Official mail will primarily be delivered digitally starting on 14 April. Read more.
This page is not available in English.
Kun ilmoittaudut työnhakijaksi, keskustelet työvoimapalveluiden asiantuntijan kanssa. Teet hänen kanssaan suunnitelman, joka sopii sinun tilanteeseesi. Sinun pitää myös hakea joka kuukausi tietty määrä työpaikkoja. Työnhakusi etenemistä seurataan alkuhaastattelussa ja työnhakukeskusteluissa.
Ihmiset ovat erilaisissa tilanteissa, kun he ovat työnhakijoina. Siksi kaikille ei tehdä samanlaista suunnitelmaa. Teet asiantuntijan kanssa suunnitelman, joka sopii juuri sinun tilanteeseesi.
Suunnitelmasi on jokin näistä:
Kun aloitat työnhaun, teet asiantuntijan kanssa työllisyyssuunnitelman. Se on kaikkein yleisin suunnitelma.
Kun olet ollut pitkään ilman työtä ja haluat parantaa mahdollisuuksiasi saada työpaikan, teet asiantuntijan kanssa aktivointisuunnitelman tai monialaisen työllistymissuunnitelman.
Kun olet maahanmuuttaja, teet asiantuntijan kanssa kotoutumissuunnitelman tai monialaisen kotoutumissuunnitelman.
Työllistymissuunnitelma auttaa sinua saamaan työpaikan.
Suunnitelmassa sovit asiantuntijan kanssa
Teet suunnitelman asiantuntijan kanssa joko alkuhaastattelussa tai sitä ennen käytävässä keskustelussa. Sinun täytyy toimia suunnitelman mukaan ja kertoa asiantuntijalle, mitä olet tehnyt.
Työnhakukeskusteluissa arvioit yhdessä asiantuntijan kanssa, miten suunnitelma toteutuu. Jos et noudata suunnitelmaa, et ehkä saa työttömyysrahaa.
Voit katsoa omaa suunnitelmaasi Työmarkkinatorin Asiointi-osiossa.
Jos et voi ilmoittaa asioita Työmarkkinatorilla, ota yhteyttä työvoimaviranomaiseen. Löydät työvoimaviranomaisten yhteystietoja Työmarkkinatorin aluesivuilta.
Työllistymissuunnitelmaan merkitään, kuinka monta työpaikkaa sinun pitää hakea. Tätä kutsutaan työnhakuvelvollisuudeksi. Yleensä sinun pitää hakea neljää työpaikkaa kuukaudessa.
Työpaikkojen pitää olla sellaisia, joihin sinulla on oikeasti mahdollisuus päästä töihin. Jos sinulla on esimerkiksi sairaus tai vamma tai alueellasi ei ole avoimia työpaikkoja, se otetaan huomioon. Jos sopivia työpaikkoja ei ole ollenkaan, sinun ei tarvitse hakea töitä.
Voit täyttää työnhakuvelvollisuuden esimerkiksi, kun
Alkuhaastattelu pidetään viimeistään kymmenen arkipäivän sisällä siitä, kun ilmoittaudut työnhakijaksi.
Alkuhaastattelussa asiantuntija ja sinä
Yleensä haastattelu pidetään työvoimaviranomaisen toimipaikassa. Jos sinulla on jokin hyvä syy, haastattelu voidaan tehdä myös muulla tavalla.
Työvoimapalveluiden asiantuntija tapaa sinut työnhakukeskustelussa. Se järjestetään, kun alkuhaastattelusta tai edellisestä työnhakukeskustelusta on kulunut kolme kuukautta.
Kolmen kuukauden aikana haet töitä itse tai osallistut palveluun.
Työnhakukeskustelu koskee sinua, jos
Työnhakukeskustelu pidetään vain noin kuukautta ennen palvelun päättymistä, jos olet
Työnhakukeskustelussa saat apua työnhakuun. Siinä mietit yhdessä työvoimapalveluiden asiantuntijan kanssa, miten työnhakusi on sujunut ja voisitko jostakin palvelusta olla sinulle hyötyä.
Suunnitelmaa voidaan muuttaa, jos tilanteesi on muuttunut.
Alkuhaastattelun jälkeen keskustelet työvoimaviranomaisen asiantuntijan vielä viisi kertaa. Näitä tapaamisia kutsutaan täydentäviksi työnhakukeskusteluiksi. Joskus keskusteluja voi olla enemmän tai vähemmän, jos se on tarpeen.
Voit myös itse pyytää täydentävää työnhakukeskustelua.
Muita täydentäviä työnhakukeskusteluja voidaan järjestää, jos tarvitset.

Työmarkkinatorin selkokielisille sivuille on myönnetty selkotunnus.