Työkokeilu ja palkkatuki ovat käyttökelpoisia työllistämisen tapoja myös merenkulkualalla
- Uutinen
Vaikka merenkulkualaan kuuluu omat erityispiirteensä, alalle työllistymisen tukena voidaan käyttää samoja palveluita kuin muillakin aloilla. 25-vuotias Derrick Jääskeläinen työllistyi työkokeilun ja palkkatuen avulla merenkulun koulutuskeskukseen pitkän sairausjakson jälkeen.

Merenkulkuala kiehtoo monia sen vuoksi, että laivatyössä pääsee reissaamaan ja näkemään maailmaa. Tällaisia odotuksia oli myös Derrick Jääskeläisellä (kuvassa vasemmalla), kun hän aloitti opiskelun merenkulun oppilaitoksessa Raumalla vuonna 2016.
– Olin innostunut siitä, että laivatyössä pääsisin näkemään erilaisia kulttuureita ja ihmisiä. Opiskelin kolme vuotta, ja kävin armeijan. Sen jälkeen alkoi koronapandemia, mikä aiheutti sen, että laivoille ei palkattu uusia työntekijöitä. Menin joksikin aikaa baariin töihin maissa, Jääskeläinen taustoittaa.
Kesäksi 2023 Jääskeläinen pääsi töihin höyrylaivalle kolmen kuukauden työsopimuksella. Viikko ennen sopimuksen päättymistä hän sairastui vakavasti ja oli työkyvytön seuraavan vuoden ajan. Sairausjakson jälkeenkään lääkäri ei myöntänyt hänelle merimieslääkärintodistusta, joka on edellytys laivalla työskentelemiselle.
Jääskeläinen jäi työttömäksi ja ilmoittautui työnhakijaksi työvoimapalveluihin. Työvoimaviranomaisen Merityönvälityksen avulla hänen tilanteeseensa löytyi ratkaisu. Hän pääsi kolmen kuukauden työkokeiluun Turussa toimivaan merenkulun koulutuskeskukseen, Aboa Mareen, joulukuussa 2024.
– Kokeilun alussa testasimme, miten paljon jaksan ja pystyn liikkumaan. Toimin IT-puolen tehtävissä laivanohjaussimulaattoreissa. Kokeilun jälkeen työllistyin Aboa Mareen palkkatuella, ja sen jälkeen olen toiminut samoissa tehtävissä ja saanut myös enemmän vastuuta. Huolehdin, että kaikki toimii simulaattoreissa kuten pitääkin, toimistotyöntekijän ammattinimikkeellä työskentelevä Jääskeläinen kertoo.
Laivatyön tarkat kriteerit
Laivatyössä on tarkat vaatimukset työntekijän terveydentilalle. Ennen kuin henkilö voi aloittaa työnteon laivalla, hänen täytyy käydä kattavassa alkutarkastuksessa merimieslääkärintodistusta varten. Sen jälkeen terveydentilaa seurataan lääkärintarkastuksissa pääsääntöisesti kahden vuoden välein. Tietyissä tapauksissa tarkastuksessa täytyy käydä useammin.
– Työntekijän laivalla työskentelyyn liittyvissä luvissa saattaa olla rajoituksia sen osalta, missä päin maailmaa tai miten kaukana kotimaastaan hän voi tehdä työtä ja millaisia tehtäviä hän voi suorittaa. Esimerkiksi savusukellus on tehtävä, jonka suorittamiseen saattaa liittyä rajoituksia. Rajoituksista voidaan kuitenkin luopua, jos työntekijän terveydentila kohenee tarvittavilta osin, kertoo Turun työllisyysalueella valtakunnallisesti toimivan Merityönvälityksen johtava asiantuntija Ville Käldström (kuvassa oikealla).
Joskus melko tavallisilla terveyden haasteilla, kuten migreenillä, normaalia heikommalla näkökyvyllä tai allergioilla, voi olla vaikutusta mahdollisuuksiin työskennellä laivalla. Viime vuosina merenkulkualan lääkärintarkastuksissa on huomattu, että ihmisten yleiskunto on heikentynyt koronapandemian takia. Jos merimieslääkärintodistusta ei myönnetä lainkaan, siihen on usein monta eri terveydentilaan liittyvää syytä.
Työkokeilu on työnantajalle riskitön
Derrick Jääskeläinen kertoo, että hän oli työttömyysaikanaan hieman eksyksissä ja epäröi, palkkaisiko kukaan työnantaja henkilöä, jolla on sellaisia terveydellisiä haasteita kuin hänellä.
– Työkokeilu on kuitenkin työnantajalle riskitön. Kyseessä ei ole työsopimus, vaan työkokeilusopimus, joka tehdään työnantajan, työntekijän ja työvoimaviranomaisen välillä. Työkokeilija pystyy näyttämään kokeilussa taitojaan, ja jos tuona aikana terveydentilassa tapahtuu merkittävä heikkeneminen, työvoimaviranomaisella on sitä varten vakuutukset olemassa, Ville Käldström selventää.
Hän nostaa esille myös vakuutusyhtiön tarjoaman työkokeilun. Se on eri asia kuin työvoimapalveluiden tarjoama työkokeilu, eikä näitä kahta pidä sekoittaa toisiinsa. Vakuutusyhtiön työkokeilun kautta henkilö useimmiten menee kokeilemaan paluuta työelämään sellaisiin tehtäviin, joissa hän on toiminut jo aiemmin. Tämä on työvoimapalveluiden työkokeilua kuntouttavampaa toimintaa.
Käldström muistuttaa, että merenkulkuala on muutakin kuin laivatyötä. Alalta voi löytää töitä esimerkiksi satamista, alan oppilaitoksista, meriteknologian puolelta tai merenkulkuun liittyviä asioita hoitavista virastoista. Merityönvälitys auttaa työnhakijoita työllistymään alalle ympäri Suomea.
– Hyödynnämme työhönvalmentajia, jotka auttavat esimerkiksi ansioluettelon ja avoimen hakukirjeen laatimisessa sekä LinkedIn-profiilin luomisessa. Voimme käyttää myös ammatinvalinta- ja uraohjauspsykologin palveluita. Lisäksi Merityönvälitys järjestää Laivalle töihin -työnhakuvalmennusta. Esimerkiksi varustamot, oppilaitokset ja viranomaiset esittelevät toimintaansa valmennuksissa. Tämä voi auttaa työnhakijaa saamaan hyödyllisiä kontakteja.
Työvoimapalveluissa on lisäksi laaja valikoima merenkulkualan työvoimakoulutuksia esimerkiksi lisäpätevyyksien hankkimista ja uusimista varten.
Kokeilemisen arvoisia tapoja työllistää
Derrick Jääskeläisen tapauksessa Merityönvälitys otti työnantajaan yhteyttä.
– Arvelen, että työnantajat eivät tule usein ajatelleeksi työkokeilun kaltaista mahdollisuutta, ellei joku ehdota sitä heille. Mielestäni työkokeilu on työnantajalle helppo ratkaisu. Toki meidän tehtävänämme oli miettiä, löytyykö Derrickille riittävän mielenkiintoisia työtehtäviä, joten keskustelimme hänen kanssaan etukäteen, millaisista tehtävistä hän on kiinnostunut, Aboa Maren kurssikoordinaattori Lena Forsman kertoo.
Derrick Jääskeläinen painottaa työkokeilijan oman aktiivisuuden merkitystä.
– Aito halu oppia on tärkeää. Kannattaa seurata muiden toimintaa ja hoitaa oma-aloitteisesti ne tehtävät, jotka pystyy hoitamaan. Jos jotakin ei tiedä, aina voi kysyä muilta, hän muistuttaa.
Lena Forsman koki Jääskeläisen työllistämiseen liittyvän asioinnin työvoimaviranomaisen kanssa pääsääntöisesti vaivattomaksi.
– Ainostaan palkkatuen hakeminen tuntui hieman byrokraattiselta, koska hakemuksen saa allekirjoittaa vain henkilö, jolla on nimenkirjoitusoikeus. Työnantajille voisi mielestäni kertoa selvemmin siitä, että myönnetty palkkatuki kattaa vain bruttopalkan, ei palkanmaksuun liittyviä sivukuluja.
Ville Käldströmin mukaan merenkulkualalla on jatkuva tarve työvoimalle myös tulevaisuudessa esimerkiksi suurten ikäluokkien eläköitymisen vuoksi. Hän kannustaa merenkulkualan työnantajia käyttämään työkokeilua ja palkkatukea työllistämisessä.
– Rohkaisen erityisesti merenkulkualan oppilaitoksia, viranomaisia ja maissa toimivia yrityksiä sekä kotimaanliikenteen toimijoita. Ulkomaille suuntautuvaan merenkulkuun palkkatuki ei kaikissa tapauksissa sovellu tiettyjen varustamoille kuuluvien etuuksien vuoksi.
Derrick Jääskeläinen on nykyiseen tilanteeseensa tyytyväinen.
– Minulla ei ole mitään valittamista asioinnista työvoimaviranomaisen kanssa. Suoraan sanoen en tiedä, mitä olisin tehnyt ilman tällaista apua. Sairastaminen ja se, että ei päässyt tekemään töitä, oli aika masentavaa. Nyt, kun olen saanut rutiinit takaisin, elämä näyttää positiivisemmalta. Tarinallani haluan muistuttaa, että vaikka elämässä olisi ongelmia, ratkaisuja työllistymiseen on mahdollista löytää.
Voit lukea lisää työnhakua tukevista palveluista, työkokeilusta ja palkkatuesta Työmarkkinatorilta.