Art Director

Intervjuer Publicerad

"Man utför kreativt arbete i egen person och fördjupar sig i det med känslor. Ofta är planeringen en känslomässig bergochdalbana där man ibland inspireras och ibland känner att man inte kan något eller inte kommer på något nytt."

AD Anna-Kaisa Reed
  • Anna-Kaisa Reed
  • Art director på Aava & Bang Oy.
  • Utexaminerad konstmagister från Lapplands universitet med huvudämnet grafisk planering. Har dessutom avlagt specialyrkesexamen i marknadsföringskommunikation vid Markkinointi-instituutti samt pedagogiska studier för lärare vid Jyväskylä yrkeshögskola.
  • 17 års arbetserfarenhet inom branschen.

Berätta kort vad du arbetar med. 

Jag jobbar som art director (AD) vid ett företag inom marknadsföring och kommunikation som heter Aava & Bang. Jag är chef för designteamet och ansvarar för visuell planering i koncept- och varumärkesplaneringsprojekt. Jag planerar tillsammans med ett team, men AD har mer ansvar än en grafisk planerare för projektledning, helhetshantering och tidtabell. Planering är idéer, bearbetning av idéer tillsammans med andra samt grafisk planering. Till chefsrollen hör också uppgifter som hänför sig till organisationens och arbetsgemenskapens interna utveckling, såsom kontinuerlig förbättring av planeringsprocessen och verksamhetsstyrningen.

Hur har du hamnat i det yrke du valt? 

I slutet av gymnasiet började jag fundera på vilken skola jag skulle söka till. Vid den tiden fanns det tjocka ansökningsguider med information om alla utbildningar som erbjuds i den gemensamma ansökan. Jag bläddrade i guiden och såg utbildningsprogrammet för grafisk planering vid Lapplands universitet. Jag sökte till programmet och blev antagen. När jag utexaminerades sökte jag inte en enda arbetsplats, eftersom mina studiekamrater grundade ett företag där jag fick jobb.

Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka. 

Denna vecka var måndagen till största delen fylld av möten. Vi hade ett teammöte för kundrelationsprojektet, ett internt startmöte för veckan där min kollega berättade om möjligheterna med artificiell intelligens samt ett möte där vi diskuterade hur kundföretagets strategi visualiseras. Dessutom hjälpte jag vårt försäljningsteam och sammanställde referenser, dvs. arbetsprov, som bilaga till ett anbud.

På tisdagen hölls ett möte om att förnya kundföretagets visuella profil, och resten av dagen planerade jag en visuell profil. På eftermiddagen gjorde jag uppskattningar av arbetsmängden till anbudet. På onsdagen skötte jag chefsarbeten, det vill säga kartlade hur det går för teammedlemmarna, hur deras arbetssituation ser ut och informerade om sådant som teamet borde komma ihåg inom den närmaste framtiden. Därefter hölls ett kundmöte om varumärket och utseendet för en ny produkt. Till sist avslutade jag detaljerna i de grafiska anvisningarna.

På torsdag och fredag fortsatte jag med planeringsarbetena från de föregående dagarna. Jag höll en kort diskussion med några teammedlemmar och gjorde webbannonser till sociala medier för en kund. Som avslutning på dagen skickade jag planeringsarbeten till kunderna för kommentarer.

I hurdan arbetsmiljö eller vilka arbetstider arbetar du? 

Jag arbetar på vårt företags kontor i Jyväskylä. Vårt företag har kontor även i andra städer. Arbetet är hybridarbete, men jag trivs bäst på kontoret. När det gäller möten utgår man i allmänhet från att man alltid kan delta på distans, om inte annat nämns. Arbetet utförs i regel klockan 8–16, men vid behov är arbetstiderna flexibla.

Vilka kunskaper eller egenskaper krävs i yrket? 

Det är bra att förstå att det är nästan omöjligt att bli art director direkt från skolbänken. Den vanligaste rutten torde vara att växa till rollen till exempel genom arbete som grafisk planerare. Med andra ord kräver arbetet stark planeringskompetens, erfarenhet av marknadsföring och kommunikation samt förståelse för affärsverksamhet. Dessutom inspireras en bra art director lätt av nya saker och sjunker fördomsfritt ner i olika teman.

Naturligtvis är personliga kommunikations-, interaktions- och projekthanteringsfärdigheter viktiga. Du måste kunna leda ditt eget arbete eftersom du ansvarar för att planeringsarbetet framskrider smidigt. Stereotypen om detta arbete kunde vara att man bara är kreativ, men i praktiken förutsätter arbetet punktlighet och god organisationsförmåga. Art directorn är ledare för designteamet och därför behövs teamarbete och förmåga att leda teamet.

Vad är det bästa med ditt yrke? 

Projekt som beställts av kunden kräver ofta djupgående förtrogenhet med den bransch där kunden bedriver affärsverksamhet eller sköter uppgifter inom den offentliga förvaltningen. Det bästa är att man hela tiden lär sig nytt från olika branscher och organisationer, såsom hur offentliga organisationer eller industrins underleverantörskedjor fungerar. Känslorna av att lyckas i arbetet uppstår när man får en bra idé och ser att den framskrider i praktiken. Det är också inspirerande att lära känna olika människor.

Vilka är skuggsidorna i yrket eller vad känns utmanande? 

Man utför kreativt arbete i egen person och fördjupar sig i det med känslor. Ofta är planeringen en känslomässig bergochdalbana där man ibland inspireras och ibland känner att man inte kan något eller inte kommer på något nytt. Ibland känns det tungt, men under årens lopp har jag lärt mig att hantera denna känslomässiga bergochdalbana på rätt sätt.

Inom marknadsföringsbranschen är takten snabb. Detta prövar den anställda särskilt om projekthanteringen i organisationen ännu inte fungerar helt. Det finns också en mycket hård konkurrens om arbeten och arbetsplatser inom branschen, så det kan vara svårt för yngre arbetstagare att sätta sina egna gränser. För att kontinuerligt ta emot feedback krävs att man är tjockhudad, men bakom idéerna står hela teamet, så man ska inte ta feedback personligt.

Vad skulle du berätta för en person som överväger att bli en art director? 

Med goda planerarfärdigheter kan man komma igång, men det vore också bra att kunna marknadsföring eller kommunikation. Vid universitetet tänkte jag att jag inte är intresserad av marknadsföring, men arbetslivet har lärt mig att marknadsförings- eller kommunikationskompetens spelar en nyckelroll i mitt arbete. Liksom i många andra yrken förutsätter arbetet kontinuerliga studier och självutveckling.

Det lönar sig inte att bli knäckt även om man inte får en studieplats i branschen på det första eller andra försöket. Jag gör en del rekryteringar och skulle säga att det viktigaste för att få ett jobb är portföljen. Det är inte på något sätt ovanligt att en reklambyrå anställer en person som har de kunskaper och prov som krävs men inte har någon eller endast liten utbildning inom branschen. Det är numera relativt enkelt att studera grafisk planering, eftersom olika program och studiematerial är tillgängliga för alla på webben.

Hur ser framtiden ut för ditt yrke? 

Artificiell intelligens och teknisk utveckling förändrar branschen. I den grundläggande planeringen har betydelsen av tekniskt kunnande minskat i och med programutvecklingen. Dagens program kan göra många saker för planeraren. Kreativitet, att komma med idéer och interaktion är däremot saker som kommer att betonas mer i framtiden. Hybrid- och distansarbetet ställer sina egna utmaningar för teamledaren när det är fråga om att sköta kommunikationen mellan teamet och teammedlemmarnas välbefinnande.

Dela artikeln