Det kan ännu förekomma störningar i Jobbmarknadens sektion E-tjänster på grund av uppdateringen. Om du inte kan sköta ditt ärende på grund av en störning, vänligen lämna en kontaktbegäran i E-tjänsten. Berätta vad du försökte göra och din sakkunniga kontaktar dig. Om det inte är möjligt att inleda arbetssökningen på grund av ett fel i tjänsten, vänligen kontakta den lokala AN-byrån eller kommunförsöket. Om du behöver ett intyg att du är arbetssökande, lämna en kontaktbegäran i E-tjänsten.

Anvisningar och stöd⁠

Utvecklingschef för sjötrafikledningen

Intervjuer Publicerad

"Man kan söka arbete på fartyg även om man vet att man inte vill arbeta på dem hela livet. Den sakkunskap som samlats om arbete på fartyg kan också utnyttjas i uppgifter som sköts på land."

Meriliikenteen kehityspäällikko Esa Kallio
  • Esa Kallio
  • Utvecklingschef för sjötrafikledningen vid Fintraffic.
  • Har utexaminerats som ingenjör inom autonom sjöfart och sjökapten från yrkeshögskolan Novia och är som bäst doktorand i maskinteknik vid Aalto-universitetet.
  • Tio års arbetserfarenhet inom branschen.

Berätta kort vad du arbetar med.

Min uppgift är att utveckla verksamhetsmodeller för sjötrafikledning i anslutning till fartygstrafikledarnas arbete. Fartygstrafikledarna arbetar vid sjötrafikcentralerna, där de styr och övervakar sjötrafiken i Finland och fartygstrafiken i Saimenområdet i realtid. Mitt arbete är att utveckla modeller och anvisningar för verksamheten för att effektivt men säkert kunna styra sjötrafiken. Därtill samordnar jag nationella och internationella anvisningar, vilket i praktiken innebär samarbete med personalen och olika intressentgrupper när lagstiftningen, bestämmelserna eller den operativa verksamheten håller på att förändras. Jag följer också förändringar i sjöfartens verksamhetsmiljö, såsom nya innovationer och trender som kan påverka styrningen av sjötrafiken i Finland.

Hur har du hamnat i det yrke du valt?

Arbetsuppgifterna inom sjötrafiken intresserade mig, så jag började studera till styrman och sjökapten. Jag började arbeta inom branschen som styrman på fartyg som seglade på internationella vatten, men jag visste hela tiden att jag ville bli fartygstrafikledare. Min erfarenhet av att arbeta som styrman gjorde det möjligt att söka till uppgiften som fartygstrafikledare.  Jag blev fascinerad av tanken på ett arbete som kombinerar navigering av fartyg och övervakning från land. Jag arbetade tre år som fartygstrafikledare tills jag fick möjligheten att arbeta i min nuvarande uppgift.

Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka.

Det är endast möjligt att avancera till denna uppgift från arbetet som fartygstrafikledare. Fartygstrafikledarna arbetar antingen dagtid eller nattetid i 12 timmars vaktturer, under vilka man övervakar fartygstrafiken i ett visst VTS-område (VTS betyder Vessel Traffic Service). I utvecklingschefens arbetsdag ingår mycket rörelse från en plats till en annan. Jag deltar i möten hemifrån, på vägen, på kontoret eller i våra samarbetspartners lokaler. Fintraffics viktigaste samarbetspartner i detta arbete är Traficom och Trafikledsverket. Tillsammans med dem arbetar vi till exempel med bestämmelser som påverkar säkerheten i Finlands sjötrafik.

Hurdan är din arbetsmiljö eller vilka är dina arbetstider?

Jag arbetar på kontoret, hemma och i intressentgruppernas lokaler. Jag är ungefär hälften av veckan hemma och andra hälften är jag på olika möten. Jag reser utomlands nästan varje månad. Min arbetstid är flexibel, men jag försöker inleda arbetsdagen kl. 8.30–9 och avsluta den åtta timmar senare.

Vilka kunskaper eller egenskaper krävs i yrket?

För att kunna utföra arbetet måste både fartygstrafikledaren och utvecklingschefen delta i krävande psykologiska tester och lämplighetstest, med vilka man kartlägger den sökandes egenskaper. Av fartygstrafikledaren krävs uthållighet, beredskap att reagera på överraskande situationer samt god simultankapacitet, det vill säga förmåga att sköta flera uppgifter samtidigt.

Av utvecklingschefen krävs initiativförmåga, utmärkta interaktionsfärdigheter samt förmåga att på kort tid tillägna sig omfattande och mångdimensionella helheter. Kommunikationsfärdigheter och förmåga att uttrycka sig exakt och förmåga att uttrycka komplicerade saker på ett förståeligt sätt är mycket viktiga. Dessutom behövs kunskaper i främmande språk, eftersom kunskaper i engelska är en nödvändighet i detta arbete och kunskaper i svenska är en fördel.

Vad är det bästa med ditt yrke?

Jag njuter av att möta människor och av målmedvetet samarbete som leder till samhällelig genomslagskraft. Vi har också en sakkunnig arbetsgemenskap, vars medlemmar har en unik erfarenhet av sjöfart.

Vilka är skuggsidorna i yrket eller vad känns utmanande?

Ju bättre man vill utföra sitt arbete, desto mer ingående bör man känna till olika teman med anknytning till sjöfarten samt diskussionerna och materialen i anslutning till dem. Man måste acceptera att man inte kan kontrollera allt på ett perfekt sätt, utan i något skede måste man lita på att man vet tillräckligt om ämnet, eftersom det finns alltid mer att lära sig om detta arbete.

Vad skulle du berätta för en person som överväger ett yrke inom sjöfarten?

Man kan söka arbete på fartyg även om man vet att man inte vill arbeta på dem hela livet. Den sakkunskap som samlats om arbete på fartyg kan också utnyttjas i uppgifter som sköts på land.

Hur ser framtiden ut för ditt yrke?

Sjötrafikens smidighet är en kritisk fråga som man säkert vill garantera även i framtiden. Den tekniska utvecklingen skapar nya möjligheter men också utmaningar. Hur utnyttjas nya innovationer på ett säkert och människoorienterat sätt? Finland är beroende av sjöfarten, så det råder brist på nya förmågor både ombord på fartygen och på land.

Dela artikeln