Arbetsprövning och lönesubvention är användbara sysselsättningsformer även inom sjöfartsbranschen
- Nyheter
Även om sjöfartsbranschen har sina egna särdrag kan samma tjänster användas som stöd för sysselsättning inom branschen som inom andra branscher. Derrick Jääskeläinen, 25-år, sysselsattes med hjälp av arbetsprövning och lönesubvention vid sjöfartsutbilningscentret efter en lång sjukdomsperiod.

Sjöfartsbranschen fascinerar många för att man i fartygsarbete får resa och se världen. Sådana förväntningar hade också Derrick Jääskeläinen (på bilden till vänster) när han inledde sina studier vid en läroanstalt för sjöfart i Raumo 2016.
– Jag var ivrig över att få se olika kulturer och människor i fartygsarbetet. Jag studerade i tre år och gjorde militärtjänst. Därefter började coronapandemin, vilket ledde till att inga nya arbetstagare anställdes på fartygen. Under en tid arbetade jag på land i en bar, berättar Jääskeläinen.
Sommaren 2023 fick Jääskeläinen arbete på en ångbåt med ett arbetsavtal på tre månader. En vecka innan avtalet upphörde insjuknade han allvarligt och var arbetsoförmögen under följande år. Inte ens efter sjukdomsperioden beviljade läkaren ett sjömansläkarintyg som är en förutsättning för arbete på fartyg.
Jääskeläinen blev arbetslös och anmälde sig som arbetssökande till arbetskraftsservicen. Med hjälp av arbetskraftsmyndighetens Sjömansförmedling hittade man en lösning på hans situation. Han fick delta i tre månaders arbetsprövning vid sjöfartsutbildningscentret Aboa Mare i Åbo i december 2024.
– I början av försöket testade vi hur mycket jag orkar och kan röra på mig. Jag arbetar med IT-uppgifter i fartygsstyrningssimulatorer. Efter försöket sysselsatte Aboa Mare mig med lönesubvention och därefter har jag haft samma uppgifter och även fått mer ansvar. Jag ser till att allt fungerar i simulatorerna som det ska, berättar Jääskeläinen som arbetar med yrkesbeteckningen kontorsarbetare.
Noggranna kriterier för fartygsarbete
Inom fartygsarbete finns noggranna krav på arbetstagarens hälsotillstånd. Innan personen kan börja arbeta på fartyget måste han eller hon genomgå en omfattande första undersökning för ett sjömansläkarintyg. Därefter följs hälsotillståndet i regel upp vid läkarundersökningar med två års mellanrum. I vissa fall måste man gå på undersökning oftare.
Arbetstillstånd för anställda inom fartygsarbete kan ha begränsningar gällande var i världen eller hur långt från sitt hemland de får arbeta, samt vilka arbetsuppgifter de kan utföra. Till exempel rökdykning är en uppgift som kan vara begränsad. Begränsningarna kan dock slopas om arbetstagarens hälsotillstånd förbättras till behövliga delar, berättar Ville Käldström (på bilden till höger), ledande sakkunnig inom Sjömansförmedlingen i Åbo sysselsättningsområde.
Ibland kan ganska vanliga hälsoutmaningar, såsom migrän, sämre synförmåga än normalt eller allergier påverka möjligheterna att arbeta ombord. Under de senaste åren har man vid läkarundersökningar inom sjöfartsbranschen observerat att människors allmäntillstånd har försämrats på grund av coronapandemin. Om sjömansläkarintyget inte beviljas alls, beror det ofta på flera olika hälsorelaterade skäl.
Arbetsprövningen är riskfri för arbetsgivaren
Derrick Jääskeläinen berättar att han var lite vilsen under sin arbetslöshetstid och tvekade om någon arbetsgivare skulle anställa en person som har sådana hälsomässiga utmaningar som han.
– Arbetsprövningen är dock riskfri för arbetsgivaren. Det är inte fråga om ett arbetsavtal, utan ett avtal om arbetsprövning som ingås mellan arbetsgivaren, arbetstagaren och arbetskraftsmyndigheten. Arbetsprövaren kan visa sina färdigheter under försöket och om hälsotillståndet under den tiden försämras avsevärt, har arbetskraftsmyndigheten försäkringar för detta, förklarar Ville Käldström.
Han lyfter också fram den arbetsprövning som försäkringsbolaget erbjuder. Det är en annan sak än arbetsprövning inom arbetskraftsservicen, och dessa två får inte blandas ihop. Via försäkringsbolagets arbetsprövning prövar en person oftast på att återvända till arbetslivet till sådana uppgifter som han eller hon har arbetat med redan tidigare. Detta är mer rehabiliterande verksamhet än arbetsprövning inom arbetskraftsservicen.
Käldström påminner om att sjöfartsbranschen är mer än bara fartygsarbete. Inom branschen kan man hitta arbete till exempel i hamnar, vid läroanstalter inom branschen, inom sjöfartsteknologin eller vid ämbetsverk som sköter sjöfartsfrågor. Sjömansförmedlingen hjälper arbetssökande att hitta sysselsättning inom branschen runt om i Finland.
– Vi utnyttjar arbetscoacher som till exempel hjälper till att skapa en meritförteckning och ett öppet ansökningsbrev samt en LinkedIn-profil. Vi kan också använda tjänster av yrkesvals- och karriärvägledningspsykologer. Dessutom ordnar Sjömansförmedlingen jobbsökarcoachning för fartyg. Till exempel rederier, läroanstalter och myndigheter presenterar sin verksamhet under coachningarna. Detta kan hjälpa den arbetssökande att få nyttiga kontakter.
Arbetskraftsservicen erbjuder dessutom ett brett utbud av arbetskraftsutbildningar inom sjöfartsbranschen, till exempel för att skaffa eller förnya tilläggsbehörigheter.
Sätt att sysselsätta som är värda att pröva
I fallet Derrick Jääskeläinen kontaktade Sjömansförmedlingen arbetsgivaren.
– Jag tror att arbetsgivarna ofta inte tänker på en möjlighet som arbetsprövning, om inte någon föreslår det för dem. Jag anser att arbetsprövning är en enkel lösning för arbetsgivaren. Naturligtvis var vår uppgift att fundera på om vi hade tillräckligt intressanta arbetsuppgifter åt Derrick, så vi diskuterade på förhand med honom vilka uppgifter han är intresserad av, berättar kurskoordinator Lena Forsman vid Aboa Mare.
Derrick Jääskeläinen betonar betydelsen av arbetsprövarens egen aktivitet.
– En genuin vilja att lära sig är viktig. Det lönar sig att följa andras verksamhet och på eget initiativ sköta de uppgifter som man kan sköta. Om man inte vet något kan man alltid fråga andra, påminner han.
Lena Forsman upplevde i regel att det var enkelt att uträtta ärenden med arbetskraftsmyndigheten för att sysselsätta Jääskeläinen.
– Endast ansökan om lönesubvention kändes lite byråkratisk, eftersom ansökan endast får undertecknas av en person som har namnteckningsrätt. Jag anser att man tydligare kunde berätta för arbetsgivarna att den beviljade lönesubventionen endast täcker bruttolönen, inte lönebikostnaderna.
Enligt Ville Käldström finns det ett kontinuerligt behov av arbetskraft inom sjöfartsbranschen även i framtiden, till exempel på grund av pensioneringar i de stora åldersklasserna. Han uppmuntrar arbetsgivare inom sjöfartsbranschen att använda arbetsprövning och lönesubvention för att sysselsätta.
– Jag uppmuntrar särskilt sjöfartsläroanstalter, myndigheter och företag som verkar på land samt aktörer inom inrikestrafiken. Lönesubventionen lämpar sig inte alltid för sjöfart utomlands på grund av vissa förmåner som hör till rederierna.
Derrick Jääskeläinen är nöjd med sin nuvarande situation.
Jag har inget att klaga på när det gäller min kontakt med arbetskraftsmyndigheten. Uppriktigt sagt vet jag inte vad jag skulle ha gjort utan denna hjälp. Det var ganska deprimerande att vara sjuk och inte få arbete. Nu när jag har fått tillbaka rutinerna ser livet mer positivt ut. Med min berättelse vill jag påminna om att även om det finns problem i livet är det möjligt att hitta lösningar för att sysselsätta sig.
Du kan läsa mer om tjänster som stöder jobbsökning, arbetsprövning och lönesubvention på Jobbmarknaden.
Läs mer
Mer information
Sjömansförmedling (turku.fi)