Det kan ännu förekomma störningar i Jobbmarknadens sektion E-tjänster på grund av uppdateringen. Om du inte kan sköta ditt ärende på grund av en störning, vänligen lämna en kontaktbegäran i E-tjänsten. Berätta vad du försökte göra och din sakkunniga kontaktar dig. Om det inte är möjligt att inleda arbetssökningen på grund av ett fel i tjänsten, vänligen kontakta den lokala AN-byrån eller kommunförsöket. Om du behöver ett intyg att du är arbetssökande, lämna en kontaktbegäran i E-tjänsten.

Anvisningar och stöd⁠

Bilmekaniker

Intervjuer Publicerad

"Stora reparationer kan ta hela dagen eller till och med flera dagar. Andra dagar hinner jag kanske reparera och underhålla tio bilar."

Automekaanikko Saku Heino
  • Saku Heino
  • Företagare och bilmekaniker i SH Autopalvelu.
  • Har avlagt grundexamen inom bilbranschen vid Jyväskylä yrkesinstitut.
  • 12 års arbetserfarenhet inom branschen.

Berätta kort vad du arbetar med.

Jag arbetar som bilmekaniker, dvs. jag reparerar person- och paketbilar, utför servicearbeten och installerar tilläggsutrustning i bilar.

Hur har du hamnat i det yrke du valt?

Min far var bilverkstadsföretagare, så jag har varit med på verkstaden sedan jag var liten. Redan i lågstadiet visste jag att jag som vuxen söker mig till den här branschen. Jag har byggt bilar också i hobbysyfte. Grundexamen inom bilbranschen var alltså ett naturligt val för mig.

Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka.

Mina arbetsdagar varierar väldigt mycket. Mest tid under dagen går åt till att reparera bilar. Stora reparationer kan ta hela dagen eller till och med flera dagar. Andra dagar hinner jag kanske reparera och underhålla tio bilar. Dessutom utför jag dagligen kontorsarbete, dvs. sköter arbetsbeställningar och fakturering samt svarar på e-post och tar emot telefonsamtal. Jag beställer också reservdelar till bilar och hämtar dem från reservdelsaffären.

Hurdan är din arbetsmiljö eller vilka är dina arbetstider?

Det här är ett enmansföretag, så jag jobbar alltid ensam i verkstaden. Jag arbetar vanligen vardagar kl. 8–16, men arbetsdagarna drar ut på tiden under högsäsong, t.ex. på hösten, eftersom jag som företagare strävar efter att betjäna kunderna så bra som möjligt.

Vilka kunskaper eller egenskaper krävs i yrket?

Jag anser att tålamod är den viktigaste egenskapen. När jag var yngre hade jag lite för bråttom, men jag har lärt mig att vara mer eftertänksam. I det här yrket måste man kunna arbeta skickligt med händerna och dessutom måste man vara stresstålig med tidtabeller och problemlösning. Det är nödvändigt att vara noggrann och omsorgsfull. Det färdiga resultatet måste alltid vara bra, annars kommer man inte långt i det här arbetet.

Samma egenskaper krävs om du blir företagare inom den här branschen. Då måste man också kunna planera sin tidsanvändning och anteckna tidsbokningar i kalendern. Ansvaret för arbetena och kunderna väger tyngre som företagare.

Vad är det bästa med ditt yrke?

Det bästa med det här arbetet är variationen, dvs. jag hinner inte bli uttråkad i något skede. Dessutom har jag fått förverkliga min barndomsdröm. Jag kan också kombinera arbete och fritid, eftersom jag har fått åka runt som bilmekaniker i FM-serien i rally utöver mitt dagarbete.

Vilka är skuggsidorna i yrket eller vad känns utmanande?

I det här arbetet kommer det ibland emot motgångar. Jag blir stressad om jag inte hittar något fel på bilen, och av att det finns andra arbeten i kön och tiden går åt till att söka fel. I sådana situationer krävs stresstålighet.

Vad skulle du berätta för en person som överväger att bli bilmekaniker?

Ett reparationsarbete måste utföras omsorgsfullt, så det är viktigt att vara tålmodig och lugn, annars kan skador inträffa. Det här är ett ansvarsfullt arbete som också handlar om säkerhet. Man ska vara säker på att alla delar är ordentligt fastsatta när bilen överlåts från verkstaden till kunden.

Hur ser framtiden ut för ditt yrke?

Det finns gott om arbete, och uttrycket ”att lära sig genom att göra” gäller också för det här arbetet. I Finland finns det ganska gamla bilar ute i trafiken och därför kommer fortfarande många bilar med traditionell teknik till verkstaden. El- och hybridbilar blir vanligare och att reparera sådana bilar är en väsentlig del av service- och reparationsverksamheten i framtiden, men kräver särskild utbildning. *Läs intervjun med Saku Heino, som arbetar som bilmekaniker.

Bild: Sami Mäkinen

Dela artikeln