Förvaltnings- och ekonomisekreterare
"I detta yrke behövs noggrannhet, organisationsförmåga och förmåga att hantera flera helheter samtidigt. Det är viktigt att känna till vissa lagar och bestämmelser för att kunna tillämpa dem i praktiken."
- Marika Miinalainen
- Förvaltnings- och ekonomisekreterare i Joensuu ortodoxa församling.
- Har avlagt ekonomie magisterexamen vid Östra Finlands universitet.
- Arbetserfarenhet inom branschen 20 år.
Berätta kort vad du arbetar med.
Jag ansvarar för uppgifter i anslutning till förvaltning och ekonomi i Joensuu ortodoxa församling. Till mina uppgifter hör att utarbeta föredragningslistor och protokoll för möten samt att fungera som mötessekreterare. När det gäller ekonomiförvaltningen sköter jag till exempel granskningen av fakturor, uppföljningen av ekonomin och beredningen av budgeten. Dessutom sköter jag personalförvaltningsuppgifter, såsom upprättande av arbetsavtal och arbetstidsuppföljning.
Hur har du hamnat i det yrke du valt?
Matematik var min styrka under skoltiden, men jag trodde aldrig att jag skulle arbeta med siffror. Däremot var jag intresserad av personalförvaltning och allmän förvaltning och jag studerade dessa ämnen. Jag har arbetat som restaurangchef, skatteberedare och kassör innan jag övergick till administrativa uppgifter. Även om jag egentligen inte har sökt jobb inom ekonomiförvaltningen har jag ofta fått arbetsuppgifter som kräver kunskaper i ekonomiförvaltning. När jag har arbetat med uppgifter där ekonomiförvaltningen inte har varit med har jag saknat uppgifterna som en del av mitt arbete. När jag märkte att min nuvarande arbetsuppgift i Joensuu ortodoxa församling var lediganslagen visste jag genast att detta var just en sådan mångsidig uppgift som jag hade sökt.
Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka.
Mina arbetsdagar går huvudsakligen till att jag sitter vid datorn. Mina arbetsuppgifter per vecka är till exempel beredning av handlingar och beslut samt behandling av löneräkningsmaterial, och dessutom sköter jag arkiverings- och ärendehanteringsuppgifter. Dessutom omfattar mina arbetsdagar förberedelse av möten och upprättande av dokument i anslutning till dem.
Hurdan är din arbetsmiljö eller vilka är dina arbetstider?
Jag arbetar i huvudsak på församlingscentralen och dessutom arbetar jag på distans. Jag har flexibel arbetstid, vilket ger flexibilitet i att förena arbete och privatliv. Jag utför dessutom kvällsarbete, eftersom församlingsorganens möten i allmänhet hålls på kvällarna.
Vilka kunskaper eller egenskaper krävs i yrket?
I detta yrke behövs noggrannhet, organisationsförmåga och förmåga att hantera flera helheter samtidigt. Det är viktigt att känna till vissa lagar och bestämmelser för att kunna tillämpa dem i praktiken. Interaktionsfärdigheter hjälper i samarbete med olika intressentgrupper. Dessutom är flexibilitet och problemlösningsförmåga viktiga.
Vad är det bästa med ditt yrke?
Det bästa med detta yrke är att arbetsuppgifterna är mångsidiga.
Vilka är skuggsidorna i yrket eller vad känns utmanande?
Arbetet kan tidvis vara hektiskt. Flexibilitet och organisationsförmåga hjälper i brådskande situationer. Arbetsuppgifterna kan inte alltid planeras och genomföras enligt ens egen tidtabell, eftersom deras framskridande ofta är kopplat till andras verksamhet.
Vad skulle du berätta för en person som överväger att bli förvaltnings- och ekonomisekreterare?
Förvaltnings- och ekonomisekreteraren ska kontinuerligt följa upp vad som händer i organisationen samt söka och dela information med andra. Om du tycker om problemlösning och är beredd att kontinuerligt utveckla din egen kompetens kan detta arbete passa dig.
Hur ser framtiden ut för ditt yrke?
Tack vare den tekniska utvecklingen kan automatiseringen och de nya systemen underlätta och effektivisera skötseln av många arbetsuppgifter. Trots detta behövs en människas uppmärksamhet, beslutsförmåga och interaktionsfärdigheter även i fortsättningen.