Jag rekryterar från utlandet

Anlitar din organisation en anställd från utlandet? Läs vad du behöver iaktta som arbetsgivare.

Om du vill ha internationell kompetens i ditt företag och det inte finns någon lämplig kandidat i Finland, lönar det sig att söka efter arbetstagare eller praktikanter utomlands. Det är dock viktigt att komma ihåg att du kan behöva ett speciellt tillstånd för att anställa en utländsk arbetstagare.   

Ifall inte lämpliga arbetstagare går att få tag på i Finland, kan du söka arbetskraft från utlandet. Också vid stora rekryteringar kan du som arbetsgivare utnyttja ett arbetsmarknadsområde som sträcker sig utanför Finland.

Du kan behöva ett separat tillstånd för att anställa en arbetstagare från utlandet och en arbetstagare från ett land utanför EU- eller EES-området ska ha rätt att arbeta i Finland. Observera också att utländska arbetstagare omfattas av samma rättigheter och skyldigheter, arbetsvillkor, arbetarskyddskrav och lagstadgade försäkringar som finländska arbetstagare.

Work in Finland till hjälp vid internationella rekryteringar

Work in Finland internationell rekryteringsrådgivning för arbetsgivare är en riksomfattande och centraliserad tjänst som erbjuder arbetsgivare allmän rådgivning om internationell rekrytering och arbetsrelaterad invandring.

Tjänsten är öppen från måndag till fredag kl. 9–15. Du kan ringa numret 0295 016 770 och bli betjänade eller lämna ett ringbud. Du kan också skicka e-post till adressen tyonantajaneuvonta@workinfinland.fi.

Tjänster

  • EURES hjälper vid rekrytering i Europa

    EURES (European Employment Services) är ett omfattande europeiskt samarbetsnätverk och en offentlig tjänst av hög kvalitet som gör det lättare för arbetsgivare och arbetstagare att hitta varandra i hela Europa.

    Utbildade sakkunniga som specialiserat sig på arbetsförmedling i Europa, dvs. EURES-rådgivare, hjälper med rekryteringen i alla EU- och EES-länder. Det unika heltäckande nätverket bildas av ca 1000 sakkunniga. EURES förmedlar varje år 50 000 arbetstagare från ett land till ett annat.

    EURES-rådgivarna

    • kan den europeiska arbetsmarknaden och fungerar som en länk vid rekryteringen,
    • hjälper med att hitta ett lämpligt rekryteringsland och starta rekryteringen,
    • söker en lokal samarbetspartner,
    • hjälper med att delta i mässor samt marknadsför lediga jobb vid företaget,
    • arrangerar vid behov rekryteringsevenemang i rekryteringslandet,
    • svarar på sökandenas förfrågningar och tar emot ansökningar,
    • gör vid behov en preliminär rekrytering – arbetsgivaren gör alltid det slutliga valet och
    • informerar utländska arbetstagare om arbetslivet i Finland och hur man går till väga då man flyttar hit.

    Du hittar de avgiftsfria EURES-tjänsterna vid närmaste arbets- och näringsbyrå. 

    Tjänster
    Mer information

    En arbetstagare som inte är medborgare i ett EU-land, Island, Norge, Liechtenstein eller Schweiz måste vanligtvis ha ett uppehållstillstånd för arbetstagare eller ett uppehållstillstånd för annat förvärvsarbete. I dessa frågor får du hjälp från arbetstillståndstjänsterna.

    Tjänster
    Läs mer

    EURES-portalen och evenemangen underlättar rekryteringen

    Europeisk CV-bank

    Ett av verktygen för rekrytering är EURES-portalen som är en europeisk jobb- och CV-bank. I portalen kan du anmäla lediga jobb och se arbetssökandes meritförteckningar.

    Öppnande av platsannons

    Via AN-byråns EURES-experter kan arbetsgivaren öppna platsannonsen direkt på rekryteringssidorna i ett annat medlemsland i EURES-nätverket och utvidga rekryteringen utanför Finlands gränser. Kontakta närmaste EURES-expert för att påbörja rekryteringen.

    Rekryteringsevenemangen

    Du kan delta i rekryteringsevenemang i Europa tillsammans med sakkunniga. Du kan också:

    • Själv delta i mässorna och intervjua arbetssökande,
    • lämna en annons till en sakkunnig som berättar om arbetsplatsen för lämpliga arbetssökande eller
    • delta i rekryteringsevenemanget European (online) job days på webben.

    Närvaro på mässor är vanligtvis gratis. Du betalar för din egen resa och boende.

    Kontakta din lokala EURES-expert. Vi hjälper dig att hitta de bästa rekryteringsevenemangen för ditt företag.

    Mer information

    Rekrytering med hjälp av Targeted Mobility Schemes -stödet

    Projektet Targeted Mobility Scheme underlättar med hjälp av ekonomiskt stöd rekryteringen av experter från ett annat EU-land, Norge eller Island. Projektet samordnas av de svenska arbetskraftstjänsterna tillsammans med medlemmarna i EURES-nätverket.

    Via projektet kan företag beviljas ekonomiskt stöd för kostnader som uppkommer då arbetsgivaren inskolar en ny anställd och hjälper hen att anpassa sig till ett nytt land. Storleken på stödet som beviljas arbetsgivaren bestäms utifrån omfattningen av den introduktion som erbjuds den nya arbetstagaren. För arbetsgivare i Finland är stödets storlek 1 390–1 750 euro per rekryterad arbetstagare.

    Du kan få ekonomiskt stöd när följande villkor fylls:

    • Den anställda måste vara permanent bosatt i en EU-stat, Norge eller Island och minst 18 år av ålder.
    • Du måste ge den ankommande arbetaren arbetsorientering, hjälp med att bosätta sig på orten eller språkutbildning
    • Din organisation har en personal på upp till 250 personer och är lagligt etablerad i ett EU-land, Norge eller Island.
    • Du ingår ett avtal om minst sex månader med den rekryterare vars lön- och anställningsvillkor överensstämmer med nationell arbetsrätt och avtalet gäller heltidsarbete eller deltidsarbete, men minst 50% av heltidsarbetstiden.
    • Arbetsuppgiften har offentligt ledigförklarats. 

    Observera att när du ansöker om stöd vara i kontakt med EURES-experten i ditt område.

    Även arbetssökande har möjlighet att ansöka om stöd för resor till arbetsintervjuer och etablering samt för språkkurser och kostnader för erkännande av examen.   

    Ansökan

    I ansökningsformuläret hittar du mer detaljerade instruktioner om vad bl.a. den grundläggande introduktionen eller den mer omfattande handledningen bör innehålla och vilka bilagor som krävs för att ansöka om stödet. Stödet är per anställd, dvs om det finns flera nyanställda, kan du som arbetsgivare få stöd för varje person som anställs. Observera att projektet förbehåller sig rätten att göra ändringar i bidragsbeloppen.

    För Finlands del skickas stödansökningarna för behandling antingen till BBi Communication Finland på adressen eures@bbi.se eller Allianssi på adressen eures@alli.fi.

     

    Finansieras av Europeiska Unionen

     

    Mer information

    Arbetsplatsfinska och Arbetsplatssvenska som hjälp i arbetsvardagen

    Arbetsplatsfinska och -svenska motsvarar behoven i dagens allt mer internationella arbetsliv. En företagsspecifik skräddarsydd språkutbildning ger ditt företags arbetstagare med utländsk bakgrund möjlighet att lyckas i sitt arbete på finska eller svenska.

    Arbetsplatsfinska eller arbetsplatssvenska förbättrar beredskapen för arbetstagare med utländsk bakgrund att klara sig på finska eller svenska i sitt arbete och i kommunikationssituationer på arbetsplatsen. Målet med utbildningen är att stöda arbetstagarens yrkeskompetens och inlärningen av den yrkesordlista som behövs i arbetet och för integreringen i arbetsgemenskapen. Den språkkunskapsnivå som eftersträvas i utbildningen avtalas individuellt och/eller gruppvis.

     Motivationen och kompetensen hos arbetstagaren som ska utbildas ökar i takt med att språkkunskaperna ökar, vilket gynnar hela arbetsgemenskapen.

    Tjänster
    Mer information

    När du gör din arbetsplatsannons på engelska ökar antalet potentiella arbetssökande. Med hjälp av dessa enkla anvisningar lyckas du locka kompetenta arbetstagare till dina lediga uppgifter runt om i världen.

    Om det är möjligt att klara sig på något annat språk än finska eller svenska i den lediga uppgiften lönar det sig att göra platsannonsen på engelska. Välj engelska som meddelandets språk och skriv innehållet i meddelandet på engelska. Kom också ihåg att välja engelska som arbetsspråk. Språket för både arbetsplatsannonsen och arbetet väljs genast i början av formuläret. När du gör annonsen på engelska får du bästa möjliga synlighet för arbetsuppgiften både bland internationella arbetssökande som redan bor i Finland och bland experter som bor utomlands.

    I regel gäller samma rekommendationer för en arbetsplatsannons på engelska riktad till internationella arbetssökanden som för en arbetsplatsannons på finska. Det lönar sig att berätta så noggrant som möjligt om vad arbetsuppgiften innebär, den kompetens som krävs och vad du som arbetsgivare har att erbjuda till arbetstagaren. När du vill locka experter från utlandet till Finland lönar det sig dessutom att berätta lite mer om organisationen och allmänt beskriva den ort där arbetsplatsen finns. Du kan utnyttja olika marknadsföringsmaterial om Finland när du gör upp arbetsplatsannonsen. De finns allmänt tillgängliga på webbplatsen Finland Toolbox.

    Kontaktuppgifter till arbetsgivarrådgivningen för internationell rekrytering

    Om du behöver hjälp med att göra en platsannons för internationell rekrytering kan du kontakta arbetsgivarrådgivningen vid Work in Finland. Tjänsten är öppen från måndag till fredag kl. 9–15. Du kan ringa numret 0295 016 770 för att få service eller lämna ett meddelande till telefontjänsten. Du kan också skicka e-post till adressen tyonantajaneuvonta@workinfinland.fi.

     

    Vill du direkt få förslag på lämpliga arbetssökande på din lediga arbetsplats? På Jobbmarknaden kan du skapa en arbetsplatsannons och få förslag på arbetssökande som motsvarar arbetsplatsens behov. Arbetssökande användare kan också bläddra bland lediga arbetsplatser eller arbetsplatsrekommendationer i din platsannons.

    När du vill skapa en arbetsplatsannons på Jobbmarknaden, följ följande anvisningar.  

    1. Logga in på Jobbmarknaden på samma sätt som du skulle logga in som personkund. Vi värnar om datasäkerheten och dina personuppgifter och därför sker inloggningen med nätbankskoder eller mobilcertifikat.
       
    2. Vi ber dig om några grundläggande uppgifter, till exempel din e-postadress. Du kan också välja om du vill ha meddelanden till din e-post om hur Jobbmarknaden utvecklas.
       
    3. För att skapa en platsannons måste du byta roll till företagets representant. Detta kan du göra med den lila knappen uppe på sidan som visar ditt eget namn eller namnet på företaget du representerar. Om det önskade företaget inte syns i listan över roller, kontrollera att du har de fullmakter som behövs för att representera företaget. Mer information hittar du på sidan Jobbmarknaden och fullmakter.
    1. När du har valt rätt roll kan du börja fylla i platsannonsen genom att välja Arbetsplatsannonser och sidan Skapa ny arbetsplatsannons som öppnas. Fyll i åtminstone de obligatoriska fälten på blanketten som är markerade med en röd asterisk.
      • På fliken Språkval väljer du på vilka språk du vill göra en arbetsplatsannons. Detta är en annan information än informationen om t.ex. vilka språk man bör kunna i jobbet. 
      • På fliken Beskrivning skriver du en beskrivning av arbetsplatsen. Beskriv noggrant hurdan arbetsuppgift det är fråga om. Skriv också en kortfattad rubrik som syns till exempel i jobbsökningen.
      • På fliken Nyckelord väljer du nyckelord för arbetsuppgiften. Dessa föreslås för dig på basis av det innehåll du skrivit på fliken Beskrivning. Från den omfattande listan kan du välja även andra nyckelord.
      • På fliken Kompetenser som krävs kan du anmäla de kunskaper som krävs i arbetsuppgiften. Dessa avgränsar listan som du får med rekommenderade arbetssökande.
      • På fliken Mer information kan du ge övriga uppgifter om arbetsuppgiften. Uppgifterna utnyttjas till exempel i filter för arbetsplatssökning och bläddring.
      • På fliken Ansökningsanvisningar kan du berätta hur länge sökningen till arbetsuppgiften är öppen och lägga till en länk till en separat ansökningsblankett. Om du vill kan arbetsplatsen även flyttas till AN-tjänsternas platsannonsering.

    Ordlistan baserar sig på en europeisk yrkes- och kompetensordlista, som tyvärr inte har alla yrken som är kända i Finland eller kompetens i anslutning till dem. Låt detta inte hindra skapandet av en arbetsplatsannons, utan välj så lämpliga yrkesbeteckningar och kompetenstermer som möjligt. Du kan bekanta dig med yrkesbeteckningarna och termerna på ESCO-yrkesordlistans webbplats.

    1. När du har fyllt i åtminstone alla obligatoriska uppgifter i arbetsplatsannonsen kan du förhandsgranska den och publicera den. Därefter finns din arbetsplats i Jobbmarknadens jobbsökning och blir en "rekommenderad arbetsplats" för de arbetssökande vars kompetens och erfarenhet motsvarar kraven på din arbetsplats.
       
    2. Du får förslag på lämpliga jobbsökande som publicerat sin profil på Jobbmarknaden. Om du hittar en intressant profil kan du kontakta den arbetssökande direkt via Jobbmarknaden. Om du vill kan du läsa mer om matchningen på sidan Så här fungerar matchningen.
    Innehållet kan inte visas på grund av inställningarna för cookies. Tillåt cookien för Marknadsföring för att se innehållet.

    Företagsverksamhetens funktioner kräver en viss roll i företaget eller samfundet. Om du inte har denna roll men vill använda Jobbmarknaden behöver du Suomi.fi-fullmakter.

    Välj din situation nedan och kontrollera ditt behov av fullmakt. Nedan hittar du också anvisningar om hur du ger fullmakt. Jobbmarknaden är inte en del av fullmaktsprocessen, utan det är alltid verksamhet mellan det företag som befullmäktigar och den person som ska befullmäktigas i Suomi.fi-tjänsten. 

    Ta bort fullmakt

    Kom ihåg att fullmakten måste tas bort separat om till exempel en person som du har befullmäktigat byter arbetsplats och du inte längre vill att personen representerar din organisation på Jobbmarknaden. Fullmakten kan tas bort i tjänsten Suomi.fi-fullmakter.

    Personkund

    Som personkund behöver du ingen separat fullmakt för Jobbmarknaden. Du ska dock ha möjlighet att logga in i tjänsten med hjälp av Suomi.fi-identifikation. För det behöver du antingen finländska nätbankskoder, mobilcertifikat eller ett chipförsett identitetskort.

    Företag eller sammanslutning med FO-nummer

    Du behöver inte en separat fullmakt för att använda Jobbmarknad. Du kan använda alla funktioner i vår tjänst för ditt företags räkning.

    Om du vill kan du ge en annan person fullmakt att representera ditt företag på Jobbmarknad. Det finns fyra olika fullmakter och de är avsedda för olika funktioner – du kan ge företagets representant fulla befogenheter eller begränsa personens befogenheter på Jobbmarknad. Fullmakterna ges i tjänsten Suomi.fi-fullmakter. För det finns anvisningar nedan.

    En person i företaget med firmateckningsrätt ska ge dig fullmakt att använda Jobbmarknad.

    1. Gå till Suomi.fi-fullmakter Suomi.fi-fullmakter (suomi.fi)
    2. Identifiera dig till tjänsten med personliga bankkoder, mobilcertifikat eller certifikatkort.
    3. Välj "Företagets fullmakter"
    4. Välj rätt företag på listan. och sedan "Välj och gå till e-tjänsten".
    5. Välj "Ge förvaltning". Välj passlig typ av fullmakt och fortsätt vidare från högra nedre hörnets knapp "Nästa"
    6. Lägg till befullmäktigade genom att välja "lägg till person". Skriv in personuppgifterna och välj "lägg till".  
    7. Välj under Fullmaktsärenden passligt alternativ. På Jobbmarknad behövs "Administration av arbetsannonser", "Granskning av uppgifterna om arbetssökande och kontakt till sökande" samt "Uppdatering av beskrivningen av den som erbjuder arbete"
      • Med "Administration av arbetsannonser" kan den befullmäktigade skapa, läsa, redigera och ta bort en arbetsannons på fullmaktsgivarens vägnar.
      • "Granskning av uppgifterna om arbetssökande och kontakt till sökande" ger rätt att läsa uppgifter om arbetssökande och kontakta arbetssökande på fullmaktgivarens vägnar.
      • "Uppdatering av beskrivningen av den som erbjuder arbete"  ger rätt  att uppdatera uppgifterna om den som erbjuder arbete, såsom kontaktuppgifter till rekryteringen, text i marknadsföringsbeskrivningen samt arbetsgivarens logo, på fullmaktsgivarens vägnar.".
    8. Välj giltighetstid för fullmakten
    9. Kontrollera att fullmakternas uppgifter är rätt och bekräfta fullmakterna.

    Tilläggsinformation ger FöretagsFinlands telefontjänst:

    Kirjaudu sisään

    Utlänningarnas rätt att arbeta i Finland bestäms av deras nationalitet.

    En arbetstagare som är medborgare i ett land annat än ett EU-land, Island, Norge, Liechtenstein eller Schweiz, behöver vanligtvis antingen ett uppehållstillstånd för arbetstagare eller ett annat uppehållstillstånd för förvärvsarbete för att kunna arbeta. Vissa uppgifter som uttryckligen nämns i utlänningslagen kan utföras med eller utan visum under en begränsad tid.

    Arbetstagarens uppehållstillstånd utfärdas i två fas. AN-byrån fattar ett delbeslut om arbetstagarens ansökan om uppehållstillstånd och Migrationsverket fattar det slutliga beslutet. AN-byråns delbeslut bygger på en helhetsbedömning som omfattar en bedömning av tillgången på arbetskraft, anställningsvillkoren och arbetsgivarens och arbetstagarens förutsättningar. Arbetstagarens inkomst från förvärvsarbete måste också säkerställas.

    Arbetstagarens uppehållstillstånd behandlas ansökningarna om arbetstillstånd riksomfattande utan regionala befogenhetsgränser. På Åland handläggs ansökningar av Ålands arbetsmarknads- och studieservicemyndighet.

    Behandlingstider

    Ansökan om uppehållstillstånd för arbetstagare behandlas senast inom två månader efter att myndigheten har mottagit den vederbörligen ifyllda ansökan och bilagorna till den.

    AN-byrån fattar först ett delbeslut, varefter Migrationsverket fattar ett beslut om ansökan.

    Mer information

    När krävs ett uppehållstillstånd för arbetstagaren?

    Utlänningarnas rätt att arbeta i Finland bestäms av deras nationalitet.

    EU-medborgare samt medborgare i Norge, Island, Liechtenstein och Schweiz får arbeta i Finland utan uppehållstillstånd. En vistelse över tre månader ska anmälas till Migrationsverket. Medborgare i de nordiska länderna måste registrera sig hos Myndigheten för digitalisering. Sökanden ansvarar själv för att registrera sin vistelse. Ett uppehållstillstånd eller en visering som utfärdats av ett Schengenland ger dig inte rätt att arbeta i Finland, med undantag för de arbeten som anges i utlänningslagens 79 §.

    En arbetstagare som är medborgare i andra land än de som nämns ovan, dvs. en så kallad tredjelandsmedborgare, behöver vanligtvis antingen ett uppehållstillstånd för arbetstagare eller ett annat uppehållstillstånd som ger rättighet till förvärvsarbete för att kunna arbeta. Ett uppehållstillstånd för arbetstagare söks när arbetstagaren inte har annat uppehållstillstånd för förvärvsarbete och inget annat uppehållstillstånd för förvärvsarbete kan beviljas för arbetet i fråga eller arbetet inte kan utföras utan uppehållstillstånd.

    Mer information

    Arbetsgivaren ska säkerställa rätten till arbete

    Arbetsgivaren är skyldig att se till att en utländsk arbetstagare har rätt att arbeta i Finland. Rätten till arbete kan kontrolleras på uppehållstillståndskortet. Om en arbetstagare inte har ett giltigt uppehållstillstånd eller hens rätt att arbeta är begränsad till arbete t.ex. inom ett annat yrke så kan arbetsgivaren inte anställa hen förrän hen har fått ett lämpligt uppehållstillstånd.

    Migrationsverket ger information om utlänningars rätt till arbete och om vilken typ av uppehållstillstånd som krävs för arbete eller om arbetet kan utföras utan uppehållstillstånd.

    Mer information

    Rätt att arbeta med uppehållstillstånd för arbetstagare

    Om ansökan är arbetstagarens första ansökan om uppehållstillstånd, eller om ansökan gäller en annan bransch än den rätt till arbete som tidigare beviljats arbetstagaren, kan arbetet inte påbörjas förrän arbetstagarens uppehållstillstånd har beviljats.

    Ett uppehållstillstånd för arbetstagare beviljas på basis av bransch. I en arbetstagares uppehållstillståndskort anges de branscher där utlänningen kan arbeta. 

    Arbetet får fortsätta under handläggningen av ansökan om fortsatt tillstånd om fortsatta tillstånden söks före utgången av det tidigare tillståndet och arbetet fortsätter hos samma arbetsgivare eller bransch.

    Mer information

    Anmälan om en utländsk arbetstagare

    Arbetsgivaren måste anmäla en utländsk arbetstagare när arbetsgivaren anställer en arbetstagare som inte är medborgare i ett EU/EES-land eller Schweiz. Anmälan krävs inte om arbetstagaren är familjemedlem till en medborgare i ett EU-/EES-land eller Schweiz.

    Anmälan görs elektroniskt i arbetsgivarens Enter Finland-tjänst.

    Vid behov kan anmälan också göras genom att skicka en TEM055 -bilaga och en kopia av arbetstagarens pass eller uppehållstillståndskort till arbets-och näringsbyrån.

    Då du har meddelat anställningsvillkoren i samband med ansökan om uppehållstillstånd på grund av arbete, behöver du inte göra en anmälan om arbetstagaren.

    Det är inte heller nödvändigt att göra anmälan om du har angett anställningsvillkoren i samband med din ansökan om säsongsuppehållstillstånd, intyg om säsongsarbete eller visum för säsongsarbete.

    Arbetsgivaren ska informera om den utländske arbetstagaren till förtroendemännen på arbetsplatsen och bevara uppgifterna om den utländske arbetstagarens anställning i två år efter det att anställningen upphört.

    Tjänster
    Mer information

    Kollektivavtalet som tillämpas i branschen och arbetstagarens personliga arbetsavtal begränsar arbetsgivarens ensidiga rätt, dvs. arbetsledningsrätten.

    Som arbetsgivare ska du dock iaktta följande principer.

    • Direktionsrätten gäller endast arbetstiden.
    • Bestämmelser som strider mot lag eller god sed är förbjudna.
    • Arbetstagarens fysiska och yrkesmässiga förutsättningar att klara av uppgiften ska beaktas.
    • Förhandlingar enligt samarbetsförfarandet ska föras om ändringar som väsentligt påverkar arbetstagarens ställning.
    • Arbetstagarens integritetsskydd får inte kränkas.

    Dessutom har man i arbetsavtalet kunnat avtala om frågor som begränsar direktionsrätten. Om till exempel arbetstiden eller arbetsuppgifterna inte har antecknats i arbetsavtalet ska du ge en skriftlig utredning till arbetstagaren senast efter den första lönebetalningsperioden.

    Kom ihåg att du som arbetsgivare i allmänhet inte ensidigt kan ändra de arbetsvillkor som beskrivs i arbetsavtalet, utan du måste komma överens om dem på nytt med arbetstagaren.

    På arbetarskyddets webbplats finns en noggrann förteckning över arbetsgivarens lagstadgade skyldigheter.

    Mer information
    Läs mer