Det kan förekomma störningar i sektionen E-tjänster på grund av uppdateringen. Om du inte kan sköta ditt ärende på grund av en störning, lämna en kontaktbegäran i E-tjänsten. E-tjänsterna har ett driftavbrott vid årsskiftet. Läs mer

Anvisningar och stöd⁠

Yrkesinriktad speciallärare

Intervjuer Publicerad

"Det bästa med specialläraryrket är att följa upp och möjliggöra studerandenas utveckling. Det är fint att jag kan hjälpa en ung människa att hitta sin bransch och sitt intresseområde."

  • Timo Salo
  • Yrkesinriktad speciallärare vid yrkesinstitutet Luovi.
  • Har avlagt samhällspedagogexamen samt högre yrkeshögskoleexamen i ledning och utveckling av ungdomsfostran vid Sydöstra Finlands yrkeshögskola. Har dessutom studerat till yrkeslärare vid Uleåborgs yrkeshögskola.
  • Arbetserfarenhet inom branschen 21 år.

Berätta kort vad du arbetar med.

Jag är professionell speciallärare inom Hux-utbildningen, dvs. utbildning som handleder för examensutbildning på andra stadiet. Jag arbetar som ansvarig lärare för studerandegruppen och ansvarar för planeringen av studerandenas individuella studievägar. Min uppgift är också att följa upp hur de studerandes studier framskrider och bedöma deras kompetens.

Jag sörjer också för de studerandes säkerhet och välbefinnande samt fungerar som handledare för karriärplanering och fortsatta studier. Eftersom Hux-utbildningen omfattar inlärning i arbetet samarbetar specialläraren mycket med till exempel lokala företag.

Hur har du hamnat i det yrke du valt?

År 2003 fick jag jobb i högstadiet i min hemkommun som smågruppsassistent. Jag utbildade mig först till skolgångshandledare på läroavtal och senare studerade jag till ungdoms- och fritidshandledare. Jag arbetade med dessa uppgifter i flera år, vilket gjorde att jag märkte att jag klarar mig bra med unga.

När jag övergick till att arbeta vid Luovi arbetade jag först som fritidsledare och grupphandledare. Därefter har jag studerat mer vid sidan av arbetet och blivit speciallärare och det känns som rätt uppgift för mig.

Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka.

En typisk dag börjar med en samling kl. 8. Vi går igenom dagens uppgifter och arbetsordningen. Vi gör gruppindelningar för de studerande enligt deras önskemål och mål. Därefter går vi till morgongröten och klockan nio samlas vi i klassen, där eleverna sedan fokuserar på olika saker. I allmänhet går en del för att utföra uppgifter inom företag, medan andra stannar kvar i läroanstaltens olika lokaler.

Vi äter lunch halvvägs genom arbetsdagen. Därefter fortsätter de studerande att arbeta med sina projekt eller återvänder till klassen för att studera teoristudier. Dagen brukar ta slut klockan två.

Arbetsveckorna skiljer sig mycket från varandra. Ibland utför studerandena i min grupp praktiska uppgifter i företag och i läroanstaltens olika lokaler. Ibland studerar de teoristudier i klassen.

Hurdan är din arbetsmiljö eller vilka är dina arbetstider?

Jag arbetar huvudsakligen vid läroanstalten, men arbetet omfattar också att röra sig mycket mellan olika ställen.

Lärarna följer en årlig arbetstid, vilket innebär att arbetstiden följs upp i perioder på ett år.

Vilka kunskaper eller egenskaper krävs i yrket?

I detta arbete behövs lugn och förmåga att komma överens med olika slags människor. Speciallärarens viktigaste uppgift är att vara en trygg och pålitlig vuxen för de studerande. Även om det ibland förekommer meningsskiljaktigheter och den studerande avlägsnar sig från situationen i känslomässigt kaos måste hen vara säker på att hen alltid är välkommen tillbaka.

Organiseringsfärdigheter betonas särskilt i situationer där studerandegruppen är indelad i flera olika projekt. Då måste man kunna beakta studerandenas eventuella frånvaro, personliga utgifter samt lokal- eller bilbokningar. Allmänt taget är förmågan att hantera helheter viktig i detta arbete.

Vad är det bästa med ditt yrke?

Det bästa med specialläraryrket är att följa upp och möjliggöra studerandenas utveckling. Det är fint att jag kan hjälpa en ung människa att hitta sin bransch och sitt intresseområde. Det är belönande när man får en ung person som kämpar med frånvaro och att stiga upp på morgonen till att vända riktningen. Dessutom har jag fantastiska arbetskamrater.

Vilka är skuggsidorna i yrket eller vad känns utmanande?

De studerande kommer från olika bakgrunder och tråkiga saker de upplevt kan synas till exempel som beteendestörningar. Ibland kan studeranden bli kvar och hänga efter arbetsdagen, så på fritiden är det viktigt att hitta sådant som ger motvikt till arbetet.

Vad skulle du berätta för en person som överväger att bli yrkesinriktad speciallärare?

När man studerar till lärare lönar det sig att satsa på arbetspraktik. Det är viktigt att vara medveten om att planerna i detta arbete kan ändras på ett ögonblick av orsaker som inte beror på en själv. Dessutom måste man tolerera att saker lämnar på hälft i specialläraryrket.

Hur ser framtiden ut för ditt yrke?

Lärare behövs även i framtiden. Artificiell intelligens kan aldrig ersätta genuina möten och utnyttjandet av emotionell intelligens är en av lärarens viktigaste färdigheter.

Dela artikeln