Montör, markbyggnadsmaskiner
Montörer som arbetar med markbyggnadsmaskiner underhåller och reparerar maskiner som används i markbyggnadsarbeten. De arbetar på företag som säljer, hyr ut, underhåller och reparerar markbyggnadsmaskiner och andra arbetsmaskiner. Arbetet förutsätter kunskaper om hur man underhåller och reparerar arbetsmaskiner samt en flexibel och serviceinriktad attityd.
Arbetsmiljön är en reparationsverkstad eller servicebil. I det sistnämnda fallet utförs det egentliga arbetet i allmänhet hos den som äger maskinen eller ute i terräng. Service-, reparations- och iståndsättningsarbetet utförs på bland annat hjullastare, dumprar, grävmaskiner, vägvältar och traktorgrävmaskiner. Oftast är det fråga om dagsarbete, men jourarbete kan förekomma. Resande montörer kan ha exceptionellt långa arbetsdagar.
En montör som arbetar med markbyggnadsmaskiner måste behärska fordons- och arbetsmaskinsteknik, elteknik, hydraulik, svetsteknik och järnkonstruktionsteknik. Man kan utbilda sig till montör med kompetensområdet markbyggnadsmaskiner genom att avlägga grundexamen inom bilbranschen på en yrkesläroanstalt på andra stadiet.
Työpaikkoja on maanrakennuskoneita ja muita työkoneita myyvissä, vuokraavissa, huoltavissa ja korjaavissa yrityksissä. Monet alalla toimivista yrityksistä sekä myyvät että huoltavat työkoneita.
Maanrakennuskoneen asentajalta edellytetään monipuolista teknistä osaamista maanrakennuskoneiden, hyötyajoneuvojen sekä muiden työkoneiden huolto- ja korjaustehtävissä. Ammatissa on tunnettava ajoneuvojen ja työkoneiden asennustekniikka, hallinta- ja valvontajärjestelmien sähkötekniikka, elektroniikka, hydrauliikka, pneumatiikka, hitsaustekniikka ja metallityöt.
Myös tietotekniikkaa on hallittava, sillä maanrakennuskoneissa käytetään entistä enemmän tietotekniikkaa. Työssä tarvitaan joustavaa palveluasennetta, sillä maanrakennuskoneen asentaja neuvottelee asiakkaiden kanssa korjauksista, töiden kiireellisyydestä ja muista koneiden huolto- ja korjaustöihin kuuluvista asioista.
Asentajan on pystyttävä tekemään vika-analyysi suullisen vikakuvauksen perusteella, ja hänen on osattava suunnitella korjaukseen tarvittava aika sekä tarvittavat työvälineet, varaosat ja tarvikkeet. Työkone voi mennä rikki melkein missä tahansa, joten asentajan on pystyttävä työskentelemään mitä erilaisimmissa paikoissa ja toisinaan jopa hyvinkin vaikeissa oloissa.
Kädentaidot ovat tarpeen, sillä asentajan on itse osattava korjata ja vaihtaa varaosat. Työ voi olla raskasta, sillä koneiden osat ovat järeitä. Ammatti vaatii valmiutta oppia uutta, sillä koneiden tekniikka kehittyy koko ajan, ja niihin tulee uusia ominaisuuksia. Jonkinlainen englannin kielen taito on tarpeen, sillä esimerkiksi ohjekirjoja ei välttämättä ole suomeksi.
Ajokortti on välttämätön. Työ on itsenäistä varsinkin matka-asentajalla, jotka työskentelevät yksin.
Toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa voi suorittaa autoalan perustutkinnon (ajoneuvoasentaja). Osaamisen kartuttua voidaan suorittaa myös ajoneuvoalan ammattitutkinto. Tutkinnon voi suorittaa myös oppisopimuksella.
Maahantuojat ja valmistajat järjestävät jo alalla oleville merkkikohtaista lisäkoulutusta.
Medianlön
3381 €/m
Privata sektorn
3429 €/m
Offentliga sektorn
2734 €/m
Informationen baserar sig på en medianinkomst, det vill säga på den lön som ligger i mitten av löner ordnade i storleksordning.