Vanliga frågor om reformen av arbets- och näringstjänsterna 2024
AN24-reformen är en riksomfattande reform av arbets- och näringstjänsterna, som överför ansvaret för AN-tjänsterna till sysselsättningsområden som bildas av kommunerna från och med den 1 januari 2025. På den här sidan hittar du svar på vanliga frågor om reformen.
Reformen av arbets- och näringstjänsterna 2024
Vad är AN24-reformen?
Från början av år 2025 överförs ansvaret för att ordna arbets- och näringstjänster från staten till kommunerna (lagen om ordnande av arbetskraftsservice 380/2023) och samtidigt läggs statens arbets- och näringsbyråer (AN-byråerna) ner. I och med reformen blir AN-tjänsterna en del av varje kommuns lagstadgade uppgifter och därigenom en del av varje kommuns basservice. Bakgrunden till ändringen är regeringsprogrammets mål från våren 2021 att stärka kommunernas ansvar för sysselsättningstjänsterna.
Målet med reformen av arbets- och näringstjänsterna 2024 är en servicestruktur som på bästa möjliga sätt främjar arbetstagarnas snabba sysselsättning och ökar arbets- och näringstjänsternas produktivitet, tillgänglighet, effektivitet och mångsidighet. I reformen fästs uppmärksamhet vid jämlik tillgång till tjänster samt tillgodoseendet av de språkliga rättigheterna, men också vid tryggandet av tjänster för personer som har en svagare ställning på arbetsmarknaden.
Varför läggs AN-byråerna ner?
Bakgrunden till ändringen är regeringsprogrammets mål från våren 2021 för att stärka kommunernas ansvar för sysselsättningstjänsterna. Riksdagen godkände 1.3.2023 lagförslaget om reformen av AN-tjänsterna.
Med överföringen av AN-tjänsterna till kommunerna strävar man efter att tjänsterna kommer närmare kunderna. När samma anordnare ansvarar för sysselsättningstjänsterna, kommunens utbildningstjänster och näringstjänsterna stöder de bättre målen för snabb sysselsättning. Kommunerna har goda förutsättningar för att erbjuda kunderna målinriktade tjänster som lämpar sig för behoven på den lokala arbetsmarknaden.
Upphör också kommunförsöken i slutet av år 2024?
Ja. Kommunförsök med sysselsättning inleddes 1.3.2021 och de avslutas 31.12.2024. Kommunförsöken bestod av sammanlagt 25 försöksregioner och 118 kommuner.
Sysselsättningsområden
Vad är ett sysselsättningsområde och hur många sysselsättningsområden finns det i Österbotten?
Sysselsättningsområde är ett samarbetsområde som består av en eller flera kommuner som ansvarar för ordnandet av regionens lagstadgade sysselsättnings- och näringslivstjänster. På riksnivå kommer det att finnas sammanlagt 45 nya sysselsättningsområden, och fyra sysselsättningsområden av dem finns inom området för Österbottens AN-byrå: Österbottens sysselsättningsområde, Mellersta Österbottens sysselsättningsområde, Jakobstads sysselsättningsområde samt sysselsättningsområdet i Suupohja.
Var hittar jag AN-tjänsterna i Österbotten och i Mellersta Österbotten från början av år 2025?
Jobbmarknaden förblir som central webbtjänst där du kan bland annat sköta ärenden elektroniskt.
Inom området för Österbottens AN-byrå bildas fyra sysselsättningsområden: Österbottens sysselsättningsområde, Mellersta Österbottens sysselsättningsområde, Jakobstads sysselsättningsområde samt sysselsättningsområdet i Suupohja.
- Österbottens sysselsättningsområde omfattar Kaskö, Korsnäs, Laihela, Malax, Korsholm, Närpes, Nykarleby, Vasa och Vörå. Vasa är ansvarskommun för området.
- Mellersta Österbottens sysselsättningsområde omfattar Halso, Kannus, Kaustby, Karleby, Lestijärvi, Perho, Toholampi, Vetil. Karleby är ansvarskommun.
- Jakobstads sysselsättningsområde omfattar Kronoby, Larsmo, Jakobstad och Pedersöre. Ansvarskommun är Jakobstad.
- Kristinestad är en del av sysselsättningsområdet i Suupohja. Sysselsättningsområdet ordnar arbetskraftsservicen enligt samkommunsmodellen.
Kontaktuppgifterna för verksamhetspunkterna uppdateras senare på Jobbmarknaden samt på AN-tjänsternas webbplatser.
Hur vet jag i fortsättningen på vilket kontor jag ska sköta mina ärenden?
Välj kontoret enligt din boendekommun. Om det inte finns ett kontor i din boendekommun, kan du söka dig till det närmaste kontoret inom det egna området. Du kan sköta nästan alla dina ärenden på distans via E-tjänsten på Jobbmarknaden.
Verksamhetsställena, öppethållningstiderna samt kontaktuppgifterna kommer att uppdateras mot slutet av året.
Tjänster och klientskap
Betjänar AN-byråerna som vanligt till slutet av år 2024?
Österbottens AN-byrå betjänar sina kunder till 31.12.2024. Mellan jul och nyår kan öppethållningstiderna variera på grund av semestrar och systemuppdateringar. Vi informerar om de eventuella ändringarna närmare julen.
Hur anmäler jag mig som arbetssökande efter 1.1.2025?
I avsnittet E-tjänster på Jobbmarknaden ska du även i fortsättningen anmäla dig som arbetssökande eller meddela om du har blivit permitterad.
