Lärare inom småbarnspedagogik

Yrke Publicerad

Lärare inom småbarnspedagogik arbetar på daghem med vård, fostran och undervisning av barn i åldern 1-6 år. Lärarens arbete inom småbarnspedagogiken  är mångsidigt och varierande. Målet med arbetet är att stöda barnens tillväxt och utveckling. I yrket behövs kunskaper om vård, pedagogisk kompetens, ansvarskänsla samt en förmåga att samarbeta med barn och deras föräldrar.

I arbetsuppgifterna kombineras vård, undervisning och fostran av barn. Samarbetet med barnens föräldrar är en viktig del av arbetet. Arbetet görs både inomhus och utomhus. Arbetstiden följer daghemmets öppettider. Vanligen arbetar man mellan kl. 6.30 och 17.30. I de större städerna finns också daghem som betjänar familjer där föräldrarna har kvälls- eller skiftarbete.

Lärarens arbete inom småbarnspedagogiken är mycket ansvarsfullt. Att kunna samarbeta, både med barnen och med deras föräldrar, är viktigt i yrket. Av läraren inom småbarnspedagogiken krävs förmåga att fostra och utveckla barnet individuellt.

Kompetenskravet för lärarens uppgifter inom småbarnspedagogik är minst pedagogiekandidatexamen eller yrkeshögskoleexamen inom social- och hälsovårdsbranschen (socionom, YHS). Examen skall omfatta minst 60 studiepoäng studier inom småbarnspedagogik.

Kuntien ja yksityiset päiväkodit, kunnan sosiaalitoimet, peruskoulujen esikoulut ja sairaalat.

Bläddra bland jobbannonser: Lärare inom småbarnspedagogik

Varhaiskasvatuksen opettajan tulee hallita lapsen kasvuun ja kehitykseen, persoonallisuuden kehittymiseen ja oppimiseen liittyvät asiat. Ammatissa on tunnettava myös varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen sisällöt, menetelmät ja tavoitteet. Varhaiskasvatuksen opettajalta edellytetään hyviä pedagogisia valmiuksia eli kykyä suunnitella ja toteuttaa lapsille sopivia opetus- ja kasvatustoimintoja, jotka tukevat heidän kehitystään ja oppimistaan.

Ammatissa tarvitaan luovuutta, jotta keksii uusia tapoja opettaa ja kasvattaa lapsia sekä sopeutua yllättäviin tilanteisiin. Musiikilliset, liikunnalliset, kielelliset ja kuvallisen ilmaisun taidot ovat eduksi lapsiryhmän ohjauksessa. Työssä tarvitaan kykyä seurata ja arvioida lasten kehitystä ja oppimista.

Ammatissa vaaditaan hyviä vuorovaikutustaitoja sekä kykyä tehdä yhteistyötä perheen, päiväkodin henkilöstön ja muiden alan ammattilaisten kanssa. Lasten kanssa työskenneltäessä myös rauhallisuus, kärsivällisyys ja positiivinen elämänasenne ovat tärkeitä.

Varhaiskasvatuksen opettajalta edellytetään kykyä ymmärtää ja hyväksyä lasten ja perheiden erilaisuutta. Työssä tarvitaan kykyä huomioida ja kunnioittaa erilaisia kulttuurisia taustoja sekä tarvittaessa tukea lapsia monikielisyyden kehittymisessä. Ammatissa tarvitaan myös taitoa ohjata lasten tunnetaitojen kehitystä.

Varhaiskasvatuksen opettajalta edellytetään vastuullisuutta ja kykyä toimia eettisesti ja ammatillisesti. Halua jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen sekä omien työtapojen ja -taitojen arviointiin ja kehittämiseen tarvitaan.

Työhön voi sisältyä fyysisesti kuormittavia työasentoja, kuten pukeminen ja nosteleminen. Myös ajoittainen melu voi tuntua kuormittavalta.

Varhaiskasvatuksen opettajaksi voi kouluttautua opiskelemalla yliopistossa varhaiskasvatusta ja suorittamalla kasvatustieteen kandidaatin tutkinnon. Monet suorittavat myös kandidaatin tutkinnon lisäksi kasvatustieteen maisterin tutkinnon.

Varhaiskasvatuksen opettajat voivat erikoistua varhaiskasvatuksen erityisopettajaksi suorittamalla yliopistossa erityisopettajan opinnot tai maisteritasoisen varhaiserityiskasvatuksen koulutuksen (KM) suorittamalla, jos pääaineena on erityispedagogiikka.

Sök utbildningar (studieinfo.fi)⁠

Varhaiskasvatuksen opettajan, kasvatustieteen kandidaatin tutkinnon voi suorittaa yliopistossa. Tutkinto tuottaa samalla kelpoisuuden opettajaksi esiopetukseen. Kelpoisuuden varhaiskasvatuksen opettajaksi voi saada myös sosionomi AMK -tutkinnolla, jos on hyväksytty opintoihin 1.9.2019 mennessä ja valmistunut viimeistään 31.7.2023. Nykyään sosionomin AMK-tutkinnolla voi saada kelpoisuuden vain varhaiskasvatuksen sosionomin tehtäviin. Sosionomin AMK -tutkinnolla ei saa kelpoisuutta esiopetusta antavaksi opettajaksi.

Kaikki lastentarhanopettajaksi 1.9.2018 varhaiskasvatuslain voimaan tullessa kelpoiset henkilöt ovat kelpoisia varhaiskasvatuksen opettajan tehtäviin riippumatta koulutustaustasta.

Varhaiskasvatuksen erityisopettajilta vaaditaan yliopistossa suoritetut erityisopettajan opinnot tai maisteritasoinen varhaiserityiskasvatuksen koulutus (KM), jossa pääaineena on erityispedagogiikka. Maisterin tutkinnon suorittanut erityisopettaja voi toimia varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen lisäksi laaja-alaisena erityisopettajana perusopetuksessa.

Ammattipätevyydet (suomi.fi)

Lisäksi työnantajalla on oikeus pyytää rikosrekisteriote nähtäväksi (laki lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä (504/2002)).

Medianlön

2834 €/m

Privata sektorn

2566 €/m

Offentliga sektorn

2858 €/m

Informationen baserar sig på en medianinkomst, det vill säga på den lön som ligger i mitten av löner ordnade i storleksordning.

Källa: Statistikcentralens lönestrukturstatistiken