Det kan förekomma störningar i sektionen E-tjänster på grund av uppdateringen. Om du inte kan sköta ditt ärende på grund av en störning, lämna en kontaktbegäran i E-tjänsten. E-tjänsterna har ett driftavbrott vid årsskiftet. Läs mer

Anvisningar och stöd⁠

Ljudtekniker, ljuddesigner

Intervjuer Publicerad

"Som ljudtekniker behövs samarbetsförmåga och snabb problemlösningsförmåga. Arbetet med skådespelarna kräver ett sensitivt grepp, eftersom man måste gömma knappmikrofonen under deras kläder. I ljuddesign är kreativitet en absolut fördel. Teknisk kompetens gör arbetet snabbare, men för det mesta arbetar man med öronen och hjärtat."

Aanittaja, aanisuunnittelija Minna Hellman
  • Minna Hellman
  • Frilansar som ljudtekniker och ljuddesigner.
  • Har avlagt medianomexamen vid Tammerfors yrkeshögskola.
  • 18 års arbetserfarenhet inom branschen.

Berätta kort vad du arbetar med.

Jag arbetar som ljudtekniker och ljuddesigner huvudsakligen inom produktion av filmer och tv-serier. I mitt arbete som ljudtekniker ser jag till att talrösterna och andra ljud spelas in så bra som möjligt på inspelningsplatsen. Som ljuddesigner mixar jag ljudet och lägger till nödvändiga ljud i den färdiga filmen under efterbearbetningen av ljudet.

Hur har du hamnat i det yrke du valt?

Jag har en musikalisk bakgrund, vilket ledde till att jag halkade in på att arbeta med bild och ljud.

Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka.

I början av arbetsdagen går jag till inspelningsplatsen och sätter ihop utrustningen. Sedan utrustar jag skådespelarna med mikrofoner, alltså gömmer små mikrofoner och sändare i deras kläder. Dagens scener spelas in enligt en tidtabell som gjorts upp på förhand. Först övar vi på scenen. Då kontrollerar jag att skådespelarnas knappmikrofoner och bomoperatörens mikrofon fungerar, så att allt fungerar som det ska under den egentliga tagningen. Inspelningarna har många rörliga delar, så ibland gör man flera tagningar för att alla ska vara nöjda. I mitten av dagen hålls en halvtimmes eller en timmes matrast beroende på produktionen. I slutet av dagen packas utrustningen i bilen eller på en anvisad plats för att vänta på nästa dag.

När jag arbetar som ljuddesigner tillbringar jag hela dagen i studion och klippar dialog, ljudeffekter och bakgrundsljud eller ambienser samt lägger till musik. I filmer kan man ofta också spela in skådespelare i efterhand, så det reserveras några dagar i efterproduktionen även för det.

Hurdan är din arbetsmiljö eller vilka är dina arbetstider?

Som ljudtekniker är jag med på inspelningsplatserna. Ibland spelas scenerna in i en inomhusbyggd studio, ibland på en fjälltopp eller i en gruva under jorden. Omständigheterna och platserna varierar från en ytterlighet till en annan. Dagarna kan vara långa och förläggas till vilken tid på dygnet som helst. Om det finns scener i berättelsen som äger rum utomhus på natten, spelas de också in på natten eller när det är mörkt. Längden på arbetsdagarna varierar i genomsnitt mellan 8 och 10 timmar, men högst 12 timmar. Arbetsdagens längd beror på om man spelar in fyra eller fem dagar i veckan.

Ljuddesign är rent inomhusarbete i en studio som är avsedd för ändamålet. Det finns olika arbetsskeden i efterbearbetningen av ljudet, och jag arbetar huvudsakligen mellan klockan 9 och 17.

Vilka kunskaper eller egenskaper krävs i yrket?

Som ljudtekniker behövs samarbetsförmåga och snabb problemlösningsförmåga. Arbetet med skådespelarna kräver ett sensitivt grepp, eftersom man måste gömma knappmikrofonen under deras kläder.

I ljuddesign är kreativitet en absolut fördel. Teknisk kompetens gör arbetet snabbare, men för det mesta arbetar man med öronen och hjärtat.

Vad är det bästa med ditt yrke?

Det bästa med yrket är trevliga arbetskamrater och att jag får utnyttja min kreativitet.

Vilka är skuggsidorna i yrket eller vad känns utmanande?

Tidtabellerna för inspelningarna är vanligtvis snäva. Ibland finns det utmaningar i arbetsklimatet, men numera ingriper man i dem med ganska låg tröskel. Arbetet kan fördelas ojämnt mellan olika årstider. Vanligtvis spelar man in mycket på sommaren, men på vintern är det lugnare.

Vad skulle du berätta för en person som överväger att bli ljudtekniker eller ljudesigner?

I den här branschen är det viktigt att skapa relationer, och det lönar sig att satsa på det redan under studietiden. Yrket kräver stark teknisk kompetens, men framför allt vill jag betona att det här är ett människonära arbete. Man måste komma överens med olika slags människor, eftersom det arbetar stora personligheter inom den konstnärliga branschen.

Hur ser framtiden ut för ditt yrke?

Ljudtekniker och ljuddesigner behövs även i framtiden. Den tekniska utvecklingen och artificiell intelligens kommer att underlätta vissa arbetsskeden, men de kommer knappast att ersätta människan helt. Med ljudet förmedlas känslor till åskådarna och åhörarna, och jag tror inte att artificiell intelligens kan göra det ännu på ett tag.

Dela artikeln