Reformen av sysselsättningstjänsterna medför nya serviceställen i Österbottens sysselsättningsområde

Nyheter

Från den 1.1.2025 överförs statens AN-tjänster till kommunerna. I fortsättningen får person- och företagskunder hjälp med arbetssökning och rekrytering från kommunernas sysselsättningstjänster i stället för AN-byrån. Fastän reformen strukturellt är stor är det bara kontaktuppgifterna som ändras ur kundens synvinkel. Till Österbottens sysselsättningsområde hör utöver Vasa även Kaskö, Korsholm, Korsnäs, Laihela, Malax, Närpes, Nykarleby och Vörå.

Valtion virastotalo
Bild: Vasa stad

Utan tidsbokning kan man även nästa år sköta sysselsättningsärenden i Vasa och Närpes, där verksamheten fortsätter i den nuvarande AN-byråns lokaler. I Vasa betjänas kunderna i ämbetshuset på adressen Wolffskavägen 35 och i Närpes vid stadens serviceställe på adressen Närpesvägen 4. Öppettiderna uppdateras i slutet av året på kommunernas webbplatser.

I Kaskö, Korsnäs, Laihela, Malax, Korsholm, Nykarleby och Vörå kan man från och med 1.1.2025 sköta ärenden enligt tidsbokning. I varje kommun kommer det att finnas ett serviceställe som betjänar enligt tidsbokning. Serviceställena kommer att finnas i kommunernas egna lokaler, såsom kommunhuset/kommungården. Man kan be om tidsbokning från sysselsättningstjänsterna. Närmare information om adresser och kontaktuppgifter uppdateras på kommunernas webbplatser i slutet av året.

Till exempel från Nykarleby sköter man ärenden ännu till årets slut i Jakobstad, men nästa år sköts ärenden utan tidsbokning i Vasa eller med tidsbokning vid Nykarleby stadshus.

Telefonnumren uppdateras i början av året

Telefontjänsten som betjänar person- och företagskunder i Österbottens sysselsättningsområde kommer från 1.1.2025 att ha nya nummer. Personkundernas nya servicenummer är 06 325 4400. Företagskunderna kan ringa till numret 06 325 4500.

Dessutom ändras de enskilda tjänstemännens arbetstelefonnummer och e-postadresser. AN-byrån informerar kunderna direkt om de nya kontaktuppgifterna.

Man strävar till att kundernas kontaktpersoner, det vill säga deras egna tjänstemän, ska förbli desamma. Den egna tjänstemannen kan ändå bytas ut i det fallet att hen börjar jobba inom ett annat sysselsättningsområde än det som kunden tillhör.

E-tjänsterna förblir oförändrade

E-tjänsterna förblir oförändrade på Jobbmarknaden som är en riksomfattande nättjänst för att sköta ärenden gällande arbetssökning och rekrytering.

Till Jobbmarknaden kan man logga in med nätbankskoder eller mobilnyckel för att till exempel anmäla sig som arbetssökande, följa arbetssökningsprocessen eller söka startbidrag.

På webbplatsen finns svar på kundernas frågor

På Vasa stads webbplats har man publicerat ofta ställda frågor om reformen av sysselsättningstjänsterna. På en sida har man sammanställt svar på frågor som gäller förändringen under kundens synvinkel.

Frågorna gäller bland annat skyldigheten att söka jobb, överflyttningen av kundens uppgifter och orsakerna till reformen.

Ofta ställda frågor om reformen av sysselsättningstjänsterna (vaasa.fi)