Det kan ännu förekomma störningar i Jobbmarknadens sektion E-tjänster på grund av uppdateringen. Om du inte kan sköta ditt ärende på grund av en störning, vänligen lämna en kontaktbegäran i E-tjänsten. Berätta vad du försökte göra och din sakkunniga kontaktar dig. Om det inte är möjligt att inleda arbetssökningen på grund av ett fel i tjänsten, vänligen kontakta den lokala AN-byrån eller kommunförsöket. Om du behöver ett intyg att du är arbetssökande, lämna en kontaktbegäran i E-tjänsten.

Anvisningar och stöd⁠

Bilförsäljare

Intervjuer Publicerad

"Arbetet kräver att man hela tiden lär sig nytt och att sätta in sig i branschen är något som fortsätter under hela arbetskarriären. Att sälja bilar är något jag tycker man lär sig bäst när man gör det, inte på en kurs eller i skolan. Förmåga att bedöma människor och förmåga att arbeta med olika slags människor är viktigt, eftersom alla kunder är olika. 

Automyyjä Laura Teppola
  • Laura Teppola
  • Bilförsäljare i Pro-Caravan Finland Oy.
  • Har avlagt studier i företagsekonomi vid Jyväskylä yrkeshögskola samt de finansierings- och försäkringskurser som krävs för arbetet.
  • Fyra års arbetserfarenhet inom branschen.

Berätta kort vad du arbetar med.

Jag säljer husbilar och husvagnar. Till mitt arbete hör att göra försäljningsannonser och att utföra provkörningar och konditionsgranskningar av fordon före försäljningen. Jag utför också mätningar av fordonens fuktighet med en mätare som är avsedd för ändamålet. Jag är i kontakt med kunder, utarbetar erbjudanden och ansvarar för presentation av fordon och pappersarbete, såsom köpeavtal, finansiella handlingar, registreringar och försäkringar. Orsaken till att jag också sköter dessa arbetsuppgifter är att det inte finns någon separat bilsekreterare på mitt verksamhetsställe. Till mina arbetsuppgifter hör också städning av kontor och fordon samt fastighetsunderhåll.

Hur har du hamnat i det yrke du valt?

Jag har alltid arbetat med försäljning på olika arbetsplatser. När jag var yngre sålde jag underhållningselektronik och märkte att jag klarade mig bra i en mycket mansdominerad bransch. Först övervägde jag inte att bli bilförsäljare, men efter att ha hört att det behövs fler kvinnor i branschen, kontaktade jag en bilaffär och fick jobb. Det här är den andra bilaffären jag jobbat på.

Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka.

På morgonen kommer jag till jobbet klockan nio. Jag går igenom e-postmeddelandena och skapar erbjudanden till kunderna. Efter det förbereder jag de fordon som säljs så att de är i skick för överlåtelse. Jag utför konditionsgranskningar för att säkerställa att alla anordningar fungerar och vid behov byter jag till exempel däck. Under dagen gör jag försäljningsannonser för bilar på webbplatsen, kokar kaffe och håller gården ren. Mina arbetsuppgifter är mångsidiga vilket gör att mina dagar är varierande.

Jag tar ofta jobb med mig hem, särskilt när jag har en bilaffär på hälft. Jag svarar på e-post och arbetstelefonen även på fritiden, även om det är frivilligt. Jag tänker att jag arbetar för mig själv, eftersom jag får provisionslön, dvs. Jag får lön enligt hur mycket jag säljer under månaden. Bilförsäljare får sällan månadslön, så det här är vanligt inom branschen.

Hurdan är din arbetsmiljö eller vilka är dina arbetstider?

Jag arbetar både inomhus på kontoret och utomhus med bilar. På sommaren är jag mycket ute eftersom jag presenterar fordon för kunder, tvättar bilar och sköter gårdsarbete. Under vintern tillbringar jag mer tid inomhus vid datorn, men inte heller då hela dagen.

Vårt verksamhetsställe är öppet vardagar kl. 9–17 och lördagar kl. 10–14. Jag kan välja ganska fritt vilka dagar jag jobbar. Ofta håller jag en vardag ledig och jobbar på lördagar.

Vilka kunskaper eller egenskaper krävs i yrket?

Det är bra att vara utåtriktad och intresserad av bilar. Arbetet kräver att man hela tiden lär sig nytt och att sätta in sig i branschen är något som fortsätter under hela arbetskarriären. Att sälja bilar är något jag tycker man lär sig bäst när man gör det, inte på en kurs eller i skolan. Jag har studerat företagsekonomi och ledarskap som nog också har varit till nytta.

Förmåga att bedöma människor och förmåga att arbeta med olika slags människor är viktigt, eftersom alla kunder är olika. Erfarenheten är till hjälp i försäljningsarbetet och jag tror inte att jag skulle ha varit redo att bli bilförsäljare när jag var 20 år.

Vad är det bästa med ditt yrke?

Jag trivs bra som bilförsäljare. Det bästa är kunderna, trevliga arbetskamrater, varierande arbete och möjligheten att påverka mitt eget arbete.

Vilka är skuggsidorna i yrket eller vad känns utmanande?

Ibland känns det belastande att jobba på fritiden. Det blir lätt mycket övertidsarbete, men det är inte ett måste att göra det. Kundernas reklamationer kan ibland vara besvärliga, men om jag sköter dem väl kan kunden återvända för nya bilaffärer.

Vad skulle du berätta för en person som överväger att bli bilförsäljare?

All slags arbetserfarenhet är till nytta. I synnerhet kundservicearbete är en bra grund för detta arbete. Jag uppmuntrar också kvinnor att modigt söka sig till branschen. Om man funderar på lämplig utbildning lönar det sig att överväga en yrkesexamen i försäljningsarbete.

Hur ser framtiden ut för ditt yrke?

Jag tror att arbete som bilförsäljare kommer att finnas också i fortsättningen eftersom bilar köps även i framtiden. Elbilar, som blivit allt vanligare, har ännu inte nått husbilsmarknaden. Men ökningen av elbilar syns i den ökade efterfrågan på mindre och lättare husvagnar.

Bild: Ilona Savitie

Dela artikeln