Det kan ännu förekomma störningar i Jobbmarknadens sektion E-tjänster på grund av uppdateringen. Om du inte kan sköta ditt ärende på grund av en störning, vänligen lämna en kontaktbegäran i E-tjänsten. Läs mer
 

Anvisningar och stöd⁠

Brand designer

Intervjuer Publicerad

"Teknologiindustrin är en mycket bred bransch. För att lyckas i branschen måste man koncentrera sig på trender."

Brand designer Blerim Qerimi
  • Blerim Qerimi
  • Arbetar som Brand designer i sitt eget företag Blerim.fi.
  • Utexaminerad som tradenom från Haaga-Helia, som spelkonstnär från yrkeshögskolan Metropolia, som grafisk designer från Brainnest och som Full Stack Developer från Business College.
  • 20 års erfarenhet av branschen.

Berätta kort vad du arbetar med.

Jag arbetar som lättföretagare i Helsingfors och arbetar också på distans enligt kundernas behov. Jag leder ett litet företag genom vilket jag erbjuder varumärkestjänster för över 100 kunder i Finland och runt om i världen.

Hur har du hamnat i det yrke du valt?

Jag började som webbdesigner 2003 på Multimedia Center i Kosovo, i min ursprungliga hemstad. Under handelsstudierna flyttade jag till Finland och grundade mitt första företag tillsammans med en finländsk samarbetspartner. Vi skapade webbplatser och annat varumärkesinnehåll för små kunder i Joensuu och runt om i Finland. År 2007 blev jag ensamföretagare och grundade ett eget företag där jag fortfarande utför samma uppgifter. Studierna hjälpte mig mycket med företagande.

Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka.

Jag börjar med kaffe på måndag morgon. Jag funderar på vilka uppgifter och planer jag har för de kommande dagarna och veckorna. Jag öppnar kalendern för att se vad som är viktigast. Jag äter lunch med familjen och ibland med kunder. Under dagen ringer jag mycket för att sälja mina produkter och tjänster, eftersom mitt mål är att få fler kunder och kontakter. På kvällarna brukar jag vara hemma med min familj, men när min son har gått och lagt sig öppnar jag min bärbara dator för att titta igenom morgondagens och resten av veckans ogjorda arbete.

Hurdan är din arbetsmiljö eller vilka är dina arbetstider?

Vanligtvis arbetar jag hemifrån i Helsingfors. Ibland besöker jag kunder på verksamhetsställen i huvudstadsregionen och då och då håller vi möten på deras kontor. Jag deltar också i möten på distans via Google Meet eller Teams.

Vilka kunskaper eller egenskaper krävs i yrket?

Numera krävs det mycket kunnande för den här uppgiften, men jag anser att erfarenhet betyder mer än något annat. Teknologiindustrin är en mycket bred bransch. För att lyckas i branschen måste man koncentrera sig på trender. Om man arbetar som web master, web developer eller brand designer måste man vara passionerad,  koncentrera sig på arbetet, vara stresstålig och rikta in sig på detaljer.

Vad är det bästa med ditt yrke?

I den här uppgiften kan man arbeta var som helst i världen och resultaten är nästan desamma som på ett kontorsjobb.

Vilka är skuggsidorna i yrket eller vad känns utmanande?

Man måste vara arbetsorienterad och flitig samt följa trender. Man måste skapa innehåll och koder som gör kunden nöjd. Det är naturligtvis också en utmaning att utveckla eller bevara Internet.

Vad skulle du berätta för en person som överväger att bli brand designer?

Man klarar sig i det här arbetet i vilken ålder som helst, men jag rekommenderar att man börjar som mycket ung innan man har barn, så att man bättre kan koncentrera sig på arbetet när det finns mest nytt att lära sig.

Hur ser framtiden ut för ditt yrke?

Det finns en stor efterfrågan på det här arbetet. I det här yrket kan man arbeta som företagare, med avlönat arbete i ett företag eller en startup, eller kombinera både företagande och avlönat arbete. Det har talats mycket om hur artificiell intelligens påverkar arbetet, men jag anser att den bara hjälper till att underlätta möjligheterna för brand designers och web masters att skapa ett mer professionellt innehåll och en mer professionell kod.

Dela artikeln