Det kan ännu förekomma störningar i Jobbmarknadens sektion E-tjänster på grund av uppdateringen. Om du inte kan sköta ditt ärende på grund av en störning, vänligen lämna en kontaktbegäran i E-tjänsten. Berätta vad du försökte göra och din sakkunniga kontaktar dig. Om det inte är möjligt att inleda arbetssökningen på grund av ett fel i tjänsten, vänligen kontakta den lokala AN-byrån eller kommunförsöket. Om du behöver ett intyg att du är arbetssökande, lämna en kontaktbegäran i E-tjänsten.

Anvisningar och stöd⁠

Mikrostödperson

Yrke Publicerad

Mikrostödpersoner arbetar med stöduppgifter gällande apparater, program och nätverk inom IT vid företag och organisationer. Centralt i arbetet är att handleda användare och reda ut felsituationer. Yrket förutsätter datatekniska kunskaper, initiativförmåga, problemlösningsförmåga och serviceanda.

Arbetet är vanligen dagarbete. Arbetstakten växlar och det är ofta bråttom för uppgifterna handlar om att snabbt reagera i akuta situationer. Arbetsuppgifterna kräver att man lyfter och bär maskiner. Arbetet utförs ofta i besvärliga ställningar.

Av mikrostödpersonen krävs tekniskt kunnande, serviceanda och koncentrationsförmåga, flexibilitet och kunskaper i engelska. Arbetet kräver snabb reaktions- och problemlösningsförmåga. Man kan utbilda sig för yrket t.ex. genom att avlägga yrkeshögskoleexamen i teknik för ingenjör (YH), eller yrkeshögskoleexamen i företagsekonomi för tradenom.

Eri toimialojen yritykset, julkishallinto, järjestöt sekä tietotekniikan palvelutuotantoyritykset, jotka ovat keskittyneet tukipalveluiden tarjoamiseen asiakkailleen.

Bläddra bland jobbannonser: Mikrostödperson

ICT-tukihenkilön tehtävät edellyttävät hyvää teknistä osaamista sekä palveluhenkisyyttä ja yhteistyötaitoja. Ammatissa tarvitaan laitteistojen, ohjelmistojen ja tietoliikenneverkkojen tuntemusta. Oma-aloitteisuus ja kyky itsenäiseen työskentelyyn ovat tarpeen. Työ vaatii myös joustavuutta, kykyä keskittyä useisiin asioihin samanaikaisesti ja nopeaa ongelmanratkaisukykyä.

Työssä tarvitaan selkeää suullista ja kirjallista ilmaisua sekä taitoa opettaa uusia asioita tietotekniikan käyttäjille. Palvelutuotannon yrityksissä, joille tukipalvelut on ulkoistettu, on erityisen tärkeää asiakaspalvelun osaaminen.

Englannin kielen taitoa tarvitaan käsikirjojen ja käyttöohjeiden hyödyntämiseksi sekä uuden tiedon hankkimiseksi. Tietotekniikan nopea kehittyminen tarjoaa jatkuvia haasteita sekä edellyttää jatkuvaa opiskelua.

Työtahdin vaihtelevuudesta johtuen oman työn suunnittelu etukäteen on vaikeaa. Jatkuva kiire sekä paine tietokoneiden ja verkkojen toimivuudesta voivat aiheuttaa henkistä kuormitusta. Työtehtävät vaativat toisinaan laitteiden nostelua ja kantamista sekä ajoittain vaikeissakin asennoissa työskentelyä.

ICT-tukihenkilöiden koulutustaustat vaihtelevat. Toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa voi suorittaa tieto- ja viestintätekniikan perustutkinnon (datanomi). Toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa voi suorittaa myös tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinnon (ICT-asentaja, elektroniikka-asentaja tai hyvinvointiteknologia-asentaja). 

Osaamisen kartuttua voidaan suorittaa myös tieto- ja viestintätekniikan ammattitutkinto, tieto- ja tietoliikennetekniikan ammattitutkinto, tieto- ja viestintätekniikan erikoisammattitutkinto sekä tieto- ja tietoliikennetekniikan erikoisammattitutkinto. Tutkinnon voi suorittaa myös oppisopimuksella. 

Ammattikorkeakouluissa voi suorittaa tekniikan ammattikorkeakoulututkinnon insinööri (AMK) tietotekniikkaan suuntautuen. Ammattikorkeakouluissa voi suorittaa myös liiketalouden ammattikorkeakoulututkinnon tradenomi (AMK) tietojenkäsittelyyn suuntautuen. 

Sök utbildningar (studieinfo.fi)⁠

Medianlön

3413 €/m

Privata sektorn

3414 €/m

Offentliga sektorn

3395 €/m

Informationen baserar sig på en medianinkomst, det vill säga på den lön som ligger i mitten av löner ordnade i storleksordning.

Källa: Statistikcentralens lönestrukturstatistiken

Yrkesområde