhand och planerat exakta tidtabeller, eventuella körrutter och pauser i kalendern. Numera kan kundmöten också skötas på distans. Då försvinner körningen, men betydelsen av planering, arbetsrytm och pauser framhävs. Den dag jag är på kontoret sköter jag om icke-brådskande e-postmeddelanden som kommit in under veckan, planerar kommande försäljningsrundor samt skriver eventuella reseräkningar och sköter andra ärenden.

Hurdan är din arbetsmiljö eller vilka är dina arbetstider?

Jag arbetar på en ort där företaget inte har någon fabrik eller några lokaler, så jag sköter kontorsdagarna och distansmötena från mitt eget arbetsrum. Representantens arbete är dock i huvudsak rörligt och man tillbringar relativt mycket tid i bilen när man förflyttar sig från ett apotek till ett annat. Själv strävar jag efter att arbeta huvudsakligen vardagar mellan klockan 8 och 16, men ibland kräver utbildningskvällar eller arbetsresor längre arbetsdagar och då måste jag kunna vara flexibel.

Vilka kunskaper eller egenskaper krävs i yrket?

Representantens arbete är en kombination av självständigt arbete och goda relations- och kundservicefärdigheter. Jag upplever att allt byggs upp runt kundmötena. Man måste också trivas ensam, eftersom jag inte har någon traditionell arbetsplats där morgnarna börjar med hälsa andra god morgon när man kommer till jobbet. Det behövs färdigheter i självstyrning, för utan dem riskerar man att bli utmattad eller att arbetet blir ogjort.

Vad är det bästa med ditt yrke?

Det är absolut kundmötena med både apotekspersonal och kunder. Jag njuter av kundservice och lyckade försäljningssituationer. Företagarandan i arbetet passar mig, eftersom det finns lämpligt med ansvar och frihet att bygga upp arbetsrytmen så att den passar en själv. Arbetet ger mig möjlighet att uppleva och se nya platser och jag hinner inte tröttna på det. Jag är nyfiken av mig och intresserad av nya idéer, produkter och forskningsrön. Jag upplever att jag har tur som får implementera informationen på apotekspersonalen.

Vilka är skuggsidorna i yrket eller vad känns utmanande?

I arbetet måste man kunna hantera stora mängder information och organisera, och dessutom behövs god stresstålighet. Väderförhållandena är ibland besvärliga och vägarnas dåliga skick medför egna utmaningar för det ambulerande arbetet.

Vad skulle du berätta för en person som överväger att bli försäljningsrepresentant?

Arbetet är varierande och innebär många olika slags möten. En säljare är ändå alltid en säljare – man kan ha dåliga dagar, men gentemot kunden måste man alltid vara på gott humör. Resor och övernattningar, långa dagar och mörka kvällar ingår i arbetsbeskrivningen. Man ska träffa kunder oberoende av väder och årstid.

Jag fick ett gott råd i början av min karriär. Det är viktigt att hålla fast vid sitt eget liv, sina fritidsintressen och nära relationer. Ibland kan man bli så engagerad i arbetet att man lätt kan börja leva enbart genom det. Själv upplever jag att det inte finns något bättre yrke och för närvarande arbetar jag med mitt drömjobb.

Hur ser framtiden ut för ditt yrke?

Jag vill tro att försäljningsrepresentanter även i framtiden kommer att behövas för att bygga upp och upprätthålla goda kundrelationer, även om många saker numera sköts elektroniskt.

Dela artikeln