Asiointi-osiossa voi esiintyä häiriöitä uudistuksen takia. Jos et pysty hoitamaan asiaasi, jätä yhteydenottopyyntö Asiointi-osiossa. Asiointi-osiossa on käyttökatko vuodenvaihteessa. Lue lisää

Ohjeet ja tuki⁠

Automekaanikko

Haastattelut Julkaistu

"Jos täytyy tehdä iso remontti, yhden auton korjaamiseen saattaa kulua koko päivä tai jopa useita päiviä. Jonakin päivänä saatan ehtiä korjaamaan ja huoltamaan kymmenen autoa."

Automekaanikko Saku Heino
  • Saku Heino
  • Yrittäjänä ja automekaanikkona SH Autopalvelussa.
  • Suorittanut autoalan perustutkinnon Jyväskylän ammattiopistossa.
  • Työkokemusta alalta 12 vuotta.

Kerro lyhyesti, mitä teet työksesi.

Työskentelen automekaanikkona, eli korjaan henkilö- ja pakettiautoja, teen huoltotöitä ja asennan lisävarusteita autoihin.

Miten olet päätynyt valitsemaasi ammattiin?

Isäni oli autokorjaamoyrittäjä, joten olen pienestä pojasta asti ollut mukana korjaamolla. Tiesin jo ala-asteikäisenä, että hakeudun aikuisena tälle alalle. Olen rakennellut autoja myös harrastusmielessä. Autoalan perustutkinto oli siis luonteva valinta minulle.

Kuvaile tyypillistä työpäivääsi tai työviikkoasi.

Työpäivät vaihtelevat todella paljon. Eniten aikaa kuluu päivän aikana autojen korjaamiseen. Jos täytyy tehdä iso remontti, yhden auton korjaamiseen saattaa kulua koko päivä tai jopa useita päiviä. Jonakin päivänä saatan ehtiä korjaamaan ja huoltamaan kymmenen autoa. Lisäksi teen päivittäin toimistotyötä eli hoidan työmääräykset ja laskutukset sekä vastaan sähköposteihin ja puhelimeen. Tilaan myös varaosia autoihin, ja noudan ne varaosaliikkeestä.

Millaisessa työympäristössä tai millaisina työaikoina työskentelet?

Tämä on yhden miehen yritys, joten työskentelen korjaamohallissa aina yksin. Teen töitä yleensä arkisin kello 8–16, mutta työajat venyvät sesonkiaikana, kuten syksyllä, sillä yrittäjänä pyrin palvelemaan asiakkaita mahdollisimman hyvin.

Millaista osaamista tai ominaisuuksia ammatissa vaaditaan?

Mielestäni kärsivällisyys on tärkein ominaisuus. Olin nuorempana joskus vähän hätäinen, mutta olen oppinut harkitsevaisemmaksi. Tässä ammatissa täytyy olla taitava käsistään, minkä lisäksi pitää sietää aikatauluihin ja ongelmaratkaisuun liittyvää painetta. Tarkkuus ja huolellisuus on välttämätöntä. Työn jälki on oltava aina hyvää, muuten tässä työssä ei pääse pitkälle.

Samoja ominaisuuksia vaaditaan, jos alkaa tämän alan yrittäjäksi. Silloin täytyy osata myös suunnitella ajankäyttöä ja merkitä ajanvarauksia kalenteriin. Vastuu töistä ja asiakkaista painaa yrittäjänä enemmän.

Mikä on parasta ammatissasi?

Parasta tässä työssä on vaihtelevuus eli en ehdi tylsistyä missään vaiheessa. Lisäksi olen saanut toteuttaa lapsuuden haaveeni. Voin myös yhdistää työn ja vapaa-ajan, sillä olen saanut kiertää automekaanikkona rallin SM-sarjassa päivätyöni lisäksi.

Mitkä ovat ammatin varjopuolia tai mikä tuntuu haastavalta?

Tässä työssä tulee välillä vastoinkäymisiä. Minua alkaa stressata, jos autosta ei löydy vikaa, vaikka on muita töitä jonossa ja aika kuluu vikaa etsiessä. Tällaisissa tilanteissa vaaditaan paineensietokykyä.

Mitä kertoisit henkilölle, joka harkitsee autokorjaajan ammattia?

Korjaustyötä on tehtävä huolellisesti, joten on tärkeää olla kärsivällinen ja rauhallinen, sillä muuten voi sattua vahinkoja. Tämä on vastuullinen työ, jossa on kyse myös turvallisuudesta. On varmistettava, että kaikki osat on kunnolla kiinnitetty siinä vaiheessa, kun auto luovutetaan korjaamolta asiakkaalle.

Millaisena näet ammattisi tulevaisuuden?

Töitä tulee riittämään, ja sanonta “tekemällä oppii” pätee myös tähän työhön. Suomessa on aika vanha autokanta, minkä vuoksi perinteisellä tekniikalla olevia autoja tulee korjaamolle yhä paljon. Sähkö- ja hybridiautot yleistyvät, ja niiden korjaaminen on oleellinen osa huolto- ja korjaustoimintaa tulevaisuudessa, mutta se vaatii erityisen koulutuksen.

Kuva: Sami Mäkinen

Ammatit

Lisää haastatteluita

Jaa artikkeli