Webbtjänsten Mina e-tjänster har ett driftavbrott från torsdagen den 10.10. från klockan 16.30 till måndagen 14.10.2024 klockan 8. Under serviceavbrottet är e-tjänsterna för person- och arbetsgivarkunder ur bruk och det kan förekomma avbrott på Jobbmarknaden. Det är inte möjligt att logga in på Jobbmarknaden under driftavbrottet och det kan finnas brister i informationsinnehållet och länkarnas funktionalitet. Vi beklagar de olägenheter som avbrottet medför. Läs mer.

Anvisningar och stöd⁠

Hotelleceptionist

Yrke Publicerad

Hotellreceptionisten ansvarar för kundservice vid hotellets reception. I uppgifterna ingår att ta emot och vägleda kunder, hantera bokningar för boende och sköta betalningar. Yrket kräver kunskap om hotellets tjänster och produkter, färdigheter i kundservice, systematik och språkkunskaper.

Hotellreceptionisten sköter kontakterna till hotellets övriga avdelningar och bör veta vad som händer i huset. Arbetsuppgifterna skiftar från en situation till en annan och avbrott hör till yrkets natur. Brådskan varierar enligt årstid och veckodag. Personalen har skiftarbete.

Av hotellreceptionisten förväntas en positiv inställning till kundbetjäning, förståelse för olika situationer och vad de kräver, flexibilitet, stresstålighet, systematik, gott minne och språkkunskap. För yrket kan man utbilda sig genom läroavtal eller genom att avlägga yrkeshögskoleexamen inom turism, hotell- och restaurangverksamhet.

Majoituspalveluja tarjoavat yritykset, kuten hotellit ja kylpylät.

Bläddra bland jobbannonser: Hotelleceptionist

Ammatissa edellytetään asiakaspalvelutaitoja sekä kykyä tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Palveluhenkisyys, hyvä tilannetaju ja stressinsietokyky ovat työssä menestymisen edellytyksiä. Vastaanottovirkailijalla voi olla kiire tai kesken monta asiaa samanaikaisesti, joten ammatissa edellytetään hyviä organisointitaitoja, järjestelmällisyyttä ja joustavuutta.

Vastaanottovirkailijalta vaaditaan tietoteknisiä taitoja, kuten varausjärjestelmien käytön osaamista sekä kielitaitoa, sillä asiakkaat tulevat usein ulkomailta. Myös turvallisuuteen ja hätätilanteisiin liittyvä osaaminen on olennaista. Myyntihenkisyydestä on etua.

Työ on usein vuorotyötä.

Toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa voi suorittaa matkailualan perustutkinnon (vastaanottovirkailija). Osaamisen kartuttua voidaan suorittaa myös matkailupalvelujen ammattitutkinto sekä majoitus- ja ravitsemisalan esimiestyön erikoisammattitutkinto. Toisen asteen ammatillisen tutkinnon voi suorittaa myös oppisopimuskoulutuksena. 

Ammattikorkeakoulussa voi suorittaa matkailu- ja ravitsemisalan ammattikorkeakoulututkinnon, restonomi (AMK). 

Sök utbildningar (studieinfo.fi)⁠

Medianlön

2543 €/m

Informationen baserar sig på en medianinkomst, det vill säga på den lön som ligger i mitten av löner ordnade i storleksordning.

Källa: Statistikcentralens lönestrukturstatistiken