Myndighetsposten skickas i första hand digitalt från och med den 14 april. Läs mer.

Anvisningar och stöd⁠

Asiointi työvoimapalveluissa

Kun ilmoittaudut työnhakijaksi, keskustelet työvoimapalveluiden asiantuntijan kanssa. Teet hänen kanssaan suunnitelman, joka sopii sinun tilanteeseesi. Sinun pitää myös hakea joka kuukausi tietty määrä työpaikkoja. Työnhakusi etenemistä seurataan alkuhaastattelussa ja työnhakukeskusteluissa.

Erilaiset suunnitelmat

Ihmiset ovat erilaisissa tilanteissa, kun he ovat työnhakijoina. Siksi kaikille ei tehdä samanlaista suunnitelmaa. Teet asiantuntijan kanssa suunnitelman, joka sopii juuri sinun tilanteeseesi.

Suunnitelmasi on jokin näistä:

  • työllistymissuunnitelma
  • aktivointisuunnitelma
  • monialainen työllistymissuunnitelma
  • kotoutumissuunnitelma
  • monialainen kotoutumissuunnitelma

Kun aloitat työnhaun, teet asiantuntijan kanssa työllisyyssuunnitelman. Se on kaikkein yleisin suunnitelma.

Kun olet ollut pitkään ilman työtä ja haluat parantaa mahdollisuuksiasi saada työpaikan, teet asiantuntijan kanssa aktivointisuunnitelman tai monialaisen työllistymissuunnitelman.

Kun olet maahanmuuttaja, teet asiantuntijan kanssa kotoutumissuunnitelman tai monialaisen kotoutumissuunnitelman.

Työllistymissuunnitelma

Työllistymissuunnitelma auttaa sinua saamaan työpaikan.

Suunnitelmassa sovit asiantuntijan kanssa

  • työnhaun tavoitteista,
  • mitä sinun pitää tehdä työnhakijana ja
  • mitkä palvelut voisivat auttaa sinua.

Teet suunnitelman asiantuntijan kanssa joko alkuhaastattelussa tai sitä ennen käytävässä keskustelussa. Sinun täytyy toimia suunnitelman mukaan ja kertoa asiantuntijalle, mitä olet tehnyt.

Työnhakukeskusteluissa arvioit yhdessä asiantuntijan kanssa, miten suunnitelma toteutuu. Jos et noudata suunnitelmaa, et ehkä saa työttömyysrahaa.

Voit katsoa omaa suunnitelmaasi Työmarkkinatorin Asiointi-osiossa.

Jos et voi ilmoittaa asioita Työmarkkinatorilla, ota yhteyttä työvoimaviranomaiseen. Löydät työvoimaviranomaisten yhteystietoja Työmarkkinatorin aluesivuilta.

Työnhakuvelvollisuuden täyttäminen

Työllistymissuunnitelmaan merkitään, kuinka monta työpaikkaa sinun pitää hakea. Tätä kutsutaan työnhakuvelvollisuudeksi. Yleensä sinun pitää hakea neljää työpaikkaa kuukaudessa.

Työpaikkojen pitää olla sellaisia, joihin sinulla on oikeasti mahdollisuus päästä töihin. Jos sinulla on esimerkiksi sairaus tai vamma tai alueellasi ei ole avoimia työpaikkoja, se otetaan huomioon. Jos sopivia työpaikkoja ei ole ollenkaan, sinun ei tarvitse hakea töitä.

Voit täyttää työnhakuvelvollisuuden esimerkiksi, kun

  • haet jotakin työpaikkaa itse,
  • kysyt lisätunteja tai lisätyötä nykyiseltä työnantajaltasi tai
  • etsit töitä yrittäjänä.

Alkuhaastattelu

Alkuhaastattelu pidetään viimeistään kymmenen arkipäivän sisällä siitä, kun ilmoittaudut työnhakijaksi.

Alkuhaastattelussa asiantuntija ja sinä

  • käytte läpi tilanteesi,
  • teette työllistymissuunnitelman,
  • mietitte yhdessä, millaisia töitä haet,
  • pohditte, pitääkö sinun mennä kouluun tai haluatko vaihtaa alaa,
  • arvioitte, mikä palvelu voisi auttaa sinua löytämään työtä ja
  • sovitte, miten pidät yhteyttä työvoimaviranomaisen kanssa.

Yleensä haastattelu pidetään työvoimaviranomaisen toimipaikassa. Jos sinulla on jokin hyvä syy, haastattelu voidaan tehdä myös muulla tavalla.

Työnhakukeskustelut

Työvoimapalveluiden asiantuntija tapaa sinut työnhakukeskustelussa. Se järjestetään, kun alkuhaastattelusta tai edellisestä työnhakukeskustelusta on kulunut kolme kuukautta.

Kolmen kuukauden aikana haet töitä itse tai osallistut palveluun.

Työnhakukeskustelu koskee sinua, jos

  • olet työtön,
  • olet työnhakija ja työsi voi loppua,
  • teet osa-aikatyötä tai
  • olet lomautettu niin, että työaikasi on lyhyempi.

Työnhakukeskustelu pidetään vain noin kuukautta ennen palvelun päättymistä, jos olet

  • työvoimakoulutuksessa,
  • työkokeilussa,
  • palkkatuetussa työssä,
  • kuntoutuksessa tai
  • opiskelet ja saat työttömyysetuutta.

Työnhakukeskustelussa saat apua työnhakuun. Siinä mietit yhdessä työvoimapalveluiden asiantuntijan kanssa, miten työnhakusi on sujunut ja voisitko jostakin palvelusta olla sinulle hyötyä.

Suunnitelmaa voidaan muuttaa, jos tilanteesi on muuttunut.

Täydentävät työnhakukeskustelut

Alkuhaastattelun jälkeen keskustelet työvoimaviranomaisen asiantuntijan vielä viisi kertaa. Näitä tapaamisia kutsutaan täydentäviksi työnhakukeskusteluiksi. Joskus keskusteluja voi olla enemmän tai vähemmän, jos se on tarpeen.

Voit myös itse pyytää täydentävää työnhakukeskustelua.

Muita täydentäviä työnhakukeskusteluja voidaan järjestää, jos tarvitset.

 

Työmarkkinatorin selkokielisille sivuille on myönnetty selkotunnus.