Asiointi-osiossa voi esiintyä häiriöitä uudistuksen takia. Jos et pysty hoitamaan asiaasi, jätä yhteydenottopyyntö Asiointi-osiossa. Asiointi-osiossa on käyttökatko vuodenvaihteessa. Lue lisää

Ohjeet ja tuki⁠

Lentoemäntä, stuertti

Ammatit Julkaistu

Lentoemäntä tai stuertti eli matkustamohenkilökunnan miespuolinen jäsen huolehtii matkustajien turvallisuudesta ja viihtyvyydestä lennon aikana. Lentoemännät ja stuertit työskentelevät lentoyhtiöissä tai vuokratyöntekijöinä alan työntekijöitä välittävien yritysten palveluksessa. Ammatissa tarvitaan asiakaspalveluhenkisyyttä, tilannetajua ja kielitaitoa.

Lentoyhtiöt ja henkilöstöpalveluyritykset.

Selaa avoimia työpaikkoja: Lentoemäntä, stuertti

Lentoemännältä ja stuertilta edellytetään palveluhenkisyyttä, asiakaspalveluosaamista sekä kielitaitoa. Erityisesti englannin kielen taito on ammatissa tarpeen. Työssä tarvitaan positiivista asennetta, sosiaalisuutta ja tilannetajua. Kyky tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa on tärkeää.

Lentoemännän ja stuertin on hallittava turvallisuuteen liittyvät käytännöt erilaisten hätätilanteiden varalta. Matkustamohenkilökunnalla tulee olla riittävät ensiaputaidot, ja heidän tehtävänsä on valvoa, että matkustajat noudattavat turvallisuusmääräyksiä. Työ edellyttää ruokien ja juomien tarjoilu- ja myyntiosaamista.

Lisäksi ammatissa tarvitaan joustavuutta, järjestelmällisyyttä ja ongelmanratkaisutaitoja. Yllättävät ja kiireiset tilanteet vaativat sopeutumis- ja paineensietokykyä. Matkustamohenkilökunnalta vaaditaan sekä oma-aloitteisuutta että ryhmätyötaitoja, sillä työtä tehdään yhdessä muun lentokoneen henkilökunnan kanssa.

Ammatti vaatii sopeutumista epäsäännölliseen vuorotyöhön. Pitkillä lennoilla myös aikaero kuormittaa elimistöä, joten työssä vaaditaan hyvää fyysistä ja psyykkistä kuntoa. Työ on fyysisesti kuormittavaa seisomatyötä, jossa työasennot voivat olla toisinaan hankalia.

Lentoyhtiöt järjestävät matkustamohenkilöstön koulutusta rekrytointitarpeensa mukaan. Lentoemäntä tai stuertti voi hakeutua tietyn työkokemuksen jälkeen purserikurssille, joka antaa valmiudet matkustamon esimiestehtäviin.

Etsi koulutuksia (opintopolku.fi)⁠

Hakukriteerit määritellään kunkin rekrytoinnin yhteydessä. Kriteerit matkustamopalveluhenkilöstölle muodostuvat viranomaismääräysten ja asiakaspalveluedellytysten pohjalta. Ilmailuviranomaiset ja -määräykset säätelevät peruskoulutuksen sisältöä. Kielitaitovaatimukset vaihtelevat lentoyhtiöittäin.

Tyypilliset vaatimukset ovat yleensä pohjakoulutuksena vähintään ylioppilastutkinto tai toisen asteen tutkinto, uimataito, kokemusta asiakaspalvelusta, ikä vähintään 18 vuotta, pituus vähintään 160, hyvä terveydentila sekä hyvä näkö ja kuulo.

Palkka muodostuu peruspalkasta, jossa vähimmäispalkka perustuu työkokemusvuosiin, erilaisista lisistä sekä mahdollisesta myyntiprovisiosta. Palkkaukseen vaikuttavat virkaikä sekä lennetyt reitit eli niiden ajankohta sekä pituus.

Ammattialat