Om du inte har identifieringstjänst och därför inte kan använda våra nättjänster, besök servicekontoret vid din hemkommuns arbetskraftstjänster. Kontaktuppgifterna hittar du på kommunens webbplats. Uppgifterna kommer att uppdateras på kommunernas webbsidor mot slutet av året.
Ska jag som personkund vid AN-byrån göra något för att kundrelationen överförs?
Nej, det behöver du inte. Din kundrelation överförs automatiskt vid årsskiftet till den nya sysselsättningsmyndigheten dvs. till din hemkommun.
Tjänster som hör till din kundrelation samt arbetssökandens rättigheter och skyldigheter fortsätter också som vanligt. Detta betyder till exempel att din sysselsättningsplan hålls i kraft och om du är i arbetskraftsutbildning, genomförs den på ett överenskommet sätt.
Kommer jag att ha samma sakkunniga i fortsättning att sköta mina ärenden med?
Personalen vid Österbottens AN-byrån övergår att arbeta i kommunerna och fortsätter även i framtiden att betjäna arbetssökande och arbetsgivare – sakkunskapen försvinner inte. Det kan dock hända att dina ärenden framöver blir skötta av en annan sakkunnig.
AN-byråns nuvarande kontaktuppgifter (e-postadresser och telefonnummer) fungerar till slutet av år 2024.
Vilka alla saker ändras ur arbetssökandes synvinkel och hur?
För kunderna syns ändringen närmast i att parten som producerar tjänsterna byts och till vissa delar i eventuella ändringar i tjänsteinnehållen. I allmänhet blir det dock inga ändringar i de lagstadgade tjänsterna och rättigheterna och skyldigheterna som är förknippade med dem. Ändringen kräver inga åtgärder av kunderna och kunderna behöver inte vara bekymrade över att deras tjänster fortsätter.
Som kund följer du den sysselsättningsplan som redan har utarbetats vid AN-byrån samt de uppgifter som fortsättningsvis förpliktigar efter att man övergått till sysselsättningsområdet. Mot slutet av året kommer vi med våra kunder överens om tidpunkter för träffar osv. och efter årsskiftet kontaktar den sakkunniga från sysselsättningsområdet dig vid behov om fortsatta åtgärder.
Finns det några förpliktelser för att få arbetslöshetsunderstödet?
Reformen påverkar inte den arbetslösa arbetssökandes rättigheter och skyldigheter. När du har anmält dig som arbetssökande har du rätt till utkomstskydd för arbetslösa, om du uppfyller villkoren för att få det. Din rätt att få utkomstskydd för arbetslösa påverkas huruvida du arbetar som löntagare, företagare, eller om du sysselsätter dig själv eller om du studerar. Även mängden arbete du gör och arbetets längd har betydelse. Utkomstskydd för arbetslösa är avsett som ett ekonomiskt stöd under den tid som den arbetslösa personen söker nytt arbete. Olika former av utkomstskydd för arbetslösa är FPA:s arbetsmarknadsstöd, FPA:s grunddagpenning för de som har mera arbetserfarenhet och inkomstrelaterad dagpenning för personer som är medlemmar i en arbetslöshetskassa.
Förblir jobbsökningsskyldigheterna desamma?
Ja det gör de. Med jobbsökningsskyldigheten menas arbetssökandens skyldighet att söka jobbmöjligheter under en granskningsperiod som en förutsättning för att få arbetslöshetsförmån. Den ingår i sysselsättningsplanen eller i den ersättande planen. Jobbsökningsskyldigheten bör ingå i sysselsättningsplanen eller i den ersättande planen enligt 3 kap. 3 § i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice.
Jobbsökningsskyldighetens s.k. ”huvudregel” består på basis av den ovannämnda paragrafens 1 mom., enligt vilken en arbetslös arbetssökande eller en arbetssökande person som hotas av arbetslöshet avtalas om tre granskningsperioder som omfattar en månad vardera under vilka den arbetssökande ska söka fyra jobb som han eller hon har möjlighet att få.
Vad händer med tjänsterna för företagskunder?
För tillfället erbjuder Österbottens AN-byrå till företagskunderna mångsidiga tjänster både för rekrytering och utvecklande av arbetskraft och även när det gäller personalminskningar. Arbetsförmedling är vår viktigaste uppgift. Vi erbjuder stöd i rekryteringsprocesserna, gör det möjligt att utbilda arbetstagare direkt till arbetsgivarens behov (bl.a. Precisions- och RekryteringsUtbildningar) samt stöder och ger råd till arbetsgivare och företag i olika omställningsärenden. För nya företagare eller de som har planer på att inleda företagsverksamhet erbjuds stöd och vägledning bl.a. genom företagarförsök och företagarträningar samt startpeng. Dessutom erbjuder AN-byråerna stöd för internationell rekrytering och arbetsförmedling, EURES-sakkunniga stöder vid rekryteringar inom EU/EES-området.
Fr.o.m. 1.1.2025 kan ni i ärenden som gäller företagskundernas lagstadgade tjänster vända er till företagsexperter inom ert sysselsättningsområde. Varje sysselsättningsområde informerar om de tjänster som de erbjuder till företagskunderna närmare förändringstidpunkten.
Läs mer:
- Reformen av arbets- och näringstjänsterna 2024 överför arbets- och näringstjänsterna till kommunerna från och med 1.1.2025
- AN24, KOTO24, UF-centret-24 – tre stora reformer
Mer information:
- Frågor och svar om reformen av arbets- och näringstjänsterna 2024 (tem.fi)
- Frågor och svar om AN-tjänsterna 2024 (kommunforbundet.fi)