Myndighetsposten skickas i första hand digitalt från och med den 14 april. Läs mer.
Den här sidan finns inte på svenska.
Työmarkkinatori on verkkopalvelu, josta löydät tietoa työnhausta ja työelämästä. Jos jäät työttömäksi, ilmoittaudu heti työnhakijaksi Työmarkkinatorin Asiointi-osiossa. Huomioithan, että työnhakijalla on sekä oikeuksia että velvollisuuksia.
Työmarkkinatori on verkkopalvelu, jossa voit etsiä sinulle sopivaa työtä. Palvelussa on myös tietoa työelämästä ja työnhausta. Voit hoitaa palvelussa asioita työvoimaviranomaisen kanssa.
Työmarkkinatorin Avoimet työpaikat -osiossa voit hakea avoimia työpaikkoja erilaisilla hakuehdoilla ja asiasanoilla.
Työmarkkinatorin Asiointi-osiossa voit hoitaa asioita työvoimaviranomaisen kanssa. Työvoimaviranomainen vastaa julkisista työvoimapalveluista. Asiointi-osiossa voit esimerkiksi ilmoittautua työnhakijaksi. Työvoimapalveluiden asiantuntija auttaa sinua työnhakuun ja työttömyysrahaan liittyvissä asioissa.
Työmarkkinatorin Oma työpolku -osiossa voit täyttää ja julkaista työnhakuprofiilin. Työnhakuprofiilin avulla saat ehdotuksia sinulle sopivista työpaikoista. Oma työpolku -osiossa voit myös tallentaa avoimia työpaikkoja suosikeiksi ja katsoa niitä myöhemmin.
Aluesivuilla voit tutustua siihen, millaisia palveluita omalla alueellasi on tarjolla työnhakijoille. Löydät sieltä myös alueellisten työvoimapalveluiden ilmoittamat yhteystiedot.
Työmarkkinatorin uratarinoista voit lukea, millaisia kokemuksia muilla ihmisillä on erilaisista opinnoista ja töistä. Ammattitieto-osiosta löydät tietoa erilaisista ammateista. Kun tutustut näihin, sinun on helpompi suunnitella, mitä työtä itse haluat tehdä.
Jos olet yrittäjä tai pohdit yrityksen perustamista, voit täyttää liiketoimintasuunnitelman. Liiketoimintasuunnitelma on työkalu, jonka avulla voit suunnitella, miten yrityksesi aikoo toimia ja menestyä.
Jos jäät työttömäksi tai sinut lomautetaan, ilmoittaudu työnhakijaksi mahdollisimman pian.
Voit saada työttömyysrahaa vasta siitä alkaen, kun olet ilmoittautunut työnhakijaksi. Ilmoittaudu työnhakijaksi Työmarkkinatorin Asiointi-osiossa.
Sinun pitää kirjautua ensin Työmarkkinatorille. Voit kirjautua verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai sirullisella henkilökortilla. Jos sinulla ei ole mitään näistä, mene työvoimaviranomaisen toimipaikkaan. Jos et ole EU- tai ETA-maan tai Sveitsin kansalainen, mene työvoimaviranomaisen toimipaikkaan.
Kun olet ilmoittautunut työnhakijaksi, voit osallistua työllistymistä edistäviin palveluihin. Ne ovat palveluita, jotka auttavat sinua saamaan työtä.
Saat myös työttömyysrahaa, kunhan täytät tietyt edellytykset. Työttömyysrahan saamiseen vaikuttaa esimerkiksi se, jos käyt töissä, opiskelet jotain tai teet töitä yrittäjänä.
Työvoimapalveluiden asiantuntija tekee kanssasi työllistymissuunnitelman. Työllistymissuunnitelmassa sovitaan tehtävistä, joiden avulla löydät työtä. Asiantuntija arvioi kanssasi kolmen kuukauden välein, miten hyvin suunnitelma on toiminut.
Kun olet ilmoittautunut työnhakijaksi, sinulla on myös velvollisuuksia.
Jotta saat työttömyysrahaa, työnhakusi täytyy olla voimassa. Työnhaku pysyy voimassa, kun haet työtä ja hoidat muut tehtävät, jotka työvoimapalveluiden asiantuntija antaa sinulle.
Tämän lisäksi sinun pitää huolehtia seuraavista velvollisuuksista.
Jos et tee tehtäviä ajoissa, et välttämättä saa työttömyysrahaa.

Työmarkkinatorin selkokielisille sivuille on myönnetty selkotunnus.