Hotelleceptionist
Hotellreceptionisten ansvarar för kundservice vid hotellets reception. I uppgifterna ingår att ta emot och vägleda kunder, hantera bokningar för boende och sköta betalningar. Yrket kräver kunskap om hotellets tjänster och produkter, färdigheter i kundservice, systematik och språkkunskaper.
Majoituspalveluja tarjoavat yritykset, kuten hotellit ja kylpylät.
Ammatissa edellytetään asiakaspalvelutaitoja sekä kykyä tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Palveluhenkisyys, hyvä tilannetaju ja stressinsietokyky ovat työssä menestymisen edellytyksiä. Vastaanottovirkailijalla voi olla kiire tai kesken monta asiaa samanaikaisesti, joten ammatissa edellytetään hyviä organisointitaitoja, järjestelmällisyyttä ja joustavuutta.
Vastaanottovirkailijalta vaaditaan tietoteknisiä taitoja, kuten varausjärjestelmien käytön osaamista sekä kielitaitoa, sillä asiakkaat tulevat usein ulkomailta. Myös turvallisuuteen ja hätätilanteisiin liittyvä osaaminen on olennaista. Myyntihenkisyydestä on etua.
Työ on usein vuorotyötä.
Toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa voi suorittaa matkailualan perustutkinnon (vastaanottovirkailija). Osaamisen kartuttua voidaan suorittaa myös matkailupalvelujen ammattitutkinto sekä majoitus- ja ravitsemisalan esimiestyön erikoisammattitutkinto. Toisen asteen ammatillisen tutkinnon voi suorittaa myös oppisopimuskoulutuksena.
Ammattikorkeakoulussa voi suorittaa matkailu- ja ravitsemisalan ammattikorkeakoulututkinnon, restonomi (AMK).
Medianlön
2701 €/m
Informationen baserar sig på en medianinkomst, det vill säga på den lön som ligger i mitten av löner ordnade i storleksordning.