Fordonsbesiktningsman
"Det är bra att veta att det i dagens läge också är möjligt att bli besiktningsman utan en ingenjörsexamen, till exempel med en utbildning som bilmekaniker. Om branschen är intressant är det värt att fråga om det finns möjlighet till arbetspraktik på en besiktningsstation. Besiktningsmannens arbete är tillståndspliktigt, så man kan utföra arbetet först när man har avlagt den obligatoriska besiktarexamen."
- Jarno Himanen
- Fordonsbesiktningsman i DEKRA Katsastus Oy.
- Har avlagt ingenjörsexamen i bilteknik vid S:t Michels yrkeshögskola samt besiktarexamen.
- Nio års arbetserfarenhet inom branschen.
Berätta kort vad du arbetar med.
Jag arbetar som fordonsbesiktningsman vilket innebär att jag besiktar person- och paketbilar samt annan lätt utrustning, såsom terränghjulingar registrerade för vägtrafik. Jag utför periodiska besiktningar samt efterkontroller för fordon som inte har klarat besiktningen på första försöket. Dessutom sköter jag registrerings- och ändringsbesiktningar, registreringar av fordon och försäkringar. Ibland städar jag också och brygger kaffe. Arbetet är i praktiken kundservice hela tiden.
Hur har du hamnat i det yrke du valt?
Jag arbetade tidigare 10 år på en bilverkstad, men slutade där och satsade istället på jordbruket på min familjegård. Jag hann inte vara borta från verkstadssysslorna länge innan jag blev uppringd från besiktningsstationen och erbjöds jobb. Jag funderade på saken i ett par veckor och tog sedan emot jobbet. Jag har alltid haft två jobb samtidigt, och för närvarande är jag jordbrukare på sommaren och besiktar bilar på vintern.
Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka.
Arbetsdagen på besiktningsstationen börjar klockan 8.30 och slutar klockan 16. Jag tittar inte nödvändigtvis på schemat för nästa arbetsdag om det inte finns något speciellt planerat. Om kalendern är fullbokad vet jag att dagen bara kommer att gå åt till att göra besiktningar. Vanligtvis dyker det dock upp registreringar mellan besiktningarna. I det här arbetet finns det mer rutin jämfört med verkstadsarbetet, men fördelen är att arbetsbekymren stannar på arbetsplatsen när jag stänger dörren efter dagen.
Hurdan är din arbetsmiljö eller vilka är dina arbetstider?
Besiktningsmannens arbete är ganska rent inomhusarbete, men det är mycket buller i hallen och ibland även damm. Besiktningarna utförs i hallen, och utomhus går man bara för att hämta bilen som väntar på besiktning. Registreringar och andra pappersarbeten sköts på kontoret. Datorn och mobiltelefonen används praktiskt taget hela tiden, eftersom telefonen ingår i kontrollerna och uppgifterna antecknas i den när besiktningen framskrider. Det finns alltid en liten risk med bilar att något olyckligt händer. Själv använder jag skyddsskor under arbetsdagen i fall att tårna skulle klämmas någonstans.
Vilka kunskaper eller egenskaper krävs i yrket?
Att ha erfarenhet av verkstadsarbete är en stor fördel. Om man kan reparera bilar kan man också besikta dem. Besiktning är ett noggrant och krävande arbete samt kundservice från början till slut. Ibland kan kunden ställa många olika frågor, och man måste förmå ge råd. Ibland kräver detta arbete stort tålamod och förmåga att hantera stress.
Vad är det bästa med ditt yrke?
Det bästa med det här arbetet är den regelbundna arbetstiden och att jag inte behöver oroa mig för arbetsuppgifterna utanför arbetstiden. En fördel är också arbetskamraterna, om det finns möjlighet att arbeta på en besiktningsstation med flera personer. Då kan man när som helst be om råd av en kollega.
Vilka är skuggsidorna i yrket eller vad känns utmanande?
Att arbeta ensam på en besiktningsstation kan kännas ensamt, eftersom det finns tillräckligt med arbetsuppgifter och stress. Även om många saker inom detta yrke hanteras elektroniskt nuförtiden verkar arbetsmängden samtidigt öka. Uppgifter går direkt från många testutrustningar till systemet, men utrustningarna är mer komplicerade och det tar längre tid att använda applikationerna än tidigare.
Vad skulle du berätta för en person som överväger att bli fordonsbesiktningsman?
Det är bra att veta att det i dagens läge också är möjligt att bli besiktningsman utan en ingenjörsexamen, till exempel med en utbildning som bilmekaniker. Om branschen är intressant är det värt att fråga om det finns möjlighet till arbetspraktik på en besiktningsstation. Besiktningsmannens arbete är tillståndspliktigt, så man kan utföra arbetet först när man har avlagt den obligatoriska besiktarexamen.
Hur ser framtiden ut för ditt yrke?
Bilar kommer att besiktas även i framtiden, så jag tror att det kommer att finnas tillräckligt med arbete. Elbilar ger lite mer utmaningar i arbetet, men de ska besiktas som alla andra bilar. Bilbeståndet blir äldre för varje år, eftersom finländarna kör relativt gamla bilar. Framtiden får utvisa hur situationen förändras.
Bild: Ilona Savitie