Flygvärdinna, steward
Flygvärdinnan eller stewarden, dvs. kabinpersonalens manliga personal, sörjer för passagerarnas säkerhet och trivsel under flygningen. Flygvärdinnor och stewarder arbetar för flygbolag eller som inhyrd arbetskraft hos företag som förmedlar arbetstagare inom branschen. I yrket behöver man kundserviceanda, situationsbedömningsförmåga och språkkunskaper.
Flygbolag och personalserviceföretag.
Av flygvärdinnan och stewarden förutsätter man serviceanda, kundservicekompetens samt språkkunskaper. I synnerhet kunskaper i engelska behövs i yrket. I arbetet behöver man en positiv attityd, social förmåga och situationsbedömningsförmåga. Förmåga att komma överens med olika människor är viktig.
Flygvärdinnan och stewarden ska behärska säkerhetsrutinerna med tanke på olika nödsituationer. Kabinpersonalen ska ha tillräckliga färdigheter i första hjälpen och deras uppgift är att övervaka att passagerarna följer säkerhetsbestämmelserna. Arbetet förutsätter förmåga då det gäller servering och försäljning av mat och dryck.
Dessutom behöver man flexibilitet, systematik och problemlösningsförmåga i yrket. Överraskande och brådskande situationer kräver anpassningsförmåga och stresstålighet. Av kabinpersonalen kräver man både initiativförmåga och förmåga att arbeta i grupp, eftersom arbetet utförs tillsammans med den övriga flygpersonalen.
Yrket kräver anpassning till oregelbundet skiftarbete. Även tidsskillnaden belastar kroppen på långa flygningar, så arbetet kräver god fysisk och psykisk kondition. Arbetet är fysiskt belastande stående arbete där arbetsställningarna ibland kan vara besvärliga.
Flygbolagen ordnar utbildning för kabinpersonal enligt sitt rekryteringsbehov. Flygvärdinna eller steward kan efter en viss arbetserfarenhet söka sig till en purserkurs som ger färdigheter för förmansuppgifter i kabinen.
Sökkriterierna fastställs i samband med varje rekrytering. Kriterierna för kabinpersonalen utgörs av myndighetsföreskrifter och kundserviceförutsättningar. Luftfartsmyndigheter och -bestämmelser reglerar innehållet i grundutbildningen. Kraven på språkkunskaper varierar beroende på flygbolag.
Typiska krav som grundutbildning är minst studentexamen eller examen på andra stadiet, simkunnighet minst 50 meter, erfarenhet av kundservice, ålder minst 18 år, längd minst 160, gott hälsotillstånd samt god syn och hörsel.
Palkka muodostuu peruspalkasta, jossa vähimmäispalkka perustuu työkokemusvuosiin, erilaisista lisistä sekä mahdollisesta myyntiprovisiosta. Palkkaukseen vaikuttavat virkaikä sekä lennetyt reitit eli niiden ajankohta sekä pituus.