Lev i nuet och kör hårt! – misstag och insikter lärde YouTubern Jaakko Parkkali hur man skapar en framgångsrik karriär

Nyheter

Jaakko Parkkali är en av Finlands kändaste YouTube-stjärnor. Karriären som YouTuber började med en idé från hans bästa vän och har fört Parkkali genom misstag och insikter till framgång. Idag driver Parkkali sitt eget företag.

Jaakko Parkkali från Lahtis gillade inte att gå i skolan. Medeltalet 6.0 på grundskolans avgångsbetyg skulle ha räckt till för studier inom metallbranschen i yrkesskolan, men han var inte intresserad av branschen. Dörrarna till handelsinstitutet öppnades inte, men till slut fick han studera till merkonom vid yrkesinstitutets flexklass.

År 2016, det sista studieåret, satt den 18-åriga Parkkali hos sin bästa vän och funderade på sin framtid.

– Min kompis frågade: ”Vet du vad YouTube är?” Det var klart att jag visste. I några år fick min vän som gjorde videor på YouTube en idé. ”Jaakko, du har alltid så bra idéer, du har aldrig varit bra i skolan, och du har aldrig varit värst intresserad av något. Vi gör din första video. Vi gjorde en video på två minuter med en dålig kamera. Det var där allt började, minns Jaakko Parkkali som flyttade till Helsingfors i början av året.

Parkkalis föräldrar var glada över att deras son äntligen hade något inspirerande att göra som och gav därför karriärexperimentet sitt godkännande. Efter det första året hade Parkkali samlat 100 000 följare på Youtube. Då gled också de första inkomsterna från videorna in på Parkkalis bankkonto och han grundade ett eget företag.   

Det grundläggande arbetet är det viktigaste

YouTube-videornas popularitet ökade explosionsartat, men snart märkte Jaakko Parkkali att han enbart fokuserade på antalet följare och på om han hade tillräckligt snygga kläder.

– Jag hade säkert 50 par skor och massor av hoodies, och i något skede höll pengarna på att ta slut. Jag fokuserade på externa frågor, och innehållet i videorna blev lidande. Jag höll på att snubbla på den här saken och undrade om allt plötsligt var slut. Som tur var insåg jag att det allra viktigaste är grundarbetet, det vill säga att filma och redigera högklassiga videor, berättar han.

Parkkali började utveckla sin verksamhet genom att skapa bättre innehåll och fundera på vilka verktyg han kunde ta till hjälp. Han insåg att han inte behövde kunna allt själv och att han också kunde be om hjälp. Parkkali skaffade sig ett kontor och anlitade en filmklippare. Samtidigt insåg han betydelsen av personvarumärket.   

– Jag insåg att jag måste vara känd, men jag ville inte bara bli känd som en YouTuber. Jag hade alltid gillat stora tv-framträdanden och själv velat vara på TV. Jag började fråga produktionsbolagen om de hade några tv-program som jag kunde delta i. Jag var beredd att gå med i nästan vad som helst. Jag ville uppträda och stå framför de större rampljusen.

Senare har vi fått se YouTube-stjärnan i flera olika tv-program, varav senast i djungeltävlingen Jag är en kändis ... Släpp ut mig.

Nätverka, gör saker med din egen stil och kom ihåg att ha tålamod

Redan när Jaakko Parkkali gjorde sina första YouTube-videor i sitt eget rum hos sina föräldrar förstod han vikten av nätverkande.  

– Jag sökte upp de kändaste YouTube-stjärnornas telefonnummer och ringde dem. – Hej, det är Jaakko Parkkali! Jag har börjat göra YouTube-videor. Säger mitt namn dig något? Jag hade alltid en samarbetsidé som ibland kanske var lite fånig. På så sätt kunde jag samarbeta med andra YouTubers. Samarbetspartners och sponsorer är mycket viktiga, påminner en youtube som har skapat långvariga partnerskap.

Så småningom har Parkkali byggt upp sin karriär till en helhet där YouTube-videorna är kärnan i allt. TV-framträdanden, att vara reklamansikte och talarjobb stödjer det grundläggande arbetet.  

– Jag gör videor som intresserar eller skrattar åt mig själv, för då är materialet som äktast. Jag har till exempel tagit med mig min 70-åriga granne, en skogarnas man som bara äter renkött, på en Big Mac. Videon blev en hit. När du gillar vad du gör kan du alltså gå vidare och lyckas, säger Parkkali, som även filmar mycket om ishockey.

När man är entusiastisk över sitt eget arbete kan det å sin sida också hända att man går för långt. Jaakko Parkkali har blivit utbränd två gånger.

– Det är lite komplicerat när folk pressas att arbeta hårt. Jag har själv lärt mig den hårda vägen. Jag har lärt mig att det inte spelar någon roll hur mycket man gör, utan hur man gör det. Ibland kan man lämna arbetet oavslutat och fortsätta nästa dag. Så det lönar sig att göra saker med lugn och ro, så blir det bra. Dessutom är det viktigt att skapa en motvikt till arbetet.

Företagarens vardag

På en normal arbetsdag vaknar Jaakko Parkkali klockan åtta, öppnar datorn och börjar exempelvis redigera videor. Därefter svarar han på e-post och planerar kommande postningar tillsammans med sina samarbetspartner. Resten av dagen arbetar han med kreativt arbete, det vill säga att planera och fotografera videor.

– Jag är min egen chef. Ibland jobbade jag i en järnaffär och det var underbart att inte själv behöva fundera på vad man skulle göra, utan arbetsgivaren sade: ”Ta ner den där scenen.” Nu ansvarar jag för nästan allt själv, men jobbar dagligen med tre till fem andra personer. Förutom en klippare har jag en bokare och producent som vi planerar videoinnehåll med, listar Parkkali.

Lönen för en influencer kommer från uppträdanden och samarbeten.

– Ett varumärke som fungerar som min samarbetspartner kan exempelvis ha en ny telefonmodell som den vill visa upp. Jag förhandlar med varumärket om ett avtal som tillfredsställer båda parterna. Vi avtalar om hur många inlägg telefonen kommer att synas i och vilket budskap vi vill förmedla. Varumärket betalar influencern och har rätt att påverka innehållet i videon. Jag fakturerar lönen via mitt företag.

Jaakko Parkkali får ofta frågan hur man kan bli en framgångsrik influencer på sociala medier.

– Om du har en grej på gång kan du filma den. Det spelar egentligen ingen roll vad det är. Om du gillar Wunderbaums som hänger i bilen och att bedöma dem, så gör det. Om du och dina närmaste har några historier som får dig att skratta, så berätta dem i sociala medier. Det är faktiskt bara genom att arbeta som du kan gå vidare. Om du exempelvis regelbundet publicerar inlägg på Instagram, så har många säkert sett dem redan om ett år. Men fundera inte alltför mycket, bara göra det. Vi lever i stunden och kör hårt, säger YouTubern med 240 000 följare.

Jaakko Parkkali berättade om sin karriär på RekryExpo-mässan i Åbo Mässcentrum den 15 november.

Läs mer

Influerare i sociala medier