Asiointi-osiossa voi esiintyä häiriöitä uudistuksen takia. Jos et pysty hoitamaan asiaasi, jätä yhteydenottopyyntö Asiointi-osiossa. Asiointi-osiossa on käyttökatko vuodenvaihteessa. Lue lisää

Ohjeet ja tuki⁠

Ammatillinen erityisopettaja

Haastattelut Julkaistu

"Parasta erityisopettajan ammatissa on opiskelijoiden kehittymisen seuraaminen ja mahdollistaminen. Tuntuu hienolta, että voin auttaa nuorta ihmistä löytämään oman alansa ja kiinnostuksen kohteensa."

  • Timo Salo
  • Ammatillisena erityisopettajana Ammattiopisto Luovissa.
  • Suorittanut yhteisöpedagogin tutkinnon sekä nuorisokasvatuksen johtamisen ja kehittämisen ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa. Lisäksi tehnyt ammatillisen opettajan opinnot Oulun ammattikorkeakoulussa.
  • Työkokemusta alalta 21 vuotta.

Kerro lyhyesti, mitä teet työksesi.  

Toimin ammatillisena erityisopettajana TUVA-koulutuksessa eli toisen asteen tutkintokoulutukseen valmentavassa koulutuksessa. Työskentelen opiskelijaryhmän vastuuopettajana, ja vastaan opiskelijoiden yksilöllisten opintopolkujen suunnittelusta. Tehtäväni on myös seurata opiskelijoiden opintojen etenemistä ja arvioida heidän osaamistaan. 

Huolehdin myös opiskelijoiden turvallisuudesta ja hyvinvoinnista sekä toimin ura- ja jatkosijoittumisen ohjaajana. Koska TUVA-koulutukseen kuuluu työssä oppimista, erityisopettaja tekee paljon verkostoyhteistyötä esimerkiksi paikallisten yritysten kanssa. 

Miten olet päätynyt valitsemaasi ammattiin? 

Vuonna 2003 pääsin töihin kotikuntani yläkouluun pienryhmäavustajaksi. Kouluttauduin ensin oppisopimuksella koulunkäyntiavustajaksi, ja myöhemmin opiskelin nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaajaksi. Toimin näissä tehtävissä useita vuosia, minkä myötä huomasin, että pärjään hyvin nuorten kanssa.  

Kun siirryin töihin Luoviin, toimin ensin vapaa-ajan ohjaajana ja ryhmänohjaajana. Sen jälkeen olen opiskellut lisää työn ohessa ja päätynyt erityisopettajaksi, ja se tuntuu oikealta tehtävältä minulle. 

Kuvaile tyypillistä työpäivääsi tai työviikkoasi. 

Tyypillinen päivä alkaa kokoontumisella kello 8 luokassa. Käymme läpi päivän tehtävät ja työjärjestyksen. Teemme opiskelijoille ryhmäjaot heidän toiveidensa ja tavoitteidensa mukaan. Tämän jälkeen käymme aamupuurolla ja kokoonnumme yhdeksältä luokan eteen, josta oppilaat suuntaavat eri kohteisiin. Yleensä osa lähtee suorittamaan tehtäviä yrityksiin, kun taas osa jää oppilaitoksen eri tiloihin. 

Syömme lounaan puolen päivän aikaan. Sen jälkeen opiskelijat jatkavat työskentelyä kohteissa tai palaavat luokkaan opiskelemaan teoriaopintoja. Päivä loppuu yleensä kahdelta. 

Työviikot poikkeavat toisistaan paljon. Välillä ryhmäni opiskelijat ovat suorittamassa käytännön tehtäviä yrityksissä ja oppilaitoksen eri tiloissa. Toisinaan he opiskelevat luokassa teoriaopintoja.  

Millaisessa työympäristössä tai työaikoina työskentelet?  

Työskentelen pääosin oppilaitoksessa, mutta työhön liittyy myös paljon liikkumista eri kohteiden välillä. 

Opettajat noudattavat vuosityöaikaa, mikä tarkoittaa sitä, että työaikaa seurataan yhden vuoden pituisissa jaksoissa. 

Millaista osaamista tai ominaisuuksia ammatissa vaaditaan?  

Tässä työssä tarvitaan rauhallisuutta sekä kykyä tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Erityisopettajan tärkein tehtävä on olla opiskelijoille turvallinen ja luotettava aikuinen. Vaikka joskus on erimielisyyksiä, ja opiskelija poistuu tilanteesta tunnekuohun vallassa, hänellä on oltava varmuus siitä, että hän on aina tervetullut takaisin. 

Organisointitaidot korostuvat erityisesti tilanteissa, joissa opiskelijaryhmä jakautuu useaan eri kohteeseen. Silloin pitää osata huomioida opiskelijoiden mahdolliset poissaolot, henkilökohtaiset menot sekä tila- tai autovaraukset. Yleisesti ottaen kyky hallita kokonaisuuksia on tärkeä tässä työssä. 

Mikä on parasta ammatissasi?  

Parasta erityisopettajan ammatissa on opiskelijoiden kehittymisen seuraaminen ja mahdollistaminen. On hienoa, että voin auttaa nuorta ihmistä löytämään oman alansa ja kiinnostuksen kohteensa. On palkitsevaa, kun saa yhdenkin aamuheräämisten ja poissaolojen kanssa taistelevan nuoren elämän suunnan kääntymään. Lisäksi minulla on mahtavat työkaverit. 

Mitkä ovat ammatin varjopuolia tai mikä tuntuu haastavalta?  

Opiskelijat tulevat erilaisista taustoista, ja heidän kokemansa ikävät asiat voivat näkyä esimerkiksi käytöshäiriöinä. Joskus opiskelijoiden asiat voivat jäädä päähän pyörimään työpäivän päätteeksi, joten vapaa-ajalla on tärkeää löytää sellaista tekemistä, joka tuo vastapainoa työlle. 

Mitä kertoisit henkilölle, joka harkitsee ammatillisen opettajan ammattia?  

Kun opiskelee opettajaksi, työharjoitteluihin kannattaa panostaa. On tärkeää tiedostaa, että tässä työssä suunnitelmat voivat muuttua hetkessä itsestä riippumattomista syistä. Lisäksi erityisopettajan ammatissa on siedettävä keskeneräisyyttä.  

Millaisena näet ammattisi tulevaisuuden?   

Opettajia tarvitaan myös tulevaisuudessa. Tekoäly ei voi koskaan korvata aitoja kohtaamisia, ja tunneälyn hyödyntäminen onkin opettajan tärkeimpiä taitoja.

Jaa artikkeli