FöretagsFinland-telefontjänst kommer att finnas tillgänglig till företagarnas stöd även i framtiden

Nyheter

Den nationella rådgivningstjänsten för personer som planerar starta ett företag, för företagare och för arbetsgivare fyller 15 år. Tjänsten är tillgänglig som en telefontjänst och en onlinetjänst. Kundresponsen har genom åren varit väldigt positiv. Kunderna uppskattar den snabbhet och expertis som tjänsten erbjuder samt att man blir vänligt bemött i tjänsten. Under 2025 fortsätter FöretagsFinland-telefontjänst som en del av UF-centrets nationella rådgivningstjänster för företag.

Över 30 000 kontakter varje år

– FöretagsFinland-telefontjänsten kontaktas omkring 30 000 gånger varje år. Antalet kontakter varierar. Efterfrågan var som störst i samband med coronapandemin och införandet av Suomi.fi-fullmaktstjänst. Då tog telefontjänsten emot drygt 70 000 kontakter per år.  Kunderna uppskattar tjänsten. Vid 2024 års responsförfrågan blev telefontjänstens medelbetyg från kunderna 4,8 på en skala från 1 till 5. I sina verbala omdömen nämnde kunderna var rådgivningens omfattning, expertis, snabbhet och vänlighet som tjänstens styrkor, säger servicechefen för FöretagsFinland-telefontjänsten Marjo Öhmann.

FöretagsFinland-telefontjänsten fyller 15 år

FöretagsFinland-telefontjänsten började utvecklas år 2009. Man ville inrätta en nationell telefontjänst för företagare och blivande företagare över de organisatoriska och administrativa gränserna. Telefontjänsten inrättades till stöd av FöretagsFinland-paketet med offentliga företagstjänster. Inrättandet av telefontjänsten påskyndades också av EU:s tjänstedirektiv som förutsätter att medlemsländerna tillhandahåller rådgivningstjänster för företag som en del av en centraliserad nationell kontaktpunkt.

År 2012 etablerades FöretagsFinland-telefontjänsten som en del av arbets- och näringsförvaltningens nationella kundservicecenter. Tjänsten fortsätter att ge råd till ett brett spektrum av blivande och verksamma företagare och arbetsgivare per telefon och online.  

– FöretagsFinland-telefontjänstens uppgift som en rådgivningstjänst om offentliga företagstjänster och -skyldigheter förutsätter ett nära samarbete med nyckelaktörerna. Bland annat arbets- och näringsministeriet, Business Finland, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, NTM-centralerna, AN-tjänster, Finnvera, Patent- och registerstyrelsen, Tullen och Skatteförvaltningen deltar i FöretagsFinland-nätverket och tjänstens utveckling. Vi har haft effektfullt samarbete bland annat inom den gemensamma utvecklingen av kundrådgivningen, servicekvaliteten, chefsarbetet och systemen, fortsätter servicechef Marjo Öhmann.

FöretagsFinland-telefontjänsten och AN24-reformen

I och med reformen av AN-tjänsterna överförs AN-byråernas arbetsgivar- och företagstjänster till kommunerna. Den nationella FöretagsFinland-telefontjänsten fortsätter under UF-centret från och med 1.1.2025.

FöretagsFinland-telefontjänsten kommer även framöver att ge företagare råd bland annat i frågor om att grunda ett företag och i frågor om offentliga företagstjänster och -skyldigheter. Telefontjänsten hjälper också till med användningen av de elektroniska tjänsterna på webbplatsen Suomi.fi. FöretagsFinland-telefontjänsten ger också råd till företagare och arbetsgivare i användningen av Jobbmarknaden och e-tjänsterna för arbetskraftsservice. 

FöretagsFinland-telefontjänsten ger råd på vardagarna klockan 9–16.15 per telefon, via kontaktbegäran och via chatt på Jobbmarknaden. Telefonnumret är 0295 020 501.

Kontakta oss

Marjo Öhmann
Servicechef
0295 024 253
marjo.ohmann@ely-keskus.fi
Arbets- och näringsförvaltningens kundservicecenter