Webbtjänsten Mina e-tjänster har ett driftavbrott från torsdagen den 10.10. från klockan 16.30 till måndagen 14.10.2024 klockan 8. Under serviceavbrottet är e-tjänsterna för person- och arbetsgivarkunder ur bruk och det kan förekomma avbrott på Jobbmarknaden. Det är inte möjligt att logga in på Jobbmarknaden mellan klockan 16.30 på torsdagen och klockan 8 på måndagen. Fredagen den 11.10. är alla telefon- och chattjänster för personkunder stängda. Vi beklagar de olägenheter som avbrottet medför. Läs mer.

Skeppare-förare

Yrke Publicerad

Skeppare och förare arbetar som chefer på kust- och insjöfartyg och på andra mindre fartyg. På småfartyg ingår det ofta i arbetet att sköta maskineriet. Skepparjobben i kust- och insjötrafiken infaller främst sommartid. För att trafikera i skärgården och längs kusten måste man ha goda sjöfartskunskaper, vara vaksam och kunna fatta beslut på egen hand. 

Förare och skeppare planerar och övervakar verksamheten ombord och är ansvariga för fartyget, lasten och besättningen. Att använda radiotelefon hör till de dagliga rutinerna. På småfartyg förekommer inte särskilt mycket lasthantering, men även så ingår det oftast i arbetet att delta i det praktiska. Arbetstiden beror på typen av fartyg och på trafikeringsområdet. 

På mindre fartyg i inrikestrafik räcker det med förarbehörighet. På något större fartyg krävs behörighet som skeppare i inrikestrafik. På de största fartygen krävs styrmansbrev med behörighet som vakthavande styrman. Grundexamen i sjöfart är en examen på andra stadiet inom vilken man kan välja kompetensområdet däcksbefäl och avlägga examen vakthavande styrman. Utbildningar för förare, skeppare i inrikestrafik och maskinskötare ordnas som enskilda kurser. 

Varustamot. Sisävesi- ja rannikkoliikennettä harjoittavat yritykset. Finnpilot.

Bläddra bland jobbannonser: Skeppare-förare

Laivuri tarvitsee merenkulun osaamista. Työssä on hallittava aluksen ohjaus, navigointi ja radioliikenne sekä tunnettava reitit. Ammatissa on tunnettava merenkulun määräykset. Laivurilta edellytetään saaristossa, rannikolla ja sisävesillä myös tarkkaavaisuutta ja huolellisuutta. Reitit voivat kulkea ahtaita ja karikkoisia väyliä pitkin.

Aluksen päälliköltä edellytetään johtamistaitoja ja esimiesosaamista. Ammatti edellyttää kykyä itsenäiseen päätöksentekoon. Työssä on osattava toimia nopeasti tilanteiden mukaan. Työssä tarvitaan myös yhteistyötaitoja.

Ammatissa tarvitaan myös teknistä osaamista, mikäli tehtäviin kuuluu myös aluksen koneistosta vastaaminen. Työsuojelumääräykset on tunnettava ja niitä on noudatettava. Pienissä aluksissa joutuu työskentelemään ahtaissa tiloissa.

Merivahdin pitäminen edellyttää sopeutumista runsaaseen valvomiseen.

Koulutusvaatimukset vaihtelevat liikennealueiden ja aluskoon mukaan. Laivurilta vaaditaan kotimaanliikenteen laivurin pätevyys. Pienimmissä kotimaan liikenteen aluksissa riittää kuljettajan pätevyys.

Kuljettajan, kotimaanliikenteen laivurin ja koneenhoitajan koulutuksia järjestetään merenkulkualan oppilaitoksissa erilliskoulutuksina. Isommissa aluksissa vaaditaan vahtiperämiehen kirja.

Toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa voi suorittaa merenkulkualan perustutkinnon. Tutkinnossa voi suuntautua vahtiperämieheksi.

Sök utbildningar (studieinfo.fi)⁠

Kotimaanliikenteen laivurinkirja. Jos kotimaanliikenteen laivurinkirjan lisäksi on 12 kk meripalvelua kansipäällystötehtävissä, voi toimia päällikkönä tietynlaisissa matkustaja-aluksissa. Tarkemmat pätevyysvaatimukset löytyvät:

Merenkulun pätevyyskirjat (traficom.fi)

Medianlön

4992 €/m

Privata sektorn

4183 €/m

Offentliga sektorn

5492 €/m

Informationen baserar sig på en medianinkomst, det vill säga på den lön som ligger i mitten av löner ordnade i storleksordning.

Källa: Statistikcentralens lönestrukturstatistiken

Yrkesområde