Hallinto- ja taloussihteeri
"Tässä ammatissa tarvitaan tarkkuutta, organisointikykyä ja taitoa hallita useita kokonaisuuksia samanaikaisesti. On olennaista tuntea tietyt lait ja säädökset, jotta pystyy soveltamaan niitä käytäntöön."
- Marika Miinalainen
- Hallinto- ja taloussihteerinä Joensuun ortodoksisessa seurakunnassa.
- Suorittanut kauppatieteiden maisterin tutkinnon Itä-Suomen yliopistossa.
- Työkokemusta alalta 20 vuotta.
Kerro lyhyesti, mitä teet työksesi.
Vastaan Joensuun ortodoksisessa seurakunnassa hallintoon ja taloudenhoitoon liittyvistä tehtävistä. Tehtäviini kuuluu kokousten esityslistojen ja pöytäkirjojen laatimista sekä kokoussihteerinä toimimista. Taloushallinnon osalta huolehdin esimerkiksi laskujen tarkistuksesta, talouden seurannasta ja talousarvion valmistelusta. Lisäksi hoidan henkilöstöhallinnon tehtäviä, kuten työsopimusten laatimista ja työajanseurantaa.
Miten olet päätynyt valitsemaasi ammattiin?
Matematiikka oli kouluaikana vahvuuteni, mutta en koskaan kuvitellut työskenteleväni numeroiden parissa. Sen sijaan henkilöstö- ja yleishallinto kiinnostivat minua ja opiskelinkin niitä. Olen työskennellyt ravintolapäällikkönä, verovalmistelijana ja kassanhoitajana ennen siirtymistäni hallinnollisiin tehtäviin. Vaikka en varsinaisesti ole etsinyt taloushallinnon töitä, olen usein päätynyt työtehtäviin, joissa vaaditaan taloushallinnon osaamista. Kun olen työskennellyt tehtävissä, joissa taloushallinto ei ole ollut mukana, olen kaivannut sitä osaksi työtäni. Kun huomasin, että nykyinen työtehtäväni Joensuun ortodoksisessa seurakunnassa oli avoinna, tiesin heti, että tämä oli juuri sellainen monipuolinen tehtävä, jota olin etsinyt.
Kuvaile tyypillistä työpäivääsi tai työviikkoasi.
Työpäiväni kuluvat pääosin tietokoneen äärellä. Viikoittaisia työtehtäviäni ovat esimerkiksi asiakirjojen ja päätösten valmistelu sekä palkanlaskentamateriaalien käsittely, minkä lisäksi hoidan arkistointi- ja asianhallintatehtäviä. Lisäksi työpäiviini sisältyy kokousten valmistelua ja niihin liittyvien asiakirjojen laatimista.
Millaisessa työympäristössä tai millaisina työaikoina työskentelet?
Työskentelen pääasiassa seurakuntakeskuksella, minkä lisäksi teen etätyötä. Minulla on liukuva työaika, mikä tuo joustavuutta työ- ja yksityiselämän yhteensovittamiseen. Teen lisäksi iltatöitä, sillä seurakunnan toimielinten kokoukset pidetään yleensä iltaisin.
Millaista osaamista tai ominaisuuksia ammatissa vaaditaan?
Tässä ammatissa tarvitaan tarkkuutta, organisointikykyä ja taitoa hallita useita kokonaisuuksia samanaikaisesti. On olennaista tuntea tietyt lait ja säädökset, jotta pystyy soveltamaan niitä käytäntöön. Vuorovaikutustaidot auttavat yhteistyössä eri sidosryhmien kanssa. Lisäksi joustavuus ja ongelmanratkaisutaidot ovat tärkeitä.
Mikä on parasta ammatissasi?
Tässä ammatissa parasta on työtehtävien monipuolisuus.
Mitkä ovat ammatin varjopuolia tai mikä tuntuu haastavalta?
Työ voi olla ajoittain hektistä. Joustavuus ja organisointikyky auttavat kiireisissä tilanteissa. Työtehtäviä ei aina voi suunnitella ja toteuttaa oman aikataulun mukaisesti, koska niiden eteneminen on usein sidoksissa muiden toimintaan.
Mitä kertoisit henkilölle, joka harkitsee hallinto- ja taloussihteerin ammattia?
Hallinto- ja taloussihteerin tulee seurata jatkuvasti, mitä organisaatiossa tapahtuu sekä etsiä ja jakaa tietoa muille. Jos pidät ongelmanratkaisusta ja olet valmis kehittämään omaa osaamistasi jatkuvasti, tämä työ voisi sopia sinulle.
Millaisena näet ammattisi tulevaisuuden?
Teknologian kehityksen myötä automaatio ja uudet järjestelmät voivat helpottaa ja tehostaa monien työtehtävien hoitamista. Tästä huolimatta jatkossakin tarvitaan ihmisen tarkkaavaisuutta, päätöksentekokykyä ja vuorovaikutustaitoja.