Den allmänna rådgivningstjänsten för personkunder svarar på frågor om AN-tjänsterna och sysselsättning
Den allmänna rådgivningstjänsten för personkunder hjälper AN-tjänsternas kunder per telefon och via elektroniska verktyg. Kunderna uppskattar tjänsten, eftersom medeltalet i kundresponsen var 4,6 på skalan 1–5 i enkäten som genomfördes i början av 2024.
Flerspråkig service och servicekanaler
Via den allmänna rådgivningstjänsten för personkunder får kunden svar på frågor om sysselsättning, uträttande av ärenden hos AN-tjänsterna och användning av webbtjänster samt vid behov vägledning till andra tjänster. Rådgivningstjänsten tillhandahålls på finska, svenska, engelska och ryska per telefon. I Jobbmarknads chattjänst betjänar rådgivningstjänstens experter på finska. Chattboten Tarmo hjälper kunderna när en expert inte finns på plats. Tjänsterna produceras av AN-kundservicecentralen.
"Det efterlämnar alltid en känsla av att man är uppskattad och stöttad"
Temat för 2024 i insamlingen av kundrespons från AN-kundservicecentralen och kvalitetsutvecklingen är en empatisk och uppskattande växelverkan. Temat har sitt ursprung i AN-kundservicecentrets styrkor, som kunderna har berättat att de uppskattar.
I en enkät som genomfördes i början av 2024 tillfrågades kunderna vid den allmänna rådgivningstjänsten för personkunder med ett meddelande om hur väl kundtjänsten lyckades betjäna på skalan 1–5. De finsk- och svenskspråkiga tjänsternas medeltal var 4,6 och de engelskspråkigas 4,9.
I enkätresultaten berättade kunderna att de fått uppskattande och personlig service.
– Tackar stort för bra service på svenska. Återuppringning är också utmärkt, så behöver man inte köa så länge. Fick min fråga besvarad.
TE-kundservicecentralen betjänar via telefon, chatt, e-post och sociala medier
Arbets- och näringsförvaltningens riksomfattande kundservicecenter sköter den offentliga informations-, rådgivnings- och handledningsservicen inom arbetskrafts- och företagsservicen. Tjänsterna omfattar AN-telefontjänsterna, FöretagsFinlands telefontjänst och tjänsten Företagarens ekonomihjälp.
Tjänsterna är tillgängliga per telefon, chatt, e-post, sociala medier och andra elektroniska kommunikationsmedel.
Läs mer
Mer information
Företagarens ekonomihjälp (ely-keskus.fi)
Kontakta oss
Stefan Strandberg
stefan.strandberg@ely-keskus.fi
Direktör
Arbets- och näringsförvaltningens kundservicecenter
Jaana Rahikainen
jaana.rahikainen@ely-keskus.fi
Systemadministratör
Arbets- och näringsförvaltningens kundservicecenter