Styrman
"Jag sökte mig ut på havet av rent intresse. Jag har alltid varit intresserad av att göra något annat än att sitta på ett kontor från åtta till fyra. Ofta tänker man att personer som ger sig ut till havs har någon i släkten som seglat, men så är det inte på riktigt."
- Suvi Keto
- Arbetar vid flera olika rederier.
- Studerar till sjökapten vid Satakunta yrkeshögskola.
- Tre års arbetserfarenhet inom branschen.
Berätta kort vad du arbetar med.
Jag arbetar som styrman på ett fraktfartyg. Under sin vakttur kör styrmannen fartyget, det vill säga ansvarar för att fartyget navigeras på ett säkert sätt till sjöss, och övervakar lastningen och den allmänna säkerheten i hamnarna. Utöver turer till sjöss och som hamnvakt har styrmannen också andra uppgifter beroende på fartyget, till exempel underhåll av kartor, ruttplanering, skötsel av räddningsutrustning, ordnande av övningar och medicinering. Dessutom har styrmannen, liksom alla andra, säkerhetsuppgifter som övas regelbundet.
Hur har du hamnat i det yrke du valt?
Jag sökte mig ut på havet av rent intresse. Jag har alltid varit intresserad av att göra något annat än att sitta på ett kontor från åtta till fyra. Ofta tänker man att personer som ger sig ut till havs har någon i släkten som seglat, men så är det inte på riktigt.
Jag har studerat och fått behörighet som styrman vid yrkeshögskolan och utexamineras till sjökapten på våren. Man kan inte bli styrman direkt enbart genom studier, utan man måste utöver studierna också utföra däckspraktik i minst 60 sjödagar. Därefter kan man arbeta som lättmatros. För att få behörighet som styrman krävs minst 360 sjödagar. Jag arbetade själv som lättmatros och matros i några år innan jag fick behörighet som styrman.
Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka.
Jag arbetar fyra veckor, sen är jag ledig i fyra veckor. Under fyra veckor anlöper fartyget olika hamnar med några dagars mellanrum.
När fartyget är till sjöss håller besättningen vakt. Att hålla vakt innebär att man under sin vakttur ansvarar för att fartyget navigeras på ett säkert sätt. I hamnen övervakar jag lastningen och inspekterar till exempel fartygets räddningsutrustning. Dagarna kan alltså grovt indelas i två typer: sjödagar och hamndagar. Styrmannen deltar också i fastsättningen och lösgörandet av fartyget.
Hurdan är din arbetsmiljö eller vilka är dina arbetstider?
Arbetsmiljön förändras hela tiden eftersom hamnarna och landskapen byts ut. Fartygets styrman ansvarar för att köra och navigera fartyget även på natten. Vanligtvis har man två 4–6 timmars vaktturer per dygn, mellan vilka styrmannen har 6–8 timmar ledigt.
Vilka kunskaper eller egenskaper krävs i yrket?
Den som vill arbeta på ett fartyg måste vara medveten om att man kan vara långa tider borta hemifrån. På fartyget tillbringar man mycket tid med samma besättning, så det är viktigt att man kommer bra överens med olika slags människor.
Internationella sjöfartsbestämmelser kräver att var och en har lämplig utbildning för fartygsarbetet Det går alltså inte att arbeta till sjöss utan någon utbildning eller kurs inom branschen.
Vad är det bästa med ditt yrke?
Det bästa med att arbeta på ett fartyg är de långa semestrarna och de växlande landskapen. En bonus är också att man ibland, om tidtabellen tillåter det, hinner besöka hamnarna.
Vilka är skuggsidorna i yrket eller vad känns utmanande?
Nackdelen med yrket är de långa arbetstiderna, i allmänhet över 10 timmar per dag, och att nattsömnen till följd av detta blir kort.
Vad skulle du berätta för en person som överväger att bli styrman?
Det är bara att prova om du är ens lite intresserad! Arbetet är mycket mångsidigt och mycket annorlunda jämfört med arbete på land. Arbetsmöjligheterna begränsas inte till enbart Finland, utan det finns mycket goda möjligheter att arbeta utomlands och det finns enormt många olika fartyg, från privata jakter till stora oljetankrar.
Hur ser framtiden ut för ditt yrke?
Sjöfarten har alltid stor betydelse för Finlands nationalekonomi och försörjningsberedskap, så branschen kommer inte att försvinna någonstans. Tyvärr försöker man dock sänka kostnaderna för arbetskraften till exempel genom att försämra kollektivavtalen. För närvarande råder det brist på däcksbefäl.