Det kan ännu förekomma störningar i Jobbmarknadens sektion E-tjänster på grund av uppdateringen. Om du inte kan sköta ditt ärende på grund av en störning, vänligen lämna en kontaktbegäran i E-tjänsten. Berätta vad du försökte göra och din sakkunniga kontaktar dig. Om det inte är möjligt att inleda arbetssökningen på grund av ett fel i tjänsten, vänligen kontakta den lokala AN-byrån eller kommunförsöket. Om du behöver ett intyg att du är arbetssökande, lämna en kontaktbegäran i E-tjänsten.

Anvisningar och stöd⁠

Receptionist

Intervjuer Publicerad

"En receptionist måste vara repliksnabb och ha språkkunskaper samt förmåga att fatta beslut. Du måste också vara intresserad av kundservicearbete."

  • Lasse Kokkonen
  • Receptionist i Hotellet Lähde.
  • Utexaminerad som restonom från Saimens yrkeshögskola.
  • Fem års arbetserfarenhet inom branschen.

Berätta kort vad du arbetar med.

Jag arbetar som hotellreceptionist. Till mina arbetsuppgifter hör kundservice, att göra och administrera bokningar, att checka in och ut kunder samt att sköta faktureringen. Dessutom ansvarar receptionisten på vårt hotell för försäljningsservicen och bistår vid behov och om möjligt köket och städningen.

Till mina arbetsuppgifter hör också att servera i hotellets lobbybar samt att sköta baren och ta emot dryckesbeställningar. Som receptionist tar jag även hand om tvättbeställningar och inköp av städtillbehör. Receptionisten ansvarar också för att planera och genomföra mötes- och festserveringar i samarbete med köket, och deltar vid behov i alla beställningar relaterade till dessa.

Hur har du hamnat i det yrke du valt?

Turistbranschen och turism intresserade mig som ung, så jag sökte in till en utbildning inom branschen. Under och efter mina studier har jag arbetat med olika uppgifter inom hotell- och restaurangbranschen samt med andra kundserviceuppgifter. Under årens lopp har jag märkt att jag trivs med hotellarbete, eftersom hotellet är en lagom mångsidig arbetsmiljö, och jag tycker om receptionistens arbetsbeskrivning.

Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka.

Jag arbetar i två skift, och arbetsuppgifterna varierar något beroende på om jag arbetar i morgon- eller kvällsskift. Förutom att öppna receptionen på morgonen ingår det i mina arbetsuppgifter att checka ut kunder och sköta faktureringen. Vid behov hjälper jag köket med att samla in kärl, diska och servera vid möten samt att vägleda och hjälpa till med städningen och att se till att receptionen är snygg. Under morgonskiftet administrerar jag dessutom nya bokningar som kommer via olika kanaler, och jag besvarar också offertförfrågningar.

Under kvällsskiftet är huvuduppgifterna att checka in ankommande gäster, att göra bokningar, försäljningsservice och att servera drycker i lobbybaren. I slutet av skiftet stänger jag receptionen för natten. På stora platser och kedjehotell är receptionistens arbetsbeskrivning ofta enklare, men här ingår många olika ansvarsområden i arbetsbeskrivningen.

Hurdan är din arbetsmiljö eller vilka är dina arbetstider?

Receptionisten arbetar ensam i receptionen på vårt verksamhetsställe med undantag av skiftbyten. Man samarbetar dock mycket med olika ”avdelningar”, såsom köket och städningen. I ett litet företag arbetar alla tillsammans och strävar efter att hjälpa varandra. Arbetet är oregelbundet tvåskiftsarbete och arbetsdagens längd är åtta timmar.

Vilka kunskaper eller egenskaper krävs i yrket?

Arbetet i receptionen kräver snabb reaktionsförmåga, situationsmedvetenhet och socialt spelsinne. Det är också viktigt att tåla press och brådska, särskilt under högsäsong. På hotell och inkvarteringsanläggningar stöter man på många olika situationer där något inte fungerar, och alla möjliga oväntade saker kan hända. Det är viktigt att kunna agera snabbt. Du måste också kunna fatta självständiga beslut.

Språkkunskaper är till nytta i multinationella verksamhetsmiljöer och vid kundmöten. Det är bra att åtminstone kunna engelska. Dessutom är det bra att vara säljinriktad.

Vad är det bästa med ditt yrke?

Jag trivs i mitt yrke eftersom arbetsbeskrivningen i sin helhet är trevlig, och det finns många varierande situationer utöver de normala arbetsuppgifterna. Dessutom är mina arbetsuppgifter på vårt privatägda hotell lagom varierande. I mitt arbete gläder det mig om kunden till exempel godkänner ett större inkvarterings- eller mötespaketerbjudande eller om jag till exempel kan ge turister som besöker orten tips om trevligt tidsfördriv som de blir glada av. Tvåskiftsarbete är också trevligt, eftersom det ger möjlighet att röra på sig och utöva hobbyer även dagtid under den mörka vintertiden.

Vilka är skuggsidorna i yrket eller vad känns utmanande?

Varje person som arbetar med kundservice möter säkert tidvis svåra kundservicesituationer. Ibland kan man börja reflektera och fundera på vad man kunde ha gjort eller vad som hade kunnat gå bättre. Arbetet kan ibland vara socialt belastande och kräva tid för återhämtning. Det kan synas på fritiden, men det beror naturligtvis mycket på personen.

Vad skulle du berätta för en person som överväger att bli receptionist?

Branschen påverkas av ekonomiska konjunkturnedgångar och globala kriser. Det finns dock arbeten runt om i Finland åtminstone i turistcentra samt utanför Finland. En receptionist måste vara repliksnabb och ha språkkunskaper samt förmåga att fatta beslut. Du måste också vara intresserad av kundservicearbete. Lönen inom branschen är inte särskilt bra, så om hög inkomstnivå lockar lönar det sig att överväga andra alternativ.

Hur ser framtiden ut för ditt yrke?

Receptionistens uppgifter har redan delvis underlättats av självincheckningstjänster och automatik. Jag tror dock att människor och empati kommer att behövas länge till inom denna bransch. Turismen förutspås växa kraftigt även i framtiden. Globala trender och tendenser formar branschen och människors rörelser. Inkvarteringstjänster behövs åtminstone inom den inhemska turismen, så jag tror att det även i framtiden kommer att finnas gott om arbete för mångkunniga och kundserviceinriktade personer inom branschen.

Dela artikeln