Reformen av arbets- och näringstjänsterna 2024 överför arbets- och näringstjänsterna till kommunerna från och med 1.1.2025 (uppdateras)

Nyheter

Från och med början av 2025 överförs ansvaret för att ordna AN-tjänster från staten till kommunerna (lagen om ordnande av arbetskraftsservice 380/2023) och samtidigt läggs statens arbets- och näringsbyråer (AN-byråer) ner. I och med reformen blir AN-tjänsterna en del av varje kommuns lagstadgade uppgifter och därigenom en del av varje kommuns basservice. Bakgrunden till ändringen är regeringsprogrammets mål från våren 2021 att stärka kommunernas ansvar för sysselsättningstjänsterna.

Mies ja nainen kättelee<br/>Teksti: TE24-uudistus

Målet med reformen av arbets- och näringstjänsterna 2024 är en servicestruktur som på bästa möjliga sätt främjar snabb sysselsättning och ökar arbets- och näringstjänsternas produktivitet, tillgänglighet, effektivitet och mångsidighet. I reformen fästs uppmärksamhet vid jämlik tillgång till tjänster samt tillgodoseendet av de språkliga rättigheterna, men också vid tryggandet av tjänster för personer som har en svagare ställning på arbetsmarknaden. Syftet med reformen är att föra AN-tjänsterna närmare kunden. När samma anordnare ansvarar för sysselsättningstjänsterna, kommunens utbildningstjänster och näringstjänsterna stöder tjänsterna målet om snabbare sysselsättning. Kommunerna har goda förutsättningar för att erbjuda kunderna riktade tjänster som lämpar sig för den lokala arbetsmarknadens behov. 

Reformens inverkan på kunderna

AN-byrån samarbetar med kommunerna, NTM-centralen och UF-centret samt andra intressentgrupper för att garantera en smidig överföring av tjänsterna. I och med reformen överförs största delen av de tjänster för personkunder, arbetsgivare och företag som AN-byråerna för närvarande ansvarar för samt personalen till kommunerna. För kunderna syns förändringen närmast som en förändring av den instans som ansvarar för tjänsterna och till vissa delar som eventuella förändringar i tjänsternas innehåll. De lagstadgade tjänsterna och rättigheterna och skyldigheterna i anslutning till dem ändras dock i regel inte. Ändringen förutsätter inga åtgärder av kunderna och kunderna behöver inte själva se till att tjänsterna fortsätter.

AN-tjänsterna fortsätter som de är nu fram till 31.12.2024. 

Fyra sysselsättningsområden inom Österbottens AN-byrås område 

På riksnivå kommer det att finnas sammanlagt 45 nya sysselsättningsområden.  
Inom verksamhetsområdet för Österbottens AN-byrå bildas fyra sysselsättningsområden: Österbottens sysselsättningsområde, Mellersta Österbottens sysselsättningsområde, Jakobstads sysselsättningsområde samt Sydösterbottens sysselsättningsområde.

Österbottens sysselsättningsområde omfattar Kaskö, Korsnäs, Laihela, Malax, Korsholm, Närpes, Nykarleby, Vasa och Vörå. Vasa är ansvarskommun för området. Läs mera om Österbottens sysselsättningstjänster (vasa.fi)

Mellersta Österbottens sysselsättningsområde omfattar Halso, Kannus, Kaustby, Karleby, Lestijärvi, Perho, Toholampi, Vetil. Karleby är ansvarskommun. Läs mera om Mellersta Österbottens sysselsättningstjänster (karleby.fi).

Jakobstads sysselsättningsområde omfattar Kronoby, Larsmo, Jakobstad och Pedersöre. Ansvarskommun är Jakobstad. Information om Jakobstadsregionens sysselsättningstjänster hittas på kommunernas hemsidor. 

Kristinestad är en del av Sydösterbottens sysselsättningsområde. Arbetskraftsservicen ordnas engligt samkommunsmodellen. Läs mera om Sydösterbottens sysselsättningsområde (suupohjantyollisyysalue.fi).

Länkar

Läs mer:

Mer information: