Det kan förekomma störningar i sektionen E-tjänster på grund av uppdateringen. Om du inte kan sköta ditt ärende på grund av en störning, lämna en kontaktbegäran i E-tjänsten. E-tjänsterna har ett driftavbrott vid årsskiftet. Läs mer

Anvisningar och stöd⁠

Rättshjälpssekreterare

Intervjuer Publicerad

"I detta arbete krävs datatekniska färdigheter samt beredskap att fatta självständiga beslut. Inom kundservicen behövs känsla för situationen och förmåga att komma överens med olika slags människor. Koncentrationsförmåga och flexibilitet är till fördel, eftersom det ofta sker avbrott och ändringar i planerna."

  • Virpi Keränen
  • Rättshjälpssekreterare vid Uleåborgs rättshjälpsbyrå.
  • Utexaminerad merkonom inom den offentliga förvaltningen från Merikoski handelsläroanstalt.
  • Arbetserfarenhet inom branschen 37 år.

Berätta kort vad du arbetar med.

Jag arbetar som rättshjälpssekreterare som arbetspar till ett offentligt rättsbiträde och utför biträdande uppgifter i anslutning till hens uppdrag, såsom att skicka post, sköta faktureringen och upprätta dokument. Jag upprättar bouppteckningshandlingar och skaffar vid behov de utredningar och handlingar som krävs för bouppteckningen. Till mina uppgifter hör också att avgöra ansökningar om rättshjälp från privata advokater.

Jag har jour 1–2 gånger i veckan på vårt kansli, där det finns arbetsuppgifter som telefonjour och kundservicejour.  Vid kundservicen kan kunderna kan till exempel lämna handlingar i anslutning till uppdrag och t.ex. göra tidsbokningar. Vid telefonjouren svarar man bl.a. på samtal som kommer utifrån.

Dessutom deltar jag i chattjänsten en gång i veckan. I chattjänsten ges allmän rådgivning och handledning.

Hur har du hamnat i det yrke du valt?

Efter studierna började jag söka jobb. Jag hade inget tydligt mål, men jag visste att jag ville ha ett kontorsarbete. Jag fick ett vikariat som maskinskrivare vid Uleåborgs stads allmänna rättshjälpsbyrå och senare valdes jag till kanslist, varefter jag blev rättshjälpssekreterare.

Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka.

På morgonen kontrollerar jag först om det har kommit meddelanden eller tilläggsuppgifter från mitt arbetspar eller mina klienter gällande de rättshjälpsansökningar som jag behandlat. Sedan går jag igenom de uppgifter som jag fått från arbetshögen som telefonjourhavaren delat ut och börjar sköta dem i angelägenhetsordning. Dessutom planerar jag min tidsanvändning så att jag kan bereda de handlingar som behövs för det offentliga rättsbiträdet i tid.

Hurdan är din arbetsmiljö eller vilka är dina arbetstider?  

Jag arbetar på ett kontor med en allaktivitetslokal och kundservicekansli. Jag arbetar också på distans, men jourer och bouppteckningar förutsätter alltid närvaro på kontoret.

Vi har flexibel arbetstid, men under jourdagar arbetar jag alltid minst kl. 8–16.15.

Vilka kunskaper eller egenskaper krävs i yrket?

I detta arbete krävs datatekniska färdigheter samt beredskap att fatta självständiga beslut. Inom kundservicen behövs känsla för situationen och förmåga att komma överens med olika slags människor. Koncentrationsförmåga och flexibilitet är till fördel, eftersom det ofta sker avbrott och ändringar i planerna. Ibland behövs också kunskaper i engelska.

Vad är det bästa med ditt yrke?

Det bästa med mitt arbete är mångsidigheten och de varierande dagarna. Även om jag länge har arbetat som rättshjälpssekreterare stöter jag alltid på nya och överraskande ärenden. Dessutom anser jag att det finns många fördelar med statligt arbete, såsom möjligheten till distansarbete, flexibel arbetstid och företagshälsovårdstjänster.

Vilka är skuggsidorna i yrket eller vad känns utmanande?

Ibland känns det utmanande att man inte alltid kan ge kunderna trevliga lösningar i deras situationer. Rättshjälpssekreteraren har ofta mycket arbete, så ibland är det svårt att planera uppgifter och tidtabeller. Ibland inträffar fel, men lyckligtvis kan de korrigeras.

Vad skulle du berätta för en person som överväger att bli rättshjälpssekreterare?

Det är bra att vara medveten om att det finns olika utbildningskrav för rättshjälpsuppgifter och därför är möjligheterna att avancera till exempel med min bakgrund begränsade. Som arbetsplats kan rättshjälpsbyrån bättre erbjuda varaktighet jämfört med många andra arbetsplatser.

Hur ser framtiden ut för ditt yrke?

Jag tror inte att arbetet på detta område kommer att upphöra.

Dela artikeln