Ilmoittaudu työnhakijaksi työvoimapalveluihin

Jos joudut työttömäksi, ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi työvoimapalveluihin Työmarkkinatorin Asiointi-osiossa. Silloin sinulla on mahdollisuus saada apua työnhaussa sekä rahaa elämiseen. Teet työvoimaviranomaisen asiantuntijan kanssa suunnitelman, miten saat uuden työpaikan tai koulutuspaikan. Jos olet maahanmuuttaja, työvoimaviranomainen tekee kotoutumissuunnitelman.

Arbetskraftsservice, som att anmäla sig som arbetssökande, hittar du i sektionen E-tjänster.

Mitä velvollisuuksia työnhakijalla on?

Työttömänä työnhakijana sinulla on joitakin velvollisuuksia, joita sinun täytyy noudattaa. Sinun pitää hakea kokoaikatyötä ja olla valmis tekemään työtä. Jos sinulle tarjotaan työtä tai koulutusta, sinun pitää ottaa se vastaan. Avoimia työpaikkoja voit selata Työmarkkinatorilla.

Sinun pitää noudattaa suunnitelmaa, jonka olet tehnyt yhdessä asiantuntijan kanssa. Hän kutsuu sinut keskusteluihin, jossa suunnitelmaa käsitellään. Sinun täytyy pitää huolta siitä, että työvoimaviranomainen tavoittaa sinut.

Lue lisää (yleissuomeksi)

Mitä työtön saa tehdä?

Kun saat työttömyysrahaa, voit silti opiskella sivutoimisesti. Voit myös tehdä vapaaehtoistyötä sekä osa-aikatyötä. Sinun täytyy tehdä työstä selvitys työvoimaviranomaiselle. Voit myös perustaa yrityksen ja työskennellä siinä sivutoimisesti.

Ulkomaille voi matkustaa

Voit matkustaa ulkomaille, vaikka olet työnhakijana ja saat työttömyysrahaa. Sinun täytyy kuitenkin pitää huolta siitä, että työvoimaviranomainen tavoittaa sinut. Sinun täytyy myös ottaa vastaan työpaikka, jos sitä tarjotaan. Työttömyysrahan saaminen voi edellyttää, että asut Suomessa. Tämän tutkii Kela tai työttömyyskassa.

Uppdaterad: