Det kan förekomma störningar i sektionen E-tjänster på grund av uppdateringen. Om du inte kan sköta ditt ärende på grund av en störning, lämna en kontaktbegäran i E-tjänsten. E-tjänsterna har ett driftavbrott vid årsskiftet. Läs mer

Anvisningar och stöd⁠

Kosmetolog

Intervjuer Publicerad

"Det bästa med mitt yrke är kunderna. Gemensamma möten och resultaten av dem, som syns till exempel i hudens välbefinnande. I kosmetologyrket är jag även fascinerad av estetik, branschens utveckling och nya produkter som man får peta på emellanåt."

Kosmetologi Jaana Sippola
  • Jaana Sippola
  • Grundaren och företagaren av skönhetsrummet Hemma till 31.8.2023. Avtalsföretagare i företaget JD Beauty fr.o.m. 1.10.2023.
  • Har avlagt grundexamen inom skönhetsbranschen vid Stadin ammattiopisto, tradenomexamen vid Haaga-Helia samt högre YH-examen inom affärsutveckling vid Metropolia.
  • Tio års arbetserfarenhet inom skönhetsbranschen.

Berätta kort vad du arbetar med. 

Jag är kosmetolog. Jag erbjuder skönhetstjänster såsom ansikts- och fotbehandlingar, sockring samt makeup för fransar och bryn. Jag är specialiserad på hudvård. Dessutom är jag företagare, så en del av min arbetsvecka går åt till att sköta de administrativa uppgifter som är typiska för företagare.

Hur har du hamnat i det yrke du valt? 

Redan som ung var jag intresserad av estetik. Jag läste mycket ungdomstidningar, som innehöll tips om skönhetsvård. När jag var tonåring tog mamma mig till en kosmetolog. Då märkte jag för första gången att skönhetsbranschen fascinerade mig.

Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka. 

Jag gick ändå i gymnasiet och efter studentexamen studerade jag till tradenom. Efter examen arbetade jag en stund på ett kontor, men fick snabbt en känsla av att jag i stället för att stirra på skärmen skulle vilja göra något med händerna. Jag beslöt att ännu fortsätta studera till kosmetolog, vilket jag inte har ångrat. Den tidigare avlagda YH-examen i företagsekonomi har gett mig mycket vägkost för företagande.

En typisk arbetsvecka består av fyra salongdagar och en kontorsdag. På salongen tar jag emot kunder med tidsbokning. Jag strävar efter att dela upp dagarna så att jag har ett par längre behandlingar med några kortare behandlingar vid sidan. Längre behandlingar innebär i allmänhet ansiktsbehandling och kortare behandlingar är till exempel sockring eller formning och färgning av fransar och bryn. Kontorsdagen brukar jag hålla på tisdagar. Då gör jag produktbeställningar, fakturering och kommunikation i sociala medier.

Arbetsveckorna kommer att förändras inom den närmaste framtiden när jag övergår från att driva en egen skönhetssalong till att bli avtalsföretagare. Som avtalsföretagare har jag mer tid för kundservice och att styra mitt eget arbete, då affären sköter det administrativa. Dessutom får jag tid att utveckla min egen kompetens.

Hurdan är din arbetsmiljö eller vilka är dina arbetstider? 

Jag tar emot kunder på skönhetssalongen och gör kontorsarbetet hemma. Jag arbetar på vardagar och under tre dagar försöker jag utföra arbetet antingen kl. 8–16 eller 9–17. Under två dagar gör jag kvällsbetonade behandlingar, eftersom alla mina kunder inte kan komma till mottagningen på dagarna.

Vilka kunskaper eller egenskaper krävs i yrket? 

Det viktigaste är färdigheter i kundservice. Att möta kunden är en färdighetsgren där man måste kunna beakta en annan människas känslor och sinnesstämning. Människor verkar numera ha färre möten ansikte mot ansikte, så den tid som reserverats för kosmetologen kan vara dagens enda fysiska möte för många.

Dessutom måste man ha problemlösningsförmåga, eftersom kunderna ibland kan ha många önskemål och förväntningar på behandlingarna. Kosmetologens uppgift är att presentera de bästa möjliga lösningarna och berätta vad som realistiskt kan uppnås med behandlingarna.

Vad är det bästa med ditt yrke? 

Det bästa med mitt yrke är kunderna. Gemensamma möten och resultaten av dem, som syns till exempel i hudens välbefinnande. I kosmetologyrket är jag även fascinerad av estetik, branschens utveckling och nya produkter som man får peta på emellanåt.

Vilka är skuggsidorna i yrket eller vad känns utmanande? 

Det svåraste i yrket är att sätta egna gränser. Ibland måste man våga säga nej. Det kan vara förvånansvärt svårt om man är empatisk. I samband med behandlingarna hör man ofta tunga berättelser om kundernas personliga liv. Man får inte bli och oroa sig för mycket över dem.

Vad skulle du berätta för en person som överväger att bli kosmetolog? 

Jag rekommenderar att man tar hand om sin egen ork och funderar noggrant på arbetets ekonomiska lönsamhet. Största delen av kosmetologerna är företagare, så det lönar sig att skaffa företagsekonomisk kompetens så att prissättningen av tjänsterna känns lättare. Det lönar sig inte att arbeta som kosmetolog bara för att det är roligt. Företagets inflöde ska vara sådant att man kan försörja sig. Det rekommenderas också att man stärker den egna kompetensen utöver kosmetologexamen. Med sin egen specialkompetens kan man skilja sig från mängden och passionen för det man gör förmedlas också till kunden.

Idag är sociala medier och en webbutik för produkterna nödvändiga. De som kan lyfta fram sin yrkesskicklighet och göra tilläggsförsäljning verkar klara sig bäst i branschen. Det lönar sig att fundera på vad man själv har kompetens till och vad det lönar sig att lägga ut på entreprenad.

Hur ser framtiden ut för ditt yrke? 

Jag tror att betydelsen av fysisk närvaro kommer att stärkas ytterligare i framtiden. Detta öppnar också nya möjligheter. Kosmetologen är utöver skönhetsvård även en expert på möten och närvaro. Jag har funderat på hur denna kompetens kan utnyttjas i framtiden. Jag utbildar mig för närvarande till en dödsdoula, det vill säga en person vars uppgift är att vara en följeslagare under livets slutskede för den döende och/eller de anhöriga. Detta är ett exempel på hur man kan förädla den egna kompetensen i framtiden när befolkningen åldras och ensamheten ökar.

Dela artikeln