Asiointi-osiossa voi esiintyä häiriöitä uudistuksen takia. Jos et pysty hoitamaan asiaasi, jätä yhteydenottopyyntö Asiointi-osiossa. Asiointi-osiossa on käyttökatko vuodenvaihteessa. Lue lisää

Ohjeet ja tuki⁠

Brand designer

Haastattelut Julkaistu

"Teknologiateollisuus on erittäin laaja ala. Jotta alalla voi menestyä, täytyy keskittyä trendeihin." 

Brand designer Blerim Qerimi
  • Blerim Qerimi
  • Työskentelee Brand designerina omassa yrityksessään Blerim.fi.
  • Valmistunut tradenomiksi Haaga-Heliasta, pelitaiteilijaksi Metropolia-ammattikorkeakoulusta, graafiseksi suunnittelijaksi Brainnestista ja Full Stack Developeriksi Business Collegesta.
  • 20 vuoden kokemus alalta.

Kerro lyhyesti, mitä teet työksesi.

Työskentelen kevytyrittäjänä Helsingissä, ja toimin myös etänä asiakkaiden tarpeiden mukaan. Johdan pientä yritystä, jonka kautta tarjoan brändäämiseen liittyviä palveluita yli 100 asiakkaalle Suomessa ja ympäri maailmaa.

Miten olet päätynyt valitsemaasi ammattiin?

Aloitin web designerina vuonna 2003 Multimedia centerissä Kosovossa, alkuperäisessä kotikaupungissani. Muutin kauppatieteiden opintojeni suorittamisen aikana Suomeen, ja perustin ensimmäisen yritykseni suomalaisen yhteistyökumppanin kanssa. Teimme verkkosivuja ja muuta brändisisältöä pienille asiakkaille Joensuussa ja ympäri Suomea. Vuonna 2007 päädyin yksinyrittäjäksi ja perustin oman yrityksen, jossa teen edelleen samoja tehtäviä. Opinnot auttoivat minua paljon yrittäjyyden kanssa.

Kuvaile tyypillistä työpäivääsi tai viikkoasi.

Työni alkaa maanantaiaamuna kahvilla. Mietin, mitä tehtäviä ja suunnitelmia minulla on tuleville päiville ja viikoille. Avaan kalenterin tarkistaakseni, mitkä asiat ovat kaikkein tärkeimpiä. Syön lounasta perheen ja joskus asiakkaiden kanssa. Päivän aikana soitan paljon myydäkseni tuotteitani ja palveluitani, sillä tavoitteenani on saada lisää asiakkaita ja kontakteja. Iltaisin olen yleensä kotona perheeni kanssa, mutta kun poikani on mennyt nukkumaan, avaan kannettavan tietokoneeni nähdäkseni seuraavan päivän ja loppuviikon tekemättömät työt.

Millainen työympäristö tai työajat sinulla on?

Yleensä työskentelen kotonani Helsingissä. Käyn joskus asiakkaiden luona pääkaupunkiseudun toimipaikoissa, ja silloin tällöin pidämme kokouksia heidän toimistoissaan. Osallistun kokouksiin myös etänä Google Meetin tai Teamsin kautta.

Millaista osaamista tai ominaisuuksia ammatissa vaaditaan?

Nykyään tässä tehtävässä vaaditaan paljon osaamista, mutta mielestäni kokemus merkitsee enemmän kuin mikään muu. Teknologiateollisuus on erittäin laaja ala. Jotta alalla voi menestyä, täytyy keskittyä trendeihin. Jos työskentelee web masterina, web developerina tai brand designerina, täytyy olla intohimoinen, keskittyä työhön, sietää painetta ja suuntautua yksityiskohtiin.

Mikä on parasta ammatissasi?

Tässä tehtävässä voi työskennellä mistä päin maailmaa tahansa, ja tulokset ovat lähes samat kuin lähityössä.

Mitkä ovat ammatin huonot puolet tai mikä näyttää haastavalta?

Pitää olla työorientoitunut ja ahkera sekä seurata trendejä. On luotava sisältöjä ja koodeja, jotka tekevät asiakkaan tyytyväiseksi. Internetin kehittäminen tai sen säilyttäminen ennallaan on tietysti myös haastavaa.

Mitä sanoisit brand designerin ammattia harkitsevalle henkilölle?

Tässä työssä pärjää missä iässä tahansa, mutta suosittelen aloittamaan hyvin nuorena ennen kuin on lapsia, jotta voi keskittyä paremmin työhön silloinkun uutta opittavaa on eniten.

Millaisena näet ammattisi tulevaisuuden?

Tälle työlle on kova kysyntä. Tässä ammatissa voi työskennellä yrittäjänä, palkkatyössä yrityksessä tai startupissa tai yhdistää sekä yrittäjyyttä että palkkatyötä. Tekoälyn vaikutuksesta työhön on puhuttu paljon, mutta mielestäni se auttaa vain helpottamaan meidän brand designereiden ja web mastereiden mahdollisuuksia luoda ammattimaisempaa sisältöä ja koodia.

Jaa artikkeli