Äänittäjä, äänisuunnittelija
"Äänittäjänä tarvitaan yhteistyötaitoja ja nopeaa ongelmanratkaisukykyä. Näyttelijöiden kanssa työskentely vaatii sensitiivistä otetta, koska nappimikkiä joutuu piilottamaan heidän vaatteidensa alle. Äänisuunnittelussa luovuus on ehdoton valtti. Tekninen osaaminen nopeuttaa tekemistä, mutta enimmäkseen työtä tehdään korvilla ja sydämellä."
- Minna Hellman
- Työskentelee freelancerina äänittäjänä ja äänisuunnittelijana.
- Suorittanut medianomin tutkinnon Tampereen ammattikorkeakoulussa.
- Työkokemusta alalta 18 vuotta.
Kerro lyhyesti, mitä teet työksesi.
Työskentelen äänittäjänä ja äänisuunnittelijana pääasiassa elokuvien ja tv-sarjojen tuotannoissa. Äänittäjän työssä huolehdin siitä, että kuvauspaikalla esiintyjien puhe ja toimintaäänet taltioidaan mahdollisimman hyvin. Äänisuunnittelijana miksaan ja lisäilen tarvittavia ääniä valmiiseen kuvaan äänen jälkityövaiheessa.
Miten olet päätynyt valitsemaasi ammattiin?
Minulla on musikaalinen tausta, mikä johti siihen, että ajauduin puolivahingossa työskentelemään kuvan ja äänen parissa.
Kuvaile tyypillistä työpäivääsi tai työviikkoasi.
Työpäivän aluksi saavun kuvauspaikalle ja kasaan kaluston. Sen jälkeen mikitän näyttelijät, eli piilotan pienet mikrofonit ja lähettimet heidän vaatteisiinsa. Päivän kohtaukset kuvataan etukäteen laaditun kuvausaikataulun mukaisesti. Ensin kohtaus harjoitellaan. Silloin tarkistan, että näyttelijöiden nappimikit ja puomittajan mikrofoni toimivat, jotta varsinaisen oton aikana kaikki toimii kuten pitää. Kuvauksissa on monta liikkuvaa osaa, joten joskus ottoja tehdään useampi, jotta kaikki ovat tyytyväisiä. Noin puolessa välissä päivää pidetään puolen tunnin tai tunnin ruokatauko tuotannosta riippuen. Päivän päätteeksi pakataan tavarat autoon tai niille osoitettuun paikkaan odottamaan seuraavaa päivää.
Kun teen töitä äänisuunnittelijana, vietän koko päivän studiolla, ja leikkaan dialogia, tehosteita, taustaääniä eli ambiensseja ja asettelen paikoilleen musiikkia. Elokuvissa saatetaan usein myös jälkiäänittää näyttelijöitä, joten siihenkin varataan muutama päivä jälkituotannosta.
Millaisessa työympäristössä tai millaisina työaikoina työskentelet?
Äänittäjänä olen mukana kuvauspaikoilla. Välillä kohtauksia kuvataan sisälle rakennetussa studiossa, toisinaan tunturin huipulla tai kaivoksessa maan alla. Olosuhteet ja paikat vaihtelevat laidasta laitaan. Päivät voivat olla pitkiä ja sijoittua mihin vuorokaudenaikaan tahansa. Jos tarinassa on ulkokohtauksia, jotka tapahtuvat yöllä, ne myös kuvataan yöllä tai pimeään aikaan.
Keskimäärin työpäivien pituudet vaihtelevat 8–10 tunnin välillä, mutta ne ovat korkeinaan 12 tunnin pituisia. Työpäivän pituus riippuu siitä, kuvataanko neljänä vai viitenä päivänä viikossa. Äänisuunnittelu on siistiä sisätyötä siihen tarkoitetussa studiossa. Äänen jälkitöissä on erilaisia työvaiheita, ja pääasiassa työskentelen kello 9–17 välillä.
Millaista osaamista tai ominaisuuksia ammatissa vaaditaan?
Äänittäjänä tarvitaan yhteistyötaitoja ja nopeaa ongelmanratkaisukykyä. Näyttelijöiden kanssa työskentely vaatii sensitiivistä otetta, koska nappimikkiä joutuu piilottamaan heidän vaatteidensa alle.
Äänisuunnittelussa luovuus on ehdoton valtti. Tekninen osaaminen nopeuttaa tekemistä, mutta enimmäkseen työtä tehdään korvilla ja sydämellä.
Mikä on parasta ammatissasi?
Parasta ammatissa on mukavat työkaverit ja se, että saan hyödyntää luovuuttani.
Mitkä ovat ammatin varjopuolia tai mikä tuntuu haastavalta?
Kuvausten aikataulut ovat yleensä tiukkoja. Työilmapiirissä on välillä haasteita, mutta siihen puututaan nykyään aika matalalla kynnyksellä. Työt saattavat jakaantua epätasaisesti eri vuodenaikoina, sillä kesällä kuvataan yleensä paljon, mutta talvella on hiljaisempaa.
Mitä kertoisit henkilölle, joka harkitsee äänittäjän tai äänisuunnittelijan ammattia?
Suhteiden luominen on tällä alalla tärkeää, ja siihen kannattaa panostaa jo opiskeluaikana. Ammatissa tarvitaan vahvaa teknistä osaamista, mutta ennen kaikkea painottaisin sitä, että tämä on ihmisläheistä työtä. Täytyy tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa, sillä taiteellisella alalla työskentelee suuria persoonia.
Millaisena näet ammattisi tulevaisuuden?
Äänittäjiä ja äänisuunnittelijoita tarvitaan tulevaisuudessakin. Teknologian kehitys ja tekoäly tulevat helpottamaan joitain työvaiheita, mutta ne tuskin korvaavat ihmistä kokonaan. Äänellä välitetään tunteita katsojille ja kuulijoille, enkä usko, että tekoäly pystyy siihen vielä vähään aikaan